Vstupem dítěte do školy pro něj začíná věk povinností místo dosavadního věku her a relativní bezstarostnosti. Dítě si musí osvojit nové stereotypy a standardy, vyvinout smysl pro povinnost a systematickou školní přípravu. Vstupuje do nové sociální skupiny, školní třídy, v níž se objevují nové normy a role. Třída rovněž dítěti poskytuje srovnávací rámec pro jeho postoje a jednání, představuje tedy i jakési sociální zrcadlo.
Za velmi krátkou dobu začne být patrná pozice, kterou dítě ve třídě zaujalo. Mezi jednotlivci se začnou vytvářet vztahy sympatií, antipatií či lhostejnosti. Některé z dětí se chovají zdrženlivě a nenápadně, jiné naopak dávají podněty k různým společným akcím – vznikají tzv. sociometrické pozice.
Sociometrie je založena na výběrech a odmítání mezi členy malé skupiny (je např. zadán dotazník s otázkami typu: „S kým bys ne/chtěl jet na školní výlet?). Podle počtu pozitivních a negativních voleb, které konkrétní osoba obdrží, můžeme rozlišit neformální strukturu třídy, v níž dominují populární, aktivní a akceptované osoby a dále osoby závislé, trpěné a stojící mimo.
Sociologové a sociální psychologové v tomto smyslu hovoří o autoritách, šedých eminencích, vůdcích, outsiderech, izolátech, o dominantních a periferních rolích prosazujících se a přihlížejících jedinců.
Nejvýznamnější místo ve třídě zaujímá „hvězda“, která by v dotaznících obdržela od ostatních nejvyšší počet voleb, a to voleb pozitivních i negativních. Hvězda je zároveň i vůdcem skupiny. Psychologové zjistili, že existuje vysoká pozitivní korelace mezi prestiží a inteligencí hvězdy.
Každá třída má také vedle hvězdy svého outsidera, tzn. dítě, které hodně volí, ale je málo voleno a vcelku odmítáno. Outsider vykazuje malou sociální interakci, nevyhledává kontakt a není ani ostatními členy skupiny vyhledáván, protože ostatní děti se v jeho přítomnosti cítí nepříjemně. Hraje ve třídě podřízenou roli a provokuje v ní pocit nespokojenosti.
Outsiderovi je velmi podobná role antihvězdy neboli zavržené osoby, která by získala maximum negativních voleb.
Ve třídě dále můžeme nalézt roli izoláta. Dítě v této pozici nevolí nikoho a ani není nikým voleno. Žije izolovaně na okraji třídy, nezajímá se o její život a ta ho ignoruje.
Poslední rolí, se kterou se můžeme ve školní třídě setkat, je šedá eminence. Představuje ji dítě stojící v pozadí. Šedá eminence sama volí hvězdu a je také hvězdou volena, ale jinak je od skupiny izolována. Dítě na této pozici bývá nepříliš nápadné, ale prostřednictvím hvězdy může život skupiny velmi ovlivnit.
Použitá literatura:
M. Nakonečný : Základy psychologie – 1998
Encyklopedie obecné psychologie – 1997
Sociální psychologie - 1999
Barbora Dvořáková
0 komentářů:
Okomentovat