Ondřej Neumajer: Vybavme školy novým šrotem

úterý 16. ledna 2001 ·

Kvůli blížící se realizaci SIPVZ již některé obce uvažují o tom, jak budou ve spolupráci se školami technicky zajišťovat vznik vzdělávacích a informačních center. V této souvislosti se také navrhuje používat ve školní praxi technologii tzv. tenkého klienta a pro zvýšení počtu pracovních stanic zakoupit staré počítače.

10. dubna 2000 schválila vláda koncepci Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ). Pod bodem IV. doporučuje „…starostům měst a obcí … podporovat ve spolupráci se školami a knihovnami aktivity vzdělávání k informační gramotnosti a vytváření vzdělávacích a informačních center v městech a obcích…“

Na základě tohoto doporučení začínají některé obce uvažovat o konkrétní akcích v této oblasti a na pořad dne se tak dostávají i technické otázky. V praxi jsem se setkal s myšlenkou, kdy zainteresovaní politikové navrhují používat ve školní praxi technologii „tenkého klienta“ a pro zvýšení počtu pracovních stanic zakoupit staré počítače.

Terminálová technologie
Terminálová technologie tenkého klienta vychází z předpokladu, že koncové počítače slouží pouze jako zobrazovací jednotka pro procesy, které probíhají na serveru, ke kterému jsou všechny terminály připojeny počítačovou sítí. Není pak nutné používat jako terminály klasická PC, ale postačí i jejich odlehčená podoba. Takový tenký klient (thin client) nemusí mít podle různých koncepcí například pevný disk, disketovou mechaniku či výkonný procesor jak jej známe u klasických pracovních stanic PC.

Proti této technologii nelze nic namítat. Jedním z průkopníků podobného systému je firma SUN Microsystems, která nabízí své řešení i českým školám (např. jejich varianta se serverem Ultra Enterprise 10S a patnácti koncovými zařízeními SunRay 100 stojí 670 tisíc Kč + DPH; více informací na http://www.incad.cz/ i-ucebna). I poslední serverová verze operačního systému Windows 2000 má v sobě integrovánu technologii terminálových služeb.

Je nutné si ale uvědomit, že celá technologie terminálového systému nespočívá pouze v ubrání komponent na klientských stanicích. Ušetřené finanční prostředky je nutné investovat do výrazného posílení centrálního serveru a vysokorychlostní sítě.

Faktem zůstává, že na správu je centralizovaný server, na kterém běží veškeré procesy a je nainstalován aplikační software, daleko výhodnější, nežli aplikace nainstalované na roztroušených pracovních stanicích typu PC. Částečně vyřešena je i otázka dalšího hardwarového obnovování stanic, tzv. upgrade. Životnost terminálu je zpravidla několikanásobně delší. Oproti tomu výpadek serveru je pro všechny uživatele sítě fatální – na svém tenkém klientu neudělají vůbec nic.

Dovedu si představit, že při vhodné kombinaci výpočetního výkonu na serveru a počtu klientských stanic vyjde terminálová varianta levněji nežli varianta klasických PC. V případě operačního systému Windows 2000 je ještě nutno zakoupit terminálové licence, které nejsou nijak levnou záležitostí (pro školství nabízí MS Select značné slevy).

Nové počítače 486 do škol
V návrzích politiků zainteresovaných v realizaci SIPVZ jsem se setkal s předpokladem, že školy přejdou na technologii tenkého klienta a na rozšíření stávajících počtů počítačů nakoupí starší, repasované či vyřazené počítače komerčních firem. Výhodou je, že cena počítačů typu 486 je řádově několikanásobně nižší, nežli u počítačů nových. Při této představě mi leze mráz po zádech.

Navrhované řešení se může zdát na první pohled docela výhodné. Škola nepotřebuje nejnovější módní hardware a využití starých počítačů typu 486 jako terminálů skutečně nemusí být krokem špatným směrem. Ovšem koupě starých ojetin je krokem do pekel.

Kdo nějakou dobu pracoval v denní praxi jako správce byť jen několika počítačů typu 486 apod., mi jistě dá za pravdu, že přes maximální snahu udržet tyto stroje v chodu, jsou výsledky často pochybné. Důvodem není ani tak morální zastarávání počítače, které by terminálovou variantou bylo částečně odstraněno, ale fyzické stárnutí jednotlivých komponent. Stáří je neúprosné

Snad všem musí být jasné, že 14 palcový monitor, který byl možná v minulosti dostačující, dnešní hygienickou normu TCO99 jistě nesplní. Klávesnice, nad kterou svačila nejedna sekretářka, jistě nebude mít všechny klávesy funkční. Nehledě na špínu, která se z jednotlivých kláves odstraňuje jen velmi špatně (a když, tak i s písmenky). „Windowsfilové“ na takové klávesnici mj. klávesu s okýnkem nenajdou. Bohatou historii na fyzickou zátěž budou mít za sebou i všechny pohyblivé části počítače – ventilátor, disketová mechanika, pevný disk, jednotka CD-ROM, atp.

Při věku počítačů kolem osmi a více let se již zákonitě musí projevit stárnutí součástek použitých v PC. Nejen těch, které mají krátkou životnost z principu (baterie CMOS), ale i ostatních. Největší změny parametrů nastávají patrně u elektrolytických kondenzátorů (podstatné snížení kapacity). Nezanedbatelná je i změna parametrů u součástek určujících časování jednotlivých signálů.

Z předešlých důvodů dochází u starších PC k častým chybám, které jsou většinou připisovány softwaru. Když počítač vypnete a znovu zapnete, tak se zmiňovaná chyba zpravidla již neprojeví.

Jedna z výhod terminálové technologie (tedy té, která počítá alespoň s pevným diskem na tenkém klientovi) spočívá v tom, že je správce schopen na dálku počítač vzbudit a administrovat. U starších počítačů nevybavených technologií ATX se tato výhoda vytrácí.

Vyjádřete se…
Možná, že jsem při své úvaze něco přehlédl, možná máte podobný názor jako já. Abych shrnul svůj postoj – nejsem proti nasazení terminálového řešení. Jsem proti koupi starých vraků a jejich nasazení ve školství (a to i v případě, že se skrývá za terminálovou technologii).

Myslím, že návrh na koupi starých repasovaných počítačů se objeví ve více lokalitách a jistě by bylo dobré mít na celou věc doložený názor odborníků z praxe. Proto bych vás rád vyzval, abyste se v diskusi připojili k protestu proti koupi starších počítačů do škol či se jej snažili vyvrátit. Předem za jakoukoli reakci děkuji.

Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.