Dva povinné cizí jazyky již na základní škole?
Podle návrhu rámcového vzdělávacího programu by se děti na základní škole měly povinně učit dvěma cizím jazykům: prvnímu od třetí třídy, druhému pak od sedmé. Preferovaným jazykem je samozřejmě angličtina. Je to dobrý nápad? Co si o jazykovém vzdělávání dětí myslíte vy?
Dva povinné cizí jazyky již na základní škole?
O tom, že coby budoucí členové Evropské unie budou naše děti potřebovat vládnout také jiným jazykem než mateřštinou, nepochybuje asi nikdo. Lze jistě pochopit, že zájem žáků a zejména jejich rodičů se v tomto směru upírá především k angličtině coby dnešnímu ekvivalentu středověké latiny. Současně je ovšem skutečností, že v příhraničních oblastech by lidé jistě více užili němčinu. Jistým řešením (byť nikoli ideálním), jak uspokojit tuto dvojí potřebu jazykové kompetence, je povinná výuka dvou cizích jazyků.
V návrhu rámcového vzdělávacího programu pro základní školu existují v zásadě dvě varianty toho, jak do kurikula výuku dvou cizích jazyků vložit:
První z nich předpokládá, že všechny děti se od třetí třídy začnou povinně učit angličtinu a v sedmé třídě přiberou druhý jazyk. Volba tohoto druhého jazyka bude pak plně na vůli žáků, resp. jejich rodičů, takže pokud se najde dost zájemců, mohou se sedmáci domlouvat třeba svahilsky.
Druhá alternativa předpokládá, že ve třetí třídě si děti cizí jazyk zvolí, a v případě, že jím nebude angličtina, přiberou tuto v sedmém ročníku.
Nejen okolo těchto dvou variant se vynořuje řada otázek: Předně která z těchto možností je lepší a v čem? A jestliže usilujeme o inklusivní základní školu, která bude integrovat jak děti s vážnými poruchami učení, tak děti mimořádně nadané, je vůbec reálné požadovat, aby dva cizí jazyky studovaly všechny děti povinně? Nebylo by realističtější zavázat školy k tomu, že musí nabídnout výuku druhého cizího jazyka jako nepovinný předmět? A pokud bude povinný jen jeden, musí to být angličtina?
Co si o jazykovém vzdělávání dětí na základní školy myslíte vy? Jaké jsou vaše zkušenosti? Jaký je váš názor?
Příspěvky k tématu můžete napsat přímo zde do diskuzního fóra, nebo je můžete posílat na naši redakční e-mailovou adresu a my je vložíme za vás.
Diskuzní téma je společným projektem České školy a časopisu Moderní vyučování, v němž budou také otištěny.
Příspěvky k tématu „Strašidlo nekázně aneb Džungle před tabulí?“ (sešlo se jich 72!) si můžete přečíst v březnovém vydání Moderního vyučování.
redakce



0 komentářů:
Okomentovat