Nová mluvčí ministerstva školství přiznala, že má od školských úřadů zatím jen kusé informace o přijímacích zkouškách na gymnázia, ale že letošní zájem byl zcela mimořádný. Média zaregistrovala přetlak, hlubšími příčinami si však hlavu většinou nelámou. Některá z nich zprávu vyhodnotila mechanicky a navrhla opět zvýšit snížené kvóty. Nová mluvčí ministerstva školství přiznala, že má od školských úřadů zatím jen kusé informace o přijímacích zkouškách na gymnázia, ale že letošní zájem byl “zcela mimořádný”. Média zaregistrovala přetlak, hlubšími příčinami si však hlavu většinou nelámou. Některá z nich zprávu vyhodnotila mechanicky a navrhla opět zvýšit snížené kvóty. Budeme tak prý “světovější” (Respekt 24/00). I když pomineme minimální schopnost nejvyššího úřadu pro školství předvídat poptávku po všeobecném vzdělání, dalo by se očekávat, že analýzu vývojových trendů a doporučení k “povinným” přijímacím zkouškám na gymnázia najdeme alespoň ve výročních zprávách České školní inspekce za minulé školní roky. Nenalezneme. Záležitosti traumatizující tisíce rodin a jejich děti ve své poslední zprávě tzv. nezávislý školský kontrolní úřad sprovodil ze světa jen dvěma větami (UN 14-15/00, s.15). Zdá se, že nejvíce podstatných názorů a zkušeností lze zatím shromáždit jen nepřímo: náročným vyhodnocováním specializovaných resortních tiskovin a neoficiální komunikací s pracovníky základních a středních škol. K čemu ale pak jsou specializované úřady?
Není kolem přijímacích zkoušek na gymnázia příliš mnoho hysterie a hluboce zakořeněných mýtů? Obavy z odchodu žáků na gymnázia v páté třídě se týkají hlavně základních škol, které mají třídy naplněné na dolní hranici. Netýkají se škol, kde bývá v pátých třídách ke třiceti žákům. Zde neplatívá, že se odchodem několika nejlepších skladba třídy výrazněji zhorší. Může se také stát, že ve třídě zůstanou žáci nadanější nežli ti, kteří byli na gymnázia přijati. Proč nechtějí odejít ze základní školy? Je tu celá škála důvodů včetně osobních a rodinných. Nejednotný postoj rodičů a nekritické nadhodnocování dítěte jedním z nich bývá v této situaci častým jevem. Střední školy zatím ignorují roli třídního učitele. Je to škoda. Ten, pokud je profesionál, velmi přesně dokáže odhadnout, kdo se ke studiu hodí a kdo nikoli. Jeho poznatky mívají velký význam pro všechny rozumné rodiče. Většina gymnázií a některé další střední školy zatím svými nároky přirozeně stimulují výkonnost a kvalitu základního školství. Počet žáků přijatých na gymnázia je jedním z objektivních ukazatelů jakosti práce učitele i ředitele. O mnohých příčinách současných problémů bychom ale potřebovali vědět mnohem více.
Ivo Fencl



0 komentářů:
Okomentovat