V seznamech škol, jsem si všiml, že řada z nich se již svým názvem hlásí k některé významné osobnosti.
V seznamech škol, které byly s dalšími údaji zveřejněny jako informace před přijímacími zkouškami, jsem si všiml, že řada z nich se již svým názvem hlásí k některé významné osobnosti. Někdy jde
o osobnost všeobecně známou a váženou, která třeba ani neměla s konkrétní školou nic společného. V podstatě jde o uznání jejích zásluh, přihlášení se k jejímu dílu a myšlenkovému odkazu. To je nepochybně případ TGM, jehož jméno má ve svém názvu šest gymnázií. V řadě dalších případů se v názvu objevuje jméno slavného rodáka, studenta školy, či jejího profesora. V některých případech jde i o jméno, které je spojováno s působením a popularitou určité osobnosti v konkrétním regionu, řada jmen symbolizuje v názvu školy i její zvýrazněnou orientaci na některé obory. Přiznávám, že několik jmen, která se v názvu současných gymnázií objevují, mi ale nic neříká.
Celkem jsem napočítal, že v názvech gymnázií se objevuje 56 různých jmen. Vedle šestinásobného zastoupení TGM jsou vícekrát zastoupeni ještě J.A.Komenský (3x), dvojí zastoupení mají Jan Palach, František Palacký, Alois Jirásek a J.G.Mendel.
Kdybych tento pohled rozšířil i na vysoké školy, tak bych mohl konstatovat, že jak jméno TGM, tak i Palackého má v názvu i jedna univerzita, zatímco Komenskému zmizela univerzita
do zahraničí. Zcela mimořádné místo v názvech škol má J.E.Purkyně. Jeho jménem se dnes honosí strážnické gymnázium a univerzita v Ústí nad Labem, po určitou dobu však nesla jeho jméno
i brněnská Masarykova univerzita.
U řady škol bylo jistě rozhodování o tom, které jméno si dají do oficiálního názvu, značně složité. Z tohoto pohledu je jen dobře, že naše nejstarší pražské gymnázium, na němž studovaly zástupy vynikajících a známých osobností, se stále a již tradičně jmenuje Akademické.
Pouze jediné gymnázium nese v názvu jméno žijící osoby - spisovatele Josefa Škvoreckého. V sousedství jiných jmen je jistě neméně významné. Neubráním se ale dojmu, že v tomto konkrétním případě jde více o reklamu než o jiné důvody.
0 komentářů:
Okomentovat