Miroslav Korecký: Rodič není učitel, nechtějte to po nás

pátek 20. března 2020 ·

„Také sedíte doma s malými, ale už školou povinnými dětmi? A děláte s nimi zadané úkoly? A v poledne jim vaříte oběd? A odpoledne je alespoň vytáhnete do lesa na kola, aby z té ponorky nezblbly? A vedle toho u kompjútru honíte vlastní práci na home office? A alespoň obden skočíte nakoupit jídlo nebo do lékárny? A... také v tom všem pěkně plavete?,“ píše Miroslav Korecký v MF DNES.



Miroslav Korecký (facebook.com)
Korecký také píše: 

Drahé paní učitelky! My si vás opravdu strašně vážíme, protože víme, jaké to je mít doma jedno, dvě, tři nebo čtyři děti, natožpak pětadvacet – a ještě je něco naučit. Za plat, který je pořád dost mizerný. Ale vy nás nepřeceňujte. My vás fakt ze sta procent nenahradíme. Nemáme na to čas a ani schopnosti. Kdyby bylo tak snadné učit, nemusely jste vy pět let trčet na „pajdáku“. Pokud bychom měli do puntíku splnit vaše ambiciózní zadání, neděláme celý den nic jiného…

K nějakému výpadku či skluzu ve výuce tak jako tak dojde a nejlepší mozky ve školství musí vymyslet, co pak s tím... Průměrný rodič učitele nenahradí, smiřme se s tím. A možná by pro renomé školy ani nebylo dobré, aby rodiče ten pocit získali.


Celý text naleznete v MF DNES

36 komentářů:

Jiří Klabal řekl(a)...
20. března 2020 v 11:23  

Ale dnešní rodič se většinu školního roku tváří, že je CHYTŘEJŠÍ něž učitel.

Tak proč najednou ten obrat..?

Q. E. D. řekl(a)...
20. března 2020 v 12:43  

Přesně tak. Každý rodič přece chodil do školy, takže je expert na školství, a ta kráva učitelka nemá co zadávat ty debilní úkoly. Najednou došly řeči o odchodech domů ve dvanáct a dvou měsících volna.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. března 2020 v 14:34  

Aleeee... A co že tak náhle?
Já myslel, že pajdák se dělá za volný odpoledne.

A no tohle že nestačí český novinář???

mirek vaněk řekl(a)...
20. března 2020 v 17:31  

Rodič nemusí dítko učit, ale měl by dohlédmout aby něco dělalo. Pokud učitel pošle úkol, jteré dítě evidentně nezvládá, měl by se rodič ozvat. Pokud ne a udělá to za dítě, nerospěje ničemu.
Problém je v tom, že rodiče poznávají co mají doma. Děcka nemůžou ven, na zábavy a podobně a ponorka vrcholí.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. března 2020 v 18:25  

Pan Vaněk
Myslím, že v tom je jádro pudla.
Kdysi jsem četl jakýsi text o tom, jak učitelka odpověděla manažerovi na otázku, co vlastně umí. V překladu: "Umím zvládnout 45 minut 30 dětí, zatímco vy bez i-podu a playstationu nezvládnete jedno jediné ani čtvrt hodiny."

A souhlasím i s tím, že domácí práce má být postavena tak, aby ji dítě zvládlo. Ovšem pokud dělá to, co má...

Jiri Janecek řekl(a)...
21. března 2020 v 10:37  

"Ale dnešní rodič se většinu školního roku tváří, že je CHYTŘEJŠÍ něž učitel.
Tak proč najednou ten obrat..?"

Obratů je teď víc - rodiče získávání pokoru, expertům došly rady, jak správně učit.

Až odejde mor, tak se to zas vrátí k normálu... Akorát ty roušky by mohly zůstat, ať není lidem vidět na ústa, když lžou...

Veronika Valíková řekl(a)...
21. března 2020 v 12:32  

Ano, zvolníme... :)

Milan Keršláger řekl(a)...
21. března 2020 v 20:38  

Tady jde hlavně o špatný odhad, protože když učitelka výtvarky zadá úkol "udělejte roušku a hezky ji ozdobte", zaměstná tím rodiče a sousedy na celý den. Stejně tak je problém zadat vypracování eseje, když se dítě ve škole buď práci na PC ještě nenaučilo nebo vůbec neučilo. Případně dát odkaz na německý web, kde je cvičení na gramatiku (opět, když to není předem natrénováno), to pak rodič musí sedět za dítětem a mnohdy PC ovládá jen jak zapnout Facebook...

