MŠMT: Průměrný plat učitelů vzrostl na 38 951 korun. Podle odborů je to stále málo

pátek 3. července 2020 ·

Průměrný výdělek učitelů v prvním čtvrtletí letošního roku činil podle údajů ministerstva školství 38.951 korun hrubého měsíčně. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku si vyučující polepšili o 2727 korun, což je zhruba o 7,5 procenta. Nepedagogové ve školách brali v prvním čtvrtletí v průměru 21.589 korun měsíčně. Meziročně se jejich příjem navýšil přibližně o 11,5 procenta. Průměrná mzda v ČR v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o pět procent na 34.077 korun. Informuje ČTK.




Celý text naleznete zde

22 komentářů:

Ivo řekl(a)...
3. července 2020 v 9:58  

...upřímný smích!!!

tyrjir řekl(a)...
3. července 2020 v 10:41  


39 : 34 = 1,15

VŠ vzdělání učitelé mají jen o 15 % větší průměrný plat než je celostátní průměrný plat všech zaměstnanců. Je to stále o cca 15 tisíc korun pod průměrem VŠ vzdělaných zaměstnanců, který je v Česku více než o 60 % větší než celostátní průměrný plat

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/kantori-berou-o-hodne-min-nez-jini-vysokoskolaci-40295807


Jaký je medián platů řádových učitelů? Kolik procent učitelů a po kolika létech praxe má alespoñ tenhle prachmizerně ubohý plat?

J.Týř

Ivo řekl(a)...
3. července 2020 v 11:21  

Pane Týři, po 19-ti letech praxe (což je medián) činí průměrný plat 36 tis. brutto bez třídnictví přesčasů a osobního.
stačí vám to takto napsat?

Ivo

Ivo řekl(a)...
3. července 2020 v 11:30  

Jinak po 19-ti letech jste v pátém platovém stupni, což činí těch 36 brutto. Z původních 10-ti stupňů se to "scvrklo" na 7 platových stupňů s tím, že se zásluhovost odučených let smazala ve prospěch nastupujících učitelů (bez praxe).

Na "velký problém" mají zaděláno učitelé s vysokou mírou autonomie osob s poruchou osobnosti v jejich vzájemné interakci. Zaveďte psychotesty ve školství pro leadership!
Učitelé "naše zlato" jo, TO SI DĚLÁTE OPRAVDU ŠOUFKY!

tyrjir řekl(a)...
3. července 2020 v 13:30  

Dobrých učitelů zůstalo ve školách mnohé jen opravdu málo a i z nich další a další utíkají jinam. Noví do škol často ani nezastupují, nebo rychle utečou. Základní školství je zfeminizované téměř z 90 %. Je to diskriminace všech dětí ztrátou práva být vzdělávány i mužskými vzory. Kvalita vzdělávání se zhoršuje. Arogance se kterou aktivisté stále kolem dokola omílají své žvásty o kompetenčním vyšlechtění hladové školské kozy, aby nežrala, dojila a ještě přitom tancovala po dvoře, je podle mne víc než urážející. Dokud učitelé nebudou mít alespoň 1,5 násobek průměrného platu nic podstatného se ve školství k lepšímu nezmění. Politická rozhodnutí českých vlád a parlamentu to nezajišťují. Pedagogické fakulty, vědecké instituce i odbory zklamaly na celé čáře a většinou jen se nesystémově a kontraproduktivně žvaní.

http://www.ceskaskola.cz/2020/07/dobry-ucitel-v-zivote-mate-vyhrano.html

Radek Sárközi řekl(a)...
3. července 2020 v 15:37  

Pro čerstvé absolventy je rozhodující nástupní plat, nikoliv průměrný plat. A dále perspektiva růstu platu v průběhu praxe - ta je minimální...

tyrjir řekl(a)...
3. července 2020 v 19:14  

JAK JSOU NA TOM MŠMT, VLÁDA, PARLAMENT, ODBORY A PREMIÉR BABIŠ S PROCENTY?

