Jan Linhart: Zapomeňte na biče a koule

pondělí 4. prosince 2000 ·

Vedle systémových opatření o nepřípustnosti jakékoli selekce (víceletá gymnázia, zvláštní školy) navrhují odborníci zrušit klasické známkování a nahradit je slovním hodnocením žáka. Čtu-li jako učitel argumentaci některých teoretiků věd pedagogických, případně populistů z řad pedagogů, nevěřím, že nesním. Reforma základního školství obsažená v koncepci ministerstva školství – Bílé knize, potažmo také v návrhu nového školského zákona, trpí úpěnlivou zarputilostí být moderní a také tvrdošíjnou podlézavostí evropské byrokracii.

Vedle „systémových“ opatření o nepřípustnosti jakékoli selekce (víceletá gymnázia, zvláštní školy) navrhují odborníci zrušit klasické známkování a nahradit je slovním hodnocením žáka. Čtu-li jako učitel argumentaci některých teoretiků věd pedagogických, případně populistů z řad pedagogů, nevěřím, že nesním. Opravdu bdím, avšak v podivném světě. Hodnocení žáka na vysvědčení stylem: „ Milý Pepíčku, v uplynulém roce jsi pracoval pěkně, ve čtení však musíš přidat …“, které jsem si přečetl v novinách, to je snad krutý žert.

Důvody vedoucí urputné reformátory ke zrušení jedniček a pětek jsou jistě velmi vznešené. Špatné známky děti deprimují, stupnice nevyjadřuje skutečnou úroveň znalostí a dovedností, málo vypovídá o práci žáka – rodiče se špatně orientují, jsou zastaralé, a vůbec…my spěcháme do Evropy.

Já však tvrdím, že pravý opak je pravdou. A troufám si tvrdit, že kantor, který stojí denodenně za katedrou a který má chuť a zájem vychovávat lidi odpovědné, samostatné a pracovité, bude s tímto názorem souhlasit. Mám však neodbytný pocit o menšině kantorů těchto vlastností a cílů.

Systém pětistupňového hodnocení znalostí, ale nejen jich, také aktivity, přičinlivosti a snahy žáků je tradiční, zavedený a srozumitelný. Odvracet se od takových prověřených hodnot je téměř sebevražedně nebezpečné. Že je špatným používáním zprofanovaný, není problémem systému samotného. Nezanedbatelnou výhodou je jeho přehlednost a jednoduchost. Jedna pedagožka se v tisku vyjádřila o negativní povaze známek z pohledu soutěživosti jako nežádoucího jevu. Porovnávání výsledků práce žáků stupnicí je škodlivé, oni prý sázejí na týmovou práci. Asi myslela práci takříkajíc „donikam“. Vždyť přece od nepaměti motorem jakéhokoli pokroku je dotáhnout se na ty, kteří jsou přede mnou, co dotáhnout – překonat, být lepší a úspěšnější. Vidět před sebou příklad, že to jde, když budu chtít. Musím však vynaložit více úsilí, více pracovitosti, více pečlivosti, více píle. A takové lidi – s chutí do práce, pilné, důsledné a zdravě sebevědomé, chceme vychovat, nebo snad ne?

Je však nutné si také nezastírat fakt o důležitosti známkování jako formy trestu za nesplnění úkolu, ledabylou přípravu, ležérní přístup. Právě tento systém, v rukou rozumného učitele, se stává velmi účinným nástrojem přímé informace rodičů, ale i nápravy lajdáctví. Připomínám, že slovní zhodnocení konkrétní situace je možné kdykoli v průběhu roku. Každý praktický pedagog ví po měsíci práce se třídou, na jakou známku dotyčný žák je, jaké jsou jeho možnosti, kdy je třeba přidat. A když přidat nejde, nemá smyslu rozdávat pětky, nýbrž snažit se hledat jiné řešení. A jsme u člověka. Ejhle!

Jakýmsi folklórem v českých končinách je neustálé měnění systémů. Přitom se ani nehne prstem, aby bylo možné maximálně využívat ty stávající.

Myslím, že je načase otevřeně pojmenovat problém. Člověk. Vždyť přece všechny svízele, které trápí naše základní školství, se odvíjejí od jeho práce. Třeba právě nepromyšlené nakládání se známkami, požadavky na zbytečné biflování žáků, nízká iniciativa, zkostnatělé metody práce, neochota vlastního růstu, nepružné vedení, nehledání finančních i pracovních rezerv, atakdále, atakdále. Avšak stěžejním nedostatkem je absence mládí. Nových, čerstvých myšlenek, neotřelých přístupů a metod lidí, nezatížených minulostí, chápajících směr a tep doby.

A proto dámy a pánové, libující si v reformách za starých podmínek (pracovních i personálních), zavřete svou Bílou knihu a spíše hledejte možnosti zeštíhlení a zkvalitnění pedagogických sborů a hlavně jejich ředitelů. Zlepšete motivační procesy pro kantory budoucí i ty současné, dejte příležitost i prostředky lidem schopným a ochotným tvrdě pracovat především ve prospěch našich potomků.

Ve sportu se často říká : „Ti nejlepší lidé a odborníci k mládeži!“ Myslím, že to půjde i ve školství.

Jan Linhart

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.