Jedním z rizik, které pandemie přináší, je možnost vzniku závislosti. „Ještě sice neznáme data z celé republiky za kompletní rok ‚s covidem‘, ale alespoň u nás v poradně evidujeme třicetiprocentní nárůst klientů kvůli pobytu v online prostředí oproti minulému roku,“ popsal pro iDNES Jiří Koreš z poradny pro nelátkové závislosti Prevent. Dodal, že obdobná je situace i v jiných evropských zemích.
 |
Barbora Orlíková (nudz.cz) |
Třeba z prognózy, kterou vypracovala Nadace Sirius a agentura Median, vyplývá, že nárůst závislosti na technice včetně mobilních telefonů předpovídá devadesát procent z více než sta expertů ze sociální sféry. „Odborníci očekávají zvýšení rizika závislosti související s technikou (nezdravě dlouhá doba trávená na mobilních technologiích, sociálních sítích a tak dále) a zvýšení počtu situací, kdy dochází k ohrožení dítěte v online prostředí, například sexuálně motivovanými útoky,“ uvádí prognóza s tím, že nejvyšší riziko je u rodin samoživitelů a samoživitelek, kde rodič nemá na dítě dostatek času.
„Celkově se dá asi odhadovat, že se zvýší počty lidí, kteří budou potřebovat odbornou pomoc kvůli jakémukoliv závislostnímu chování, včetně ‚digitálních‘ závislostí. Ale netroufám si předem říct, nakolik bude problém závažný,“ souhlasí Barbora Orlíková z Národního ústavu duševního zdraví a upozorňuje, že problémy s moderními technologiemi přibývají už několik let.
Závislost přitom není jediný způsob, kterým se může zvýšené užívání digitálních technologií projevit. Odborníci pozorují, že větší množství času stráveného u počítače či chytrého telefonu znamená vyšší riziko psychických potíží.
1 komentářů:
Ano, ano, online škola za to může!
Kdyby dětem ti zlí učitelé dali pokoj ("Teacher, leave the kids alone!" (c) Roger Waters), ani by po počítači nevzdechly. Kdepak, doma by si hledaly v tlustých starých encyklopediích, kreslily by a vyráběly modely, prostě dělaly to všechno, co děti rády dělají.
Nebo jste snad viděli dítě, které by si třeba o přestávce dobrovolně zapnulo mobil a smažilo na něm hry?
Nebo takové chaty, youtuberáci atd. Všechno děti dělají jen z nařízení učitelů!
Proto taky různí eduíni odjakživa kritizovali školu, že málo využívá technologie. Kdepak, křída-huba-tabule, to je podle našich reformátorů optimum. Jen ta zlá a hloupá škola dětem počítače nutí!
Okomentovat