Žáků bez spojení se školou je víc, než spočítala inspekce. Pomoct jim má doučování i letní kempy
Zavírání škol kvůli koronaviru na jaře zřejmě odřízlo od vzdělání vyšší počet dětí než deset tisíc, jak dosud uváděla Česká školní inspekce. Výzkum katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy jich odhalil dvacet procent, což by při převedení na počet žáků odpovídalo zhruba 80 tisícům. „Toto číslo nemůžeme brát jako zcela přesné, ale určitě nám říká, že situace není zdaleka tak optimistická, jak to vypadalo na začátku,“ uvádí jeden z autorů výzkumu Stanislav Štech, který v roce 2017 krátce působil jako ministr školství. Informují Hospodářské noviny.
|
Stanislav Štech (wikipedia.org)
|
Ukázalo se, že v době uzavření škol byla plně v domácnosti pouze polovina rodičů žáků 1. stupně, což narušuje představu, že většina rodičů mohla neustále asistovat při učení dítěte. Téměř čtyřicet procent pracovníků s nižším než maturitním vzděláním muselo dál chodit do zaměstnání. Procento lidí, kteří mohou pracovat z domova, je v Česku stále velmi malé. „Ani home office se ale pro bezproblémovou výuku doma neukazuje jako ta nejlepší cesta. Zvlášť pokud v domácnosti není dostatek místností a počítačů. I tak ale rodiče volali po lepších instrukcích od učitelů, aby zvládali dětem látku vysvětlit,“ doplňuje Štech.
Analýza psychologů z Univerzity Karlovy potvrzuje zjištění dalších tuzemských i zahraničních studií, že výuka na dálku prohlubuje nerovnosti mezi dětmi z různých socio-ekonomických prostředí. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) si tento problém uvědomuje a slíbil, že se jím bude úřad zabývat a tyto rozdíly se bude snažit vyrovnat. „Dovedl bych si představit nějakou formu doučování. Už letos probíhaly letní vzdělávací kempy, ajejasné, že nyníbudeme takových akcí potřebovat mnohem víc,“ uvedl Plaga.
Další informace naleznete
zde
11 komentářů:
Tohle učitelé, kteří učí s komunikací, dávno vědí. To jen mnisterstvo vydává zastaralá obecná doporučení. Doučování a letní kempy bude dělat kdo? Odborníci a školští experti? Poctiví učitelé budou vyhořelí a udření. Odpočatí budou ti nepoctiví a ti žákům ani v létě neprospějí.
Nebylo by lepší najít kompromis, jak učit i ty, kteří mají problém? Místo plkání problém řešit?
Mirek Vaněk
To je pravda.
A pak je tu ještě další hledisko: KDO jsou ti žáci, co byli bez spojení se školou? (procenta vůbec nezpochybňuji, fakticky jich možná bude i víc)
1) Ti, co nemají technické prostředky, např. silně nízkopříjmové skupiny. Budou mít zájem o letní kempy? Dozvědí se o nich vůbec (myslím rodiče)?
2) Ti, co nemají zájem. Když nemají zájem se připojit na online hodinu nebo vyplnit pracovní list, budou mít zájem o prázdninách se učit? (A nesmějte se vážným věcem!)
3) Děti rodičů, kteří by chtěli, aby se děti vzdělávaly, ale děti na to kašlou. Tam by kemp teoreticky pomohl, ale jak asi budou děti pracovat, když tam budou de facto za trest? Ale třeba experti ukážou, jak zvládají tudlectu motivaci. Napadají mne hned dva tři, co by mohli osobně...
4) Děti chtějí, rodiče chtějí, ale nevěděli jak. Tam by to bylo dobré.
Pan Vaněk podruhé
No co, prohlási se, že učitelé o distanční výuce nechodili do školy, tudíž nepracovali, tak to musejí nahradit o prázdninách. Napadají mne lecjací lidé, kteří by něčemu takovému tleskali a třeba i hojně psali články, jak je to pokrokové.
Nevím jak na které škole, ale ze 7 tříd po 25 žácích se mně nepřipojí v současnosti 3, kteří si chodí pro materiály. "Železo" dostali a minimální tarif také. Netřeba generalizovat. Je taky možné, že na některých školách trochu zaspali dobu. To nepopírám.
Poctiví učitelé budou vyhořelí a udření. Odpočatí budou ti nepoctiví
Nepatřím mezi udřené a vyhořelé. A odhaduji, že mezi ně nebudu patřit ani po roce distanční výuky. Se zařazením mezi "nepoctivé" nemám problém (třeba tzv. "poctivé" polévky v regále v supermarketu jsou ty nejhnusnější).
Ale zajímá mě, zda VY, pane Vaněk, to opravdu myslíte vážně? Podle vás to, že učitel dokáže odhadnout svoji výdrž a přiměřeně rozvrhnout svoje síly nějak souvisí s poctivostí?
Škole "poctivě" přiznávám můj důchodcovský věk a také přibližně kolik hodin denně vydržím učit, a moje škola to, pokud vím, respektuje.
"KDO jsou ti žáci, co byli bez spojení se školou?"
U nás jsme také měli na jaře deset žáků, kteří nebyli ve spojení se školou anebo reagovali jen minimálně. Ne že by nemohli pracovat, ale nechtěli. Jejich rodiče ignorovali e-maily a ani telefonáty nepomohly. Prošlo jim to, protože jim to na základě pokynů ministerstva v podstatě projít muselo.
Co dělají titíž žáci nyní? Online hodin v Teams se všichni až na jednu žákyni účastní, ale co tam na druhé straně drátu dělají, jest otázkou. Zadávané úkoly ale neplní a neodevzdávají, takže se jim začínají hromadit pětky. A samozřejmě, že spoléhají na to, že jim to stejně jako na jaře projde.