Vždyť je to tak prosté - zkusím to zhruba načrtnout zjednodušený logický postup:

Začínajícímu učiteli dát 1,3 násobek průměrného platu, uprostřed kariéry 1,5 násobek a na konci 1,8 násobek. Celkově to vychází průměrně asi na 1,5 násobek. Do průměrného platu VŠ vzdělaných pracovníků zbývá 0,1 průměrného platu (10 %) na odměny za dobrou a mimořádnou práci. Samozřejmě by se to muselo průběžně valorizovat podle koeficientu inflace. Bavím se tu jen o českém průměru u vysokoškoláků, nikoli tedy o nějak zvlášť vysokých platech. Kdyby tohle politici udělali, bylo by po několika létech školství v pořádku. Mladí by nastupovali za cca 44 tisíc korun s vyhlídkou, že vedle průměrně 10 % odměn budou mít na konci kariéry skoro o polovinu víc. Ty nárokové platy by vylo možné třeba o O,1 průměrného platu zmenšit a dát na odměny místo průměrných 10 % třeba 20%... Tím by vznikl přirozený zájem o zodpovědné učitelství i zdravě konkurenční prostředí ve školách, které by "vyprovodilo" neschopné učitele, a kvalita učitelů i vzdělávání by se postupně zcela přirozeně zlepšily.

Proč něco podobného politici neudělají? Proč namísto toho zrušili politici povinnou matematiku u maturit, chtějí zredukovat učivo na polovinu a povolávají do škol neučitele? Myslí si premiér MŠMT, Vláda, Parlament, odbory a premiér Babiš, že tím, co se školstvím dělají, oblbnou rodiče, učitele, zřizovatele škol a celou českou veřejnost? Čerpání EU dotací jim možná jde někde jinde, mimo školství, dobře. Jdou jim taky procenta?

Proč něco takového není v té Strategii vzdělávání 2030+?

http://www.ceskaskola.cz/2020/06/v-cesku-chybi-sest-tisic-ucitelu-muze.html

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
3. července 2020 v 21:49  

průměrný věk učitelů v regionálním školství, kde jich pracuje téměř 150,6 tisíc (odpovídá 135,3 tisícům úvazků), je poměrně vysoký a dosahuje 47,2 let – minima u mateřských škol (45,4 let), maxima u vyšších odborných škol (50,2 let). Rozdíly jsou přirozeně mezi jednotlivými kraji – nejmladší jsou v průměru učitelé Jihomoravského kraje (46,6 let), nejstarší Karlovarského kraje (48,7 let). Výsledky umožňují analyzovat věkovou strukturu rovněž podle jednotlivých předmětů, vysoký věk charakterizuje například učitele fyziky, ti na středních školách mají průměrný věk 51,0 let – i zde jsou přirozeně rozdíly mezi jednotlivými kraji, nejnižší je u fyzikářů v Jihomoravském kraji (48,6 let), nejvyšší na Vysočině (54,0 let).

Mimořádné šetření rovněž ukázalo, že na muže připadá pouze 19,2 % úvazků...


https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministerstvo-zjistovalo-stav-ucitelu-v-regionalnim-skolstvi


tyrjir řekl(a)...
3. července 2020 v 22:06  


Důchodci zachraňují školy. Průměrný věk učitelů roste, mladí chybějí

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ucitele-nedostatek-zakladni-skoly-stredni-skoly-ministerstvo-skolstvi-platy.A180910_111328_domaci_lesa

Studentka liberecké univerzity oboru čeština - angličtina Barbora Jónová už dnes ví, že po získání titulu do školy nenastoupí. Pracuje na univerzitě a zatím učit nechce.

„Moje ideály se nesešly s tím, co jsem očekávala. Na univerzitě nás připravili na něco, co v reálu nefunguje. Učíme se moderní pedagogiku, na praxích jsem se ale setkala s tím, že to tam nešlo uplatnit,“ zmínila Barbora Jónová.

Studenty často odrazují i podhodnocené platy ve školství. „Ani se nedivím, že se do školství absolventům moc nechce, když nástupní plat učitele je třiadvacet tisíc korun. Nástupní plat nekvalifikovaného dělníka v některých továrnách, kde se přetahují o lidi, se pohybuje přes třicet tisíc,“ uvedl jeden z oslovených kantorů, který si nepřál zveřejnit jméno.

Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/ucitel-technicka-univerzita-liberec-ubytek-studentu.A180328_110816_liberec-zpravy_jape


Eva Adamová řekl(a)...
3. července 2020 v 23:58  

"Moje ideály se nesešly s tím, co jsem očekávala."

Ta děvenka předtím než nastoupila na VŠ nepobývala 13 let na základní a střední škole? Že ji tedy až tam masivně překvapilo, jak se ve školách pracuje? Skoro si říkám, že takových, kteří nevnímají realitu kolem sebe, snad ani není škoda. Stejně by to ve školství nezvládali.

laimes řekl(a)...
4. července 2020 v 7:52  

POŘÁD JEŠTĚ žijemé v ideji,že kantořina není povolání ale poslání a že plat se skládá z peněz a z pocitu splněného poslání,nicméně povolání jest specifické v tom,že má dvě kariérní pozice :
učitel a ředitel a tudíž jsou dvě platové roviny,
absence platových kariérních pozic jest nahrazena věkovou stupnicí,a to není perpektiva,zvláště když se díky neviditelné ruce trhu ocitnete po padesátce na dlažbě,rázem ze školského socialismu do reálného kapitalismu...
platem se školství nikdy nevyrovná soukromé sféře,tudížje nutno nastavit takový systém takových benefitů,který bude přitažlivý jak pro začátečníka,tak i pro veterána

Ivo řekl(a)...
4. července 2020 v 11:51  

pane Iaimesi,

s tím "posláním" se jděte slušně řečeno BODNOUT!
PRÁVĚ TATO FLOZOFIE DOVEDLA ŠKOLSTVÍ V ČR TAM, KDE JE - V ZÁDELI!

Ivo řekl(a)...
4. července 2020 v 11:56  

PANE TÝŘI,
TY "ODMĚNY" DOSTANOU PODRŽTAŠKOVÉ A LEŠTIČI KLIK!

KDYŽ UPADNETE V NEMILOST U LEADERSHIP MANAŽERA, NEPOMŮŽE VÁM ANI REPREZENTACE ŠKOLY NA SOUTĚŽÍCH, ANI STUDIJNÍ VÝSLEDKY U MATURIT NEBO SPOKOJENOST STUDENTŮ A RODIČŮ!

UŽ NĚKOLIKRÁT JSEM PSAL NA TOMTO FÓRU, ABY SE BEZPODMINEČNĚ ZAVEDLY PSYCHOTESTY, KTERÉ BY JEDNOZNAČNĚ VYLOUČILI KANDIDÁTY NEVHODNÉ PRO LEADRESHIP!

tyrjir řekl(a)...
4. července 2020 v 13:39  



Mně se ten český školský lídrčip od roku 1939 zdá být taky značně zdeformovaný. Po německé okupaci byly z učitelských VŠ udělány "Pedagogické fakulty" a od té doby jsou učitelé málo placení sluhové vládnoucí strany (pedagog je původně otrok doprovázející dítě do školy ke skutečným učitelům). Je to český (československý) unikát. Nikde jinde, pokud vím kromě Slovenska, učitele "pedagogem" nenazývají.

Takže milí učitelé, není tu zájem, abyste byli učitelé. Jste pedagogové, jejichž povinností je za málo peněz sloužit těm, co drží v rukou různé ideologické, mocenské a peněžní klacky na ubohé děti, na školy, a jejich zřizovatele a na celé Česko. Jste málo placení otroci - sluhové ideologicky, ekonomický i politicky zaprodaného režimu,který nemá o kvalitní vzdělávání zájem, protože jinak by za něj platil alespoň průměrnou část z HDP. Jste pedagozi. Proto jste nejhůře placenými učiteli v zemích OECD. Stát vyžaduje vaší loajalitu k převýchově v duchu kompetenčních blábolů. Nikoli kvalitní vzdělávání. Za málo peněz. Je to politické rozhodnutí, jak podle mne docela sadisticky, ale přitom věcně správně, poznamenává hlavní autor státní Strategie vzdělávání 2030+:

http://www.ceskaskola.cz/2020/07/dobry-ucitel-v-zivote-mate-vyhrano.html

I.Týř

Robert Čapek řekl(a)...
4. července 2020 v 16:19  

"Důchodci zachraňují školy. Průměrný věk učitelů roste, mladí chybějí"

Jak kde. Jak kteří. Někde důchodci školy nezachraňují, někde naopak blokují místa právě těm mladým. Ono je to jinak v Horní Dolní a dalších Zapadákovech a zase jinak ve větších městech, kde ti mladí žijí.

Na druhou stranu, být mladý není zásluha, stejně jako není zásluha být starý. Učitel je především dobrý, průměrný nebo špatný a to nemá s věkem ani délkou praxe nic společného. S tím má společného spíše vyhořelost, než cokoliv jiného. A vyhořelí jsou především ti nekvalitní učitelé.

Anonymní řekl(a)...
4. července 2020 v 18:02  

I ten "učitel Od Boha" musí platit za byt, inkaso, v obchodech. Bohužel, poslání se nikdo nenají.
Pane Týři - "aktivisté stále kolem dokola omílají své žvásty o kompetenčním vyšlechtění hladové školské kozy, aby nežrala, dojila a ještě přitom tancovala po dvoře." Velmi trefné. To opravdu nejde okecat nějakými bláboly. Tady je jediná rada - posunout se z posledních míst v rámci OECD aspoň do středu tabulky. Bez investice tohoto druhu se jedná pouze o prázdné fráze. Nastupující ekonomická krize však toto v nejbližších letech neumožní. Doposud není vidět světlo na konci tunelu.

laimes řekl(a)...
4. července 2020 v 18:31  

není důchodce jako důchodce: jest důchodce řádný,předčasný a invalidní,každý má svou kvalitu a tržní cenu,důchodce ,co to doklepal do řádného termínu,jest zpravidla troskou (omlouvám se těm,jako má 80ti letá kolegyně,co je stále občas povolávána na záskok) a chce si užít důchodu,důchodce předčasný,který to již nevydržel a odešel (nebo byl odejít) dříve,se dva-tři roky vzpamatovává a pak jej nízký důchod (rozdíl mezi platem a předčasným důchodem jest značný)donutí znovu nastoupit do kolotoče utrpení,až po dvou sezonách se definitivně zdravotně zhroutí,třetí sortou jsou důchodci invalidní,kteří vyhořeli (zhroutili se) jako první již 5-7 let před řádnou penzí,naučili se během 3-5 let jako invalidé žít s invalidním důchodem a hlídají si své pocuchané zdraví,ti jsou na školském trhu práce nejvyhledávanějším zbožím,ne každý se však dá zlákat penězi,jelikož jejich prioritou jest jejich zdraví...

tyrjir řekl(a)...
4. července 2020 v 18:33  

A vyhořelí jsou především ti nekvalitní učitelé.

Opravdu? No, možná na tom opravdu něco je, když dobří učitelé ze škol často odcházejí nejen kvůli platům, ale i kvůli poměrům, které zejména v základních školách "panují". A když absolventi (anti)Pedagogických (:-))) fakult většinou ani nenastoupí nebo utečou. Nepřipomíná to, co MŠMT s PedF a přidruženými neziskovkami pod vládní a parlamentní ignorancí ve školství páchají, spíš "univerzální vyhořovací generátor" aplikovaný od Šumavy k Beskydům (od rodičů, žáků, studentů až po učitele, zaměstnavatele atd.). :)))

Kontrolní otázky:

1) Je vládní (premiérův) slib, že učitelé budou mít v roce 2021 o 50 % větší platy, než měli v roce 2017 menší demagogie, než byla sobotkovsko valachovská demagogie říkající, že za jejich vlády "bylo učitelům pomoženo"?

2) Proč proti téhle demagogii nechávající učitele v pozici nejhůře placených učitelů v OECD důrazně neprotestují ani ministr školství, ani parlament, ani odbory, ani učitelé, zřizovatelé škol a celá veřejnost?

3) Kde je naše školství a kam spěje? (prosím jen o slušné odpovědi:)


Eva Adamová řekl(a)...
4. července 2020 v 18:55  

"A vyhořelí jsou především ti nekvalitní učitelé. "

Tak to je tedy myšlenka, která je hodná psychologa!!! Nechcete to Čapku zařadit mezi ty své známé perly týdne? Tento prasácký výrok by si to opravdu zasloužil.

Anonymní řekl(a)...
4. července 2020 v 20:00  

Pan Čapek je i lékař?

Robert Čapek řekl(a)...
4. července 2020 v 21:08  

To je legrace, ta diskuze tady. Adamové hysterie už přesáhla meze :-) Kdybych napsal "slunce vychází na vychodě", ona by nejspíše tvrdila: Čapek prasácky ukázal svou psychologii! :-D Jiní zase neznají úplné základy, to je pak těžké. Něco je pro jedny moc primitivní, druzí ale nepobírají ani základy a další mají psychické problémy sami se sebou. Tohle není "virtuální sborovna", tohle je blázinec, který já pozoruji oknem ve dveřích a když mě to přestane bavit sundám bílý plášť a jdu dělat něco užitečného nebo zajímavějšího ;-)

BP řekl(a)...
4. července 2020 v 21:53  

Ačkoliv si lidé syndrom vyhoření spojují především s určitými profesemi, může postihnout v podstatě kohokoliv. Co se týče osobnostních předpokladů, větší pravděpodobnost vzniku syndromu vyhoření je u lidí přecitlivělých, kteří mají sklony k perfekcionismu nebo workoholismu, projevuje se u nich naivní optimismus, mají velká očekávání a jsou ochotní hodně své práci obětovat.

Syndrom vyhoření se také často projeví u lidí, kteří podlehnou tzv. teroru příležitosti. Postupně se na ně začínají valit různé pracovní úkoly, které není možné adekvátně zvládat, ale oni stále nejsou schopní říct někomu „ne“.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.