Jaroslav Mašek: 10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty

čtvrtek 15. října 2020 ·

Naučit se používat technologie není zase tak těžké. Mnohem těžší je naučit se je nepoužívat. A nepoužívat v tomto případě neznamená je vypnout či odložit stranou, ale používat je jinak a lépe. S termínem digitální minimalismus přišel Cal Newport a definoval jej jako „způsob používání technologií, při němž se soustředíte pouze na malý počet pečlivě vybraných a optimalizovaných aktivit ve prospěch věcí, jichž si ceníte, a s klidným srdcem si necháváte ujít všechno ostatní.“ ( Jeho kniha Digitální minimalismus vyšla i u nás v nakladatelství Jan Melvil Publishing)... 


Proč je tak jednoduché technologie používat a složité nepoužívat nebo používat jinak? Odpověď na tuto otázku je jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát. Technologie, i když si to tolik neuvědomujeme, jsou akcelerátorem našich návyků, chování a obrazem naší osobnosti. Stát se digitálním minimalistou znamená schopnost změnit vlastní návyky a chování s technologiemi, schopnost změnit svůj přístup k životu. 

10 tipů, jak se stát digitálním minimalistou 

Jak se stát digitálním minimalistou? Na základě svých vlastních zkušeností s přechodem k digitálnímu minimalismu, a některých rad z výše uvedené knihy, vám nabízím 10 tipů, které z vás a vašich žáků mohou digitální minimalisty udělat. 

1. Zastavte sofistikované ovládání vaší pozornosti 

Nenechte se dál ovládat pokročilými mechanismy z dílny týmů zaměřených na ekonomii pozornosti (často jde o personalizovanou umělou inteligenci, reagující na vaše chování, a používání dané platformy), všemi těmi lákavými prostředími a obsahem, které se nesnaží o nic jiného, než vás v dané síti udržet co nejdéle. 

2. Nebojte se být chvíli sami 

Vyhraďte si každý den krátký čas sami pro sebe a alespoň na chvíli zůstaňte jen s vlastními myšlenkami, nerušeni informacemi zvenčí. Nemusíte odkládat telefon, pusťte si relaxující zvuky nebo svou oblíbenou hudbu. Zkrátka se uzavřete do sebe a na chvíli k sobě nikoho nepouštějte. 

3. Nic se nestane, když vám něco unikne 

Neobávejte se, že když nebudete chvíli ve své oblíbené sociální síti, že o něco zásadního přijdete. K tomu dojde stejně, i když v ní budete. Podstatná informace se k vám nakonec vždycky dřív nebo později dostane. A pokud to není důležité, ať to klidně zapadne. 

4. Ignorujte nepodstatné, používejte podstatné 

Přemýšlejte o každé opakované aktivitě, kterou v aplikacích, sociálních sítích či kdekoliv jinde na internetu provádíte, a ptejte se sami sebe, co vám tato činnost přináší, kam vás profesně či osobně posouvá, co se pomocí ní nového naučíte (výnosy), a následně, kolik času jí věnujete (náklady). Pokud tyto náklady převyšují výnosy, nevyplatí se v těchto aktivitách dlouhodobě setrvávat. 

5. Vytvářejte víc, než konzumujete 

Zamyslete se, kolik času denně nebo týdně věnujete tvorbě a kolik konzumaci. Pokud pomocí svých všech zařízení víc konzumujete, než vytváříte, změňte to tak, abyste tento poměr otočili. Není směrodatné, kolik času před obrazovkou strávíte, ale jak jste onen čas využili… 

Jak udělat z žáků digitální minimalisty? 

Na závěr se vraťme k původní otázce. Proč je o tolik složitější naučit se technologie nepoužívat než používat? Do značné míry je to tím, že jsme se je nenaučili používat správně nebo dostatečně efektivně hned na samém počátku. Než jsme se totiž nadáli, stali jsme se nevědomky oběťmi sofistikovaných nástrojů ekonomie pozornosti a od nich už nebylo daleko k získání špatných návyků. 

A proč nedokážou žáci používat technologie jinak a lépe? Myslím, že odpověď se skrývá právě v nepoměru mezi pasivním a aktivním používání jejich zařízení, nepoměru mezi konzumací a tvořivostí. Pokud sami nevědí, co by mohli tvořit, je pro ně snazší a často i pohodlnější jen jiný obsah sledovat. 

Pojďme se proto snažit v nich objevovat kreativitu, dejme jim dostatek prostoru, aby objevili svou vášeň a talent pro tvorbu. Dejme jim prostor vytvářet také to, co je baví, a dokázali si za tím jít. 

Sami se pak mohou stát digitálními minimalisty pouze tím, že se začnou naplno věnovat tomu, co je naplňuje a co chtějí, aby tu po nich jednou zůstalo. Třeba svým dílem změní tento svět. A na začátku té změny můžete stát právě vy. 



Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.