Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

sobota 24. října 2020 ·

„V internetových komentářích se často dají najít věty typu naše vnučka chodí ze školy hladová jako pes,“ říká Pavel Grasgruber z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity, který se věnuje výživě, zdraví a životnímu stylu. Směr, jímž se ubírá reforma školního stravování, označuje za tragický. Přesněji to, jak do škol pronikly programy založené na tvrzení, že příčinou obezity českých dětí je přemíra živin ve školních obědech a že v jídelníčku školáků by měly být místo živočišných bílkovin především bílkoviny rostlinné. Obiloviny, luštěniny, tedy obědy s minimálním množstvím masa či přímo bez něj. Reportáž přináší iDNES. 


Pavel Grasgruber se podílel na průzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda středoškoláci trpí nadbytkem bílkovin, a proto mají nadváhu či jsou přímo obézní. Závěr? „Naše data jsou založená na tom, že se měřilo složení těla dvou tisíc českých středoškoláků. A ta dokládají, že pravý opak je pravdou. Děti ze vzdělaných rodin, které pravidelně konzumují kvalitní bílkoviny z mléčných produktů a denně navštěvují školní jídelny, jsou o dva až čtyři centimetry vyšší a mají o šest procent tělesného tuku méně než jejich spolužáci z méně vzdělaných, nižších sociálních vrstev, kteří mléčným výrobkům neholdují a do školních jídelen nechodí. Veřejnost je však přesvědčována, že největším blahem pro české školáky bude strava ze zaostalých zemí třetího světa,“ vysvětluje... 

Podle něj se právě kvůli nahrazování tuků sacharidy americká mládež vypracovala na nejvyšší příčky v globálních statistikách obezity. „Namísto od prostého příklonu ke kvalitní živočišné stravě američtí experti vymysleli na řešení epidemie obezity jiný extrém: zeleninovou hladovku zvanou Zdravý talíř,“ říká Grasgruber. „Souběžně s ním pronikl do školních jídelen grantový program podporovaný ministerstvem zdravotnictví, který si rovněž vytkl za cíl zvýšit podíl rostlinných bílkovin a snížit množství živočišných potravin s obsahem nasycených tuků. Pozitivně boduje školní kuchařky za zařazování obilných pokrmů. To je, promiňte mi ten výraz, nápad doslova šílený.“ 


Celý text naleznete zde

4 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
24. října 2020 v 19:14  

Děti jsou z domova dost rozmlsané, pak přijdou do školy, kde jim je předloženo jídlo zcela jiných parametrů a je to. Další průšvih je, že ve škole se na ně nikdo úlisně neusmívá od lenice se slovy: "Co si dnes zlatíčko dáš? Hranolky nebo pizzu? K tomu Fantu nebo Kolu?"Běžte se kouknout do sámošek v okolí škol po vyučování a jukněte do nákupních košíků. Udělá se vám mldlo. A co s tím budeme robit, když máme tu demokracii a zdravotnictví stále bezplatné, a úroveň školní tv často jak za dob Marie Terezie - postavená na výkonu - tudíž z mnoha dětí dělající neúspěšné nemotory, které už na nějaký pohyb zcela kašlou.

Jir řekl(a)...
24. října 2020 v 19:27  

To nejsou "jiné parametry" - to je hrůza. Bulgur, kuskus, těstovinová rýže, kukuřice a "řízek" je sprosté slovo.

rváčkazvesela řekl(a)...
24. října 2020 v 20:35  

Na bulguru a kuskusu není nic špatného. Je ale fakt, že podíl bílkovin a zejména živočišného původu je na školním talíři minimální. velké množství sacharidů a nekonečných českých "Uho" je v závěsu. Luštěniny jsou samozřejmě zahuštěny moukou....
Sama jsem se začala stravovat vyváženou stravou a obědy ve škole mi začaly vadit. Jedla jsem tam jen, když jsem tam měla dozor. Příspěvky FKSP mě nepřesvědčily, že je to dobrá strava.
Jediné pozitivum je, že se nabízí zelenina ve formě salátů...jenže i to je regulováno, můžete si vzít jen jednu malou misku. Množství zeleniny je naprosto nedostačující. A zelenina tepelně upravená je sprosté slovo. Už ve devadesátých letech (minulého století:-) jsem na dětském ozdravném, pobytu v Chorvatsku zírala, jaké množství zeleniny tam nabízejí. A děti když šly kolem mého stolu mi nutily svou porci, vůbec na to nebyly zvyklé....
Ale ve školách je problém hlavně v ceně surovin, to si myslím odsouhlasí každá kuchařka ve školní kuchyni. Nechtěla bych být v jejich kůži.

Nowak řekl(a)...
24. října 2020 v 22:36  

Co říká odborník:
Zdá se , že hlavně to, že stravování ve školních jídelnách je špatné, protože nabízí málo kvalitních = živočišných bílkovin. Mnozí jistě souglasí. Alee jaké pan odborník argumenty?

Zkusím citovat:

"Děti ze vzdělaných rodin, které pravidelně konzumují kvalitní bílkoviny z mléčných produktů a denně navštěvují školní jídelny, jsou o dva až čtyři centimetry vyšší a mají o šest procent tělesného tuku méně než jejich spolužáci z méně vzdělaných, nižších sociálních vrstev, kteří mléčným výrobkům neholdují a do školních jídelen nechodí. Veřejnost je však přesvědčována, že největším blahem pro české školáky bude strava ze zaostalých zemí třetího světa,“ vysvětluje..."

V tomto odstavci se dozvímr, žr zdravější jsou nyní děti, které chodí do čk. jídelen neý ty, které tam nechodí. V poslední větě najdeme obavu, že ze čk. jídelen zmizí živoč. bílkoviny děti tak budou ve šk. jídelnách jíst nazdravě jako nyní žijí děti ze slabších sociálních vrstev, které ve škole na obědy nechodí. Co asi jedí tyto chudší děti? Brokolici, bulgur a tak? Myslím, že spíš sladký loupák nebo salám k obědu a párky, špek k večeři.


"Podle něj se právě kvůli nahrazování tuků sacharidy americká mládež vypracovala na nejvyšší příčky v globálních statistikách obezity. „Namísto od prostého příklonu ke kvalitní živočišné stravě američtí experti vymysleli na řešení epidemie obezity jiný extrém: zeleninovou hladovku zvanou Zdravý talíř,“ říká Grasgruber. "

Nevím, zda "nahrazování tuků sacharidyy" je skutečný popis reality v USA posledních let."Zdravý talíř" není "zeleninová hladovka" a myslím, že zdravý talíř možná ani nevymysleli američtí experti (teda český expert by to měl vědět lépe, ale stejně si myslím, že neví). "Zdravý talíř" u nás již několik let propaguje paní Margit Slimáková. Snad netvrdila, že je to její originální nápad, ale vyznívalo to, že ano. Doporučuje to pro školy, pro děti, jak názornější diagram rozložení druhů potravin v jídelníčku než pyramida zdravé výživy. Je pravda, že pyramida je asi pro děti méně názorná, ale mluví o tom, co máme jíst denně, co jednou za pár dní. Talíř znázorňuje totéž, aly kdybychom doatali na talíři malinko dortu, kousíček masa, víc brambor a hodně zeleziny a luštěnin, tak by to vypadalo, že toto možná máme snístt naráz.
(K paní Slimákové mám určité výhrady, ale k tomuto expertovi větší.)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.