Češi sice dokáží výborně pracovat s čísly, poměrně dobře chápou údaje z map, grafů a tabulek, zato však zaostávají v porozumění souvislému textu a využití přečtených informací. Vyplývá to z nejnovějšího Mezinárodního srovnání funkční gramotnosti dospělých. Češi sice dokáží výborně pracovat s čísly, poměrně dobře chápou údaje z map, grafů a tabulek, zato však zaostávají v porozumění souvislému textu a využití přečtených informací. Tyto výsledky, vyplývající z Mezinárodního srovnání úrovně funkční gramotnosti dospělých (IALS/SIALS), dnes zveřejnil Ústav pro informace ve vzdělávání. Průzkumu se zúčastnilo 26 členských a přidružených zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). V České republice se testům podrobilo 3123 lidí ve věku od 16 do 65 let.
Funkční gramotnost popisuje schopnosti lidí adekvátně zpracovat informace, se kterými přijdou do styku. Při sledování funkční gramotnosti tedy nejde o to, zda člověk umí číst, psát a počítat, ale o to, zda je schopen v přečteném dokumentu informace najít, porovnat, odlišit od podobných a použít je při další práci. Právě v oblasti takzvané literární gramotnosti, tedy schopnosti pracovat s informacemi z novinových článků či beletrie, se občané ČR pohybují pod průměrem. V žebříčku pětadvaceti zemí se totiž umístili až na 17. místě. Naopak v umění pracovat s čísly, takzvané numerické gramotnosti, Češi vynikají: obsadili čtvrté místo. V dokumentové gramotnosti, která se týká schopností pracovat s údaji z grafů a tabulek, patří mezi lepší průměr.
Je zajímavé, že ve všech třech složkách funkční gramotnosti zcela jednoznačně dominují skandinávské země a Nizozemsko. Na opačných pólech se podle výzkumu ocitly Chile, Polsko, Slovinsko, Portugalsko a Itálie. Jako drobná útěcha nám může sloužit to, že při srovnání se zeměmi usilujícími o vstup do Evropské unie dosahuje Česko obdobných výsledků jako Maďarsko a výrazně převyšuje Slovinsko a Polsko.
redakce
0 komentářů:
Okomentovat