Sylvie A., já učím na učilišti, takže naše podmínky i žáci jsou poněkud specifičtí.
Chápu, že ve třídě pracovitých žáků motivovaných rodiči je práce poněkud jiná. Pak dokonce ani připojení žáků nemusí být nutností k dosahování nadprůměrných výsledků.
Navíc je i spousta základek, kde nemají zrovna výběrové složení žáků a mají co dělat.
Ale poctivá výuka na dálku není jen o plkání do kamery. Je to o přípravě materiálů a vzdělávacích textů. Učebnice pro naše žáky nejsou. Ty co jsou, jsou nepoužitelné. Internetové stránky pro učně neexistují. Musíme vystačit se základkou, ale úlohy pro praxi si stejně musíme udělat. Hodnocení musíme také vymýšlet. Prostě učňovská didaktika neexistuje a nikoho to nezajmalo a ani nezajímá. On to totiž nikdo neumí a nikomu se do toho nechce.
Takže učitelé žáků ne zrovna nadprůměrných se pořádně nadřou, pokud se snaží učit poctivě. A ještě někdo vymýšlí prázdninové aktivity, které zase postihnou právě je.
Protože mají těch problémových žáků nejvíc.
U učňů se rekrutuje nejvíc žáků, kteří nejsou ve spojení se školou. Ale z nich většina v tom není nevinně. Velká část techniku má, ale neměla důvod se spojovat. Zvlášť když na jaře jim nic nehrozilo. A teď vůbec není jisté, jestli to nebude stejné. Možná budou potrestáni a dostanou důtku třídního učitele. Už se všichni třesou strachy. Nebo budou neklasifikováni a na komisionálním přezkoušení to dostanou. Možná jako na jaře to budou muset dostat. Kdo ví.
se pořádně nadřou, pokud se snaží učit poctivě
Asi potvrdím všechny vaše výroky a závěry, pane Vaněk, s jedinou výhradou. Co vám připadá poctivé mně připadá sebevražedné.
Všichni známe strategii "rozčilovat se jen do výše platu". Doporučuji modifikovat ji na "snažit se učit jen do výše platu". Za podfinancované školství přece nemohou poctiví učitelé, a jejich HLAVNÍ závazek je vůči jejich vlastnímu zdraví a vůči jejich rodině.
Máte pravdu. Spousta kolegů je kvůli tomu v invalidním důchodu. Každý se to snaží omezovat, ale celoživotní návyky nepředěláte. Když je kantor zvyklý 30 let ve školství učit podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, tak se nepředělá ze dne na den. To je taky důvod, proč reformátoři tyto kantory nemají rádi, protože nepřijímají nekriticky jejich hloupé reformy a záleží jim na žácích a jejich výsledcích. Ale výuka ten čas zabere a 2 měsíce dovolené jsou nutnost k uchování minimálně duševního zdraví při normálním pracovním nasazení. Při nadstandartním je to málo.
PLAGA JE NEZODPOVĚDNÝ MINISTR DREZÚRUJÍCÍ HLADOVOU KOZU ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ?
Rodič není povinen suplovat práci školy. Není ani povinen obstarávat podle požadavku školy počítače a internetové připojení pro POVINNOU distanční výuku. Zákon jasně hovoří jen o bezplatné povinné školní docházce.
Školství je součást základní infrastruktury státu podobně jako zdravotnictví, doprava atd. MŠMT, vláda a parlament se o něj mají řádně starat. Česko je stát, který ale na školství a učitele kašle mimo jiné tím, že dává na školství zhruba o třetinu méně, než by mělo dávat, a ještě si u toho vymýšlí různé zkompetentňovací a "strategické" nesmysly.
Hladovou kozu nelze honit kolem dvora a chtít, aby u toho tancovala a ještě dojila. Takhle hloupému sedlákovi by koza chcípla. Něco podobného se podle mne v Česku stalo s demotivovanými žáky a učiteli. Namísto, aby stát zajistil školní docházku i za ztížených podmínek, začal ministr školství podle mne dělat z nouze, kterou z velké části sám způsobil, docela arogantní rádo by ctnost typu nahradíme to distančně a rodiče a zřizovatelé škol to zaplatí svými penězi i úsilím... ¨Když teď vidí, co způsobil, začal pískat odrhovačku "Já nic, já muzikant, může za to ministerstvo zdravotnictví", což je v místním i mezinárodním kontextu podle mne lež jako věž. Doufám, že mu ta lež ve vládě, parlamentu jen tak neprojde.
Ano. Je to podle mne ostuda nejen MŠMT, ale i vlády i parlamentu. Dokud si to učitelé, žáci a rodiče, zřizovatelé škol atd. neuvědomí a nezačnou požadovat důsledněji zlepšení práce MŠMT, vlády i parlamentu, bude ta ostuda pokračovat: Jinde školy poběží, ale hladová koza českého školství bude ještě nějakou dobu šmajdat po distančně vzdělávacím dvoře...
J.Týř
Viz i
DISTANČNĚ VZDĚLÁVACÍ ROBOT NA KONCI ŠKOLSKÉHO TUNELU aneb SMÍ MŠMT ČR NAHRADIT ŠKOLNÍ VÝUKU ZALOŽENOU NA POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZCE TZV. DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍM?
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/ondrej-steffl-nestresujte-se-skolou.html#comment-6457003933559504860
Nevíte někdo, jestli už MŠMT ČR dalo tisknout "strategické" žebračenky pro rodiny, které nemají na počítače a internetové připojení potřebné pro POVINNOU distanční výuku? :)))
Okomentovat