Pokud jsou počítače umístěny přímo v běžných třídách, a ne jen ve speciálních učebnách, jejich přínos je nepochybně vyšší. Jak to ale zařídit? Pokud nechceme čekat na zázrak shora, neobejdeme se bez trochy odvahy, vrtačky a zatracovaných počítačových šrotů. Výsledek ale stojí za to.
V Koncepci státní informační politiky ve vzdělávání a se mimo jiné praví: „…do konce roku 2004 dosáhnout plné integrace ICT do výukového procesu“. A já se ptám: „Je nutné čekat na požehnání a úřednickou podporu shora? Proč by žáci na středních a základních školách měli čekat do roku 2004?“ Není důvod. Důkazem je několik škol, které se pokouší na vlastní pěst. Jednou z nich je i ZŠ TGM v Bojkovicích na jihomoravském Slovácku. Dnes mají počítače kromě učebny výpočetní techniky taky ve třídách (viz článek K čemu je školní počítač). Zatím v každé druhé. V odborných učebnách po dvou a jinde pouze jeden. A vážení kolegové, mají rok provozu za sebou a téměř bezporuchový. Jde to! A jaké překážky museli duševní otcové nápadu a pozdější realizátoři překonat? Na to se pokusím podrobněji odpovědět.
Nemáte-li dostatek nadšení, volného času a pevných nervů, tak ani nezačínejte. Pokud vám ovšem nic z toho nechybí, s chutí do toho. První překážkou, která vás čeká, je vedení školy, které bude mít 1000 a 1 argument, proč se do podobného šílenství nepouštět. „Zbláznili jste se, počítače do tříd? Buď je poničí nebo rozkradou! A víte vy vůbec, co to bude stát? Na to nemáme. A kam je chcete dát? Do normální třídy?“ Takové i jiné věty jsme slyšeli taky. A odpověď? Pěkně popořádku.
Počítač, vrtačka a šrouby do lavice
Počítače budou umístěny k zadní stěně třídy na starých lavicích, které každá škola má určitě k mání. Mělo by se jednat o desktopy, které lze jednoduše připevnit k lavici. Nelze dát obecný návod, jak to provést – každé PC je jiné. Vystačíte ale s vrtačkou a jedním šroubem s kontramatkou. Sundejte kryt, vyberte vhodné místo, počítač usaďte, vrtněte (ne do základní desky) a přišroubujte.
Otvor nevrtáme do základní desky!
POZOR! Při vrtání použijte vysavač k odsávání pilin, zvláště těch kovových. Dále je nutné připevnit monitor k počítači. Tentokrát to budou šrouby dva. V našem případě bylo nutné přišroubovat podstavec monitoru k sejmuté skříni počítače, pak nasadit monitor a na závěr usadit společně na počítač. A máme vyřešen první problém. Počítač se nepoškodí ani při náhodném „drcnutí“, když kluci budou zrovna hrát fotbal a dozor bude na druhém konci chodby. Původně jsme chtěli připevňovat i klávesnici. Věřte, je to zbytečné. Ještě se nám neztratila ani jedna.
Monitor připevníme napevno k počítači
Hodně muziky za málo peněz
A dostávám se k problému dva – finance. Že se nejedná o nové multimediální počítače je zřejmé. Ani programy na nich spouštěné nebudou doslova multimédii. Musí běžet z harddisku, bez použití CD ROMu. Tedy nikoliv typ Lidské tělo od BSP Multimedia, ale spíš Biologie člověka od Terasoftu. Nám zatím stačí 486, 8-16 MB paměti a cca 500 MB harddisk. Takový počítač pořídíte v bazaru za 2.500,- společně s monitorem, klávesnicí a myší. Půlroční záruka je samozřejmostí. Jako podložky používáme čtverce starého lina, které žáci v technických pracích zdrsnili. Jedná se prostě o starý šrot, který nám ale zcela vyhovuje. Možná namítnete, že „koupě starých ojetin je krokem do pekel“ (viz. článek kolegy O. Neumajera), ale my si to nemyslíme. Nelítáme snící v povětří a nehodláme čekat dny, měsíce a roky na zázrak. Peníze nejsou a asi hned tak nebudou. A žáci přicházejí a odcházejí. A ti naši mají možnost pracovat v hodinách biologie, češtiny, chemie, dějepisu na počítačích. Procvičovat učivo a být na nich zkoušeni a to díky „šrotu“. A když zjistíte, že „pětkař“ zvládá kostru člověka na jedna, zahřeje vás to u srdce a budete chtít „šrotu“ víc a víc. A do svojí kmenové třídy, a ne jeden, ale tři. A budete tlačit na vedení školy a snažit se sebevíc, protože učení hrou jde samo, a o to tady jde.
A jak dostat do 486-ky bez CD mechaniky Windows 95 a výukový soft z CD? O tom, a dalším, si povíme příště.
Máte také počítače ve třídě? Osvědčily se vám? Nebo nápad nepovažujete za dobrý? Napište do fóra!
0 komentářů:
Okomentovat