Není třeba ale problém nechat napsat cvičení na papír a ten ofotit a poslat...

BP řekl(a)...
21. března 2020 v 23:05  

Žáci jsou mistři v podvádění. Úkoly ani moc dělat nebudou, vše zkopírují z internetu, nemyslíte?
Teď to nemyslím na mladší žáky, ale ti středoškolští se nestydí odevzdávat plagiáty. Dělají to běžně i při normální výuce a všechny informace, i když jsou zcestné, vyhledávají z internetu.

Milan Keršláger řekl(a)...
21. března 2020 v 23:18  

Zadávejte tak, aby nemohli kopírovat. Najděte nejdříve chybu u sebe.

BP řekl(a)...
21. března 2020 v 23:37  

Zadala jsem slohové práce. Myslíte, že je chyba ve mně?

Milan Keršláger řekl(a)...
21. března 2020 v 23:44  

Pokud jste zadala to, co se válí na Internetu, v podstatě by měli dostat vynadáno, pokud by to nezkopírovali. V praxi se tomu říká "nevymýšlej znovu kolo" a je to v reálném životě velmi důležité.

BP řekl(a)...
21. března 2020 v 23:53  

Ano, pane Keršlégře, cvičné maturitní práce jsem sestavila ze starých zadání z různých ročníků státních maturit a zpřístupnila žákům jen na 110 minut s tím, že práci musí psát rovnou do připraveného školního prostředí. A jedna dívka byla hotova za 20 minut. Když jsem se jí zeptala, jak je to možné, že nemohla znát předem zadání, klidně mi odepsala, že jí pomáhala babička a že to měla už předem napsané. Vůbec nemohla ale dopředu tušit, která zadání z těch cca 120 vyberu.

A vždy jim připomínám, že nepodvedou mě, ale podvádějí jenom sami sebe.

Milan Keršláger řekl(a)...
21. března 2020 v 23:57  

Když jim nahrajete, nedivte se. Za druhé a opět - pro reálný život udělala ta dívka to nejlepší. Vždy je lepší spolupráce, než solitér, co navíc vymýšlí znova to kolo.

BP řekl(a)...
22. března 2020 v 0:01  

Ovšem žáci stále mají pocit, že je nejlepší někde něco "opsat", aby dostali na vysvědčení jedničky. To je jejich filozofie, když se jich zeptám, proč to dělají. Vůbec jim nedochází, že je to podvod. Nemají v sobě zakódovaný smysl pro poctivost. Přijde jim normální podvádět a Vy to vlastně schvalujete. Jste mladý. Rozumím. Já už patřím do starého železa.

Při centrálním hodnocení je naší povinností plagiáty odhalovat.

BP řekl(a)...
22. března 2020 v 0:07  

A mně to nakonec může být, pravda, jedno. Za ty peníze, které za to na soukromé škole dostanu, mohu zavřít oči, uši, brýle, dveře, okna, ...
Vždyť si za to podvádění naši žáci připlácejí školné, tak je to čistě jejich věc. Na státní škole bych to za mnohem lepší peníze takto samozřejmě neřešila.

Milan Keršláger řekl(a)...
22. března 2020 v 0:14  

To není podvod, ale efektivní řešení problémů s nástroji, které ignorujeme. Je nesmysl jít pěšky do Prahy jako F.L.Věk. Je nesmysl chtít po žácích, aby se chovali jako vy před 40 lety a ignorovali vše, co umí využít.

Zadejte tak, aby nešlo opisovat. Aktuální téma, osobní téma. Nebuďte dinosaurus, co si stěžuje na vymírání. Neulehčujte to sobě, abyste se pak zlobila, že si to ulehčují oni. Dejte té jejich práci smysl větší, než jen odevzdat zadání, co se válí na Netu.

poste.restante řekl(a)...
22. března 2020 v 1:23  

To není podvod, ale efektivní řešení problémů s nástroji, které ignorujeme.
Ne, pane Keršlágere.
Odevzdat cizí práci a vydávat ji za svou vlastni, to je podvod. Vždycky byl a vždycky bude.
A dost mne překvapuje, že učitel může takové jednání obhajovat a dokonce jej vydávat za "efektivní řešení".
To jsme se s morálkou a etikou dostali hodně daleko.

Je nesmysl chtít po žácích, aby se chovali jako vy před 40 lety a ignorovali vše, co umí využít.
Jako, že je nesmysl chtít po žácích, aby nepodváděli?
Notabene u slohových prací, kde "podvedou" leda tak sami sebe?
Vždyť je to přece jejich příprava k maturitě, nebo snad ne?

Milan Keršláger řekl(a)...
22. března 2020 v 9:32  

Opakuji - jaké zadání, takový výsledek. Hledejte nejdřív chybu u sebe, pak u druhých. Upozorněte na plagiát a doložte, nestačí jen obvinění. Zadejte znovu s tak, aby nešlo kopírovat, poučte se s neplakejte nad rozlitým mlékem. Zapomeňte, nebuďte mstiví. Chybu můžete udělat vy i oni.

BP řekl(a)...
22. března 2020 v 10:04  

Pane Keršlégře, léto nic nevyřeší. To by se koronavirus nemohl v současnosti šířit také na jižní polokouli, kde zrovna začal podzim a skončilo léto.
Pouze řádná izolace je jedinou ochranou proti šíření nákazy.

Milan Keršláger řekl(a)...
22. března 2020 v 10:25  

Odpovědi na otázky jsou tady v tom článku: Koronavirus: Kladivo a Tanec

rváčkazvesela řekl(a)...
22. března 2020 v 10:46  

Pane Klabale super!!!

BP řekl(a)...
22. března 2020 v 11:07  

Pane Keršlégře, díky za článek.
Pochopila jsem, že není východiska. Možná je to už definitivní zánik lidstva.
Celý svět nepotáhne nikdy za jeden provaz.
Vítězní z toho vzejdou jen možná v KLDR.
Kuba má také nakažené.

Pavel Doležel řekl(a)...
22. března 2020 v 14:32  

"Pochopila jsem, že není východiska. Možná je to už definitivní zánik lidstva."

Ale není. Pár týdnů budeme doma, vy tedy pár měsíců bez práce a pak se do doby, než se populace proočkuje, budou muset dodržovat přísná pravidla. Některá odvětví to zcela zlikviduje, nebo velmi omezí (cestovní ruch, restaurační služby, cestovky, leteckou dopravu, veřejnou dopravu). Naopak, věřím, že to bude v konečném důsledku znamenat výrazný nárůst poptávky po osobní dopravě, donáškách jídel a e-shopech. Letošní léto bude pravděpodobně zcela bez zahraničních dovolených, takže nárůst poptávky po dovolených v tuzemsku - chaty, chalupy k pronájmu, apod. Věřím, že domácí poptávka po hotelech nahradí do velké míry poptávku zahraniční - ovšem mimo Prahu. Panika opravdu není na místě.

Pavel Doležel řekl(a)...
22. března 2020 v 14:36  

No a pak pochopitelně dopady do finančního sektoru v důsledku nesplácení úvěrů - třeba na pořízení letadel. Bude to hodně drahé, ale řekl bych, že z dlouhodobé perspektivy ten efekt bude pozitivní. Lidé si snad konečně uvědomí že i bezbřehá globalizace a "multikulturalizace" mají své obrovské náklady. Vedle nelegální migrace tady teď bude ještě hrozba pandemií. Nic není zadarmo.

Milan Keršláger řekl(a)...
22. března 2020 v 21:07  

Řekl bych, že xenofobie a rasismus patří do jiných diskuzí na jiných místech.
Migrace je mízou i duchem společnosti, jak ji znáte. I my jsme v České kotlině migranti, Einstein byl žid, tedy čistokrevný migrant. Hodně hi-tech věcí, které vám zachraňují život a dělají ho tím, jaký je, pochází z USA, což je migrantská země.

Neměl byste tak snižovat svoji hodnotu za použití bezduché a iracionální nenávisti, pane Doležel, když si tak na své vzdělanosti a vědění zakládáte.

Petr Portwyn řekl(a)...
23. března 2020 v 11:22  

Takže diskuze o multikulturalismu je zakázána, protože je to "rasismus a xenofobie".
No já zas zákazu diskuzí říkám "totalita".
A hulákání o babičce-ekologické svini a těšení se na to, jak staří lidé umřou na koronavir, říkám "zelený nacismus".

Mimochodem řada z těch, kdo nás mají obohatit, by Einsteinovi s radostí zakroutila krkem právě proto, že byl Žid.

Milan Keršláger řekl(a)...
23. března 2020 v 11:45  

Pane Portwyn, nálepkování, plivání a otírání se o multi-kulti, sluníčkáře, pražskou kavárnu, migranty, muslimy a já nevím co ještě, sem nepatří, nezlobte se. To je téma pro příslušné skupiny jinde, nikoliv ve školství. