Štefan Klíma: Ministerstvo školství veškerou odpovědnost přesunulo na ředitele škol

neděle 3. května 2020 ·

Vážené kolegyně, vážení kolegové, MŠMT konečně vydalo „manuály“ pro nadcházející dny v našich školách. Většina pracovníků tento materiál s napětím očekávala. Přichází sice s úderem dvanácté, ale konečně mají ředitelé škol a jejich podřízení „jakýs takýs“ návrh opatření. Jsme rádi, že máme podklad, na jehož základě můžeme začít připravovat otevření škol. Pojďme se podívat na pozitiva a negativa tohoto materiálu. Z celého textu jednoznačně vyplývá, že ministerstvo školství veškerou odpovědnost přesunulo na ředitele škol. To je do určité míry pozitivní. Má však dvě významná „ale“.



Štefan Klíma (facebook.com)
Za prvé, ředitelé škol potřebují pro své nynější kroky oporu finanční, právní i výkladovou.

Za druhé, nyní se ukáže kvalita mnoha ředitelů (au, to mě budou kolegové kamenovat).

Většinou se však nyní můžeme spolehnout jen na zřizovatele. Ten bude muset pomoci svým školám s financováním všech nezbytných kroků. Pro naši střední školu jsem dosud zajistil dezinfekci, nano filtry do roušek, papírové utěrky, štíty pro zaměstnance, roušky, rukavice, dezinfekční stroj na čištění prostor, ale třeba i plexi štíty do našich prodejen, což v úhrnu již nyní činí něco přes 100.000,- Kč. Věřím, že zřizovatelé se o své školy postarají. Tam problém nebude.

Manuál je však v mnoha bodech příliš obecný a řadu rozhodnutí, zejména stran dezinfekce a příprav či úprav prostor, ponechává na ředitelích škol. Osobně mám rád volnost při rozhodování. Potřebuji však znát mantinely, ve kterých se mohu pohybovat. V mnoha bodech je však manuál nestanovuje a je naprosto nekonkrétní. Někdy dokonce školám ukládá povinnosti, pro které nemá žádné pravomoci – například na základě jakých pravomocí bude zajišťovat to, aby se žáci neshlukovali před vyučováním? Nikde v manuálu nenajdeme, jak často je třeba konkrétní předměty v učebnách dezinfikovat. Co když ředitel školy určí příliš malou četnost dezinfikování a následně vyvstane problém? Potřebovali bychom řadu bodů s odpovědnými pracovníky MŠMT prodiskutovat a dohodnout se na rozumných závěrech. Jak to však udělat?

Velký problém vidím v tom, že manuál určuje školám postupy, které vlastně žádným způsobem nechrání zaměstnance škol. Bude tedy na ředitelích, jak se k problému postaví. Zda nařídí povinné nošení roušek či alespoň štítů. Stejně tak vlastně padá na ředitele rozhodnutí, jakou práci pedagogickým pracovníkům určí. Protože se předem neudělaly žádné průzkumy zjišťující počty žáků, kteří budou chodit do školy, ani se nezjistil stav zaměstnanců a neví se, kolik jich do školy bude moci přijít, aniž by riskovali zdraví. MŠMT neví, jestli vůbec budou ředitelé škol schopni zajistit vše to, co naplánovalo. Většina ředitelů dnes již tyto věci zjišťuje, plánuje a hledá nejlepší možná řešení. Osobně jsem ta řešení promýšlel mnoho a mnoho dní. Proto se přikláním k tomu, že v naší škole budeme pokračovat ve funkční distanční výuce. Ta nám funguje, a mám zásadu, že co funguje, nemá se zbytečně měnit (a to píši s tím, že jsem člověk, který má ve škole rád vývoj, zlepšování výuky, modernizaci metod…). Navíc současný systém je pro učitele nesmírně náročný a nemá smysl jej ještě více ztížit. Pro končící ročníky připravíme několikadenní systém osobních konzultací v těchto předmětech – AJ – poslech, odborné předměty a u učebních oborů praktické činnosti. Věřím, že to pro žáky i pro zaměstnance bude to nejlepší. Je chvályhodná snaha MŠMT zpřístupnit končícím ročníkům SŠ a ZŠ přípravu. Co když však tato snaha naopak způsobí pohromu a tito žáci „upadnou do karantény“? Co bude následovat?

Největší problém současného stavu vidím v tom, že MŠMT podle mě stále nemá plán pro případ vývoje různých situací. Před malým okamžikem sice pan ministr sdělil, že příští týden stanoví termín maturit a přijímacích zkoušek, na závěrečné zkoušky ale opět zapomněl. Je však konečně potřeba žákům říci, co se stane, když…. Mít připravené nejen A, ale i plán B, případně C. To by totiž situaci žáků zlepšilo a snížilo by jejich stresový stav. S žáky jsem pravidelně v kontaktu a vím tedy, o čem mluvím.

Potřebovali bychom znát odpovědi na to, zda a proč roušky ano, či ne. Slyšet odbornou odpověď od epidemiologů, to by velmi pomohlo objasnit situaci. Proč pan ministr nepředstoupí před kamery společně s některým z odborníků na koronavirus a zaměstnancům škol nevysvětlí, že roušky mít nemusí proto, že … Že se nemusí obávat žáků, neboť… Možná o těchto problémech na MŠMT neví, ale věřte, že jako ředitel školy věnuji snížení stresu mezi zaměstnanci a žáky naší školy spoustu času. Je to opravdu potřeba.

Pane ministře, pojďte s námi prosím komunikovat, učitelé chtějí být vaši partneři. Pojďme si vysvětlovat vaše i naše postoje. Pojďme situaci uklidnit a vyřešit. Pojďme společně školství posunout zase o kus dál. Učitelský stav všem od března ukazuje, že je tvůrčí, pracovitý, učenlivý, a že chce pro své žáky jen to nejlepší.

Mgr. Štefan Klíma 
ředitel školy – ISŠ a SPgŠ, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.