Zuzana Svobodová: Čekání na „až pak“ a co nám tahle situace říká o maturitě a přijímačkách na střední školy

neděle 12. dubna 2020 ·

„Možná by pomohla představa, jak bychom učili, kdyby tato situace trvala rok? Jak bychom vyřešili maturitu a přijímačky, kdybychom věděli, že musíme zůstat doma do konce kalendářního roku nebo ještě déle? Co bychom dělali? Možná by nás tato otázka navedla na nový způsob přemýšlení o zkouškách a pomohla nastavit smysluplnější milníky vzdělávací dráhy. Museli bychom to vyřešit,“ píše ředitelka Základní školy a Gymnázia Thomase Manna Zuzana Svobodová pro magazín Rodiče vítáni.



Zuzana Svobdová (gamnaziumtm.cz)
Svobodová také píše: 

Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, proč nemůžeme udělat maturitní a přijímací zkoušky teď? Proč to nejde? Protože by to žáci mohli opsat? To by asi mohli… A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat? Možná, kdybychom se více zajímali o proces než o výsledek, tak bychom možná došli k tomu, že ten se zase tak jednoduše “opsat” nedá a možná by šel otestovat i v karanténních podmínkách.

Možná se skutečně dostaneme v květnu do škol, červen nějak přežijeme, v září standardně začneme a doba koronaviru se stane jenom vzpomínkou a pak i položkou v učivu moderní historie. Možná ale ne. A možná je i škoda, když současný stav nevyužijeme k tomu, abychom nastartovali smysluplnou změnu a zapojili v praxi naše klíčové kompetence, které v tuto chvíli skutečně můžeme rozvíjet úplně všechny.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

L.snirch řekl(a)...
12. dubna 2020 v 8:08  

"Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, proč nemůžeme udělat maturitní a přijímací zkoušky teď? Proč to nejde? Protože by to žáci mohli opsat? To by asi mohli… A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat?"

Že testokracie s oblibou testuje to nejméně podstatné na vzdělávání, protože jen to, co jde snadno, rychle, jednoznačně vyhodnotit a co týden po zkoušce končí v koši zapomnění), a to nejvíce podstatné netestuje, protože to právě snadno, rychle a hlavně jednoznačně nelze testovat. Ale za to je potřebné v životě.
Tím jednotné státní testy škodí vzdělávání více než si dokážeme připustit.
Změníme to konečně pod vlivem současné situace?
Návrh v Parlamentu čeká na 3. čtení.

Petr Portwyn řekl(a)...
12. dubna 2020 v 10:45  

A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat?

Vážená slečno,
u maturity se testují znalosti a dovednosti.
Ty se musí testovat na něčem. Zatím ještě nikdo nevymyslel, jak se dá např. otestovat schopnost řešit matematický problém bez řešení nějaké úlohy, no a to řešení se zpravidla někam napíše.
Takže ano, opsat se to logicky dá.
Včetně toho "procesu" = postupu řešení, kterých zas tolik možných a správných není.

Rovněž např. při maturitě z jazyka se odpověď na otázku opsat dá. A bez otázek a odpovědí těžko poznáte, zda někdo umí jazyk.
Jestliže zadáte esej, tak ten je opsatelný ještě lépe.

Pokud tomu nerozumíte, tak se holt nedá nic dělat.
Ale zato jste moderní a aktivisté i novináři Vás budou mít rádi.

Petr Portwyn řekl(a)...
12. dubna 2020 v 10:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
12. dubna 2020 v 10:50  

Aha... Tak pardon.
Vážená paní, nikoli "vážená slečno".
Omlouvám se, podle názorů i fota jsem Vás považovažoval za studentku.

Eva Adamová řekl(a)...
12. dubna 2020 v 14:28  

Ona ta úvaha paní Svobodové je docela zajímavá. Jenže pan Komárek z ní bohužel vybral jen pasáž, která vyhovuje jeho smýšlení. Co na tom, že je to nejslabší část celého článku postavená na podivných argumentech s opisováním, čímž celou úvahu paní Svobodové doslova degradoval.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. dubna 2020 v 8:33  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
13. dubna 2020 v 8:36  

Paní Adamová
Já jsem to pak rozklikl a zjistil jsem, že paní autorka je učitelkou, nikoli žákyní střední školy. Ale z té pasáže to fakt nebylo poznat...
Nejde jen o to opisování. I formulace jako abychom nastartovali smysluplnou změnu a zapojili v praxi naše klíčové kompetence je typické "svazácké" heslo.

Ale máte pravdu, že výběr úryvku se na vyznění podepsal.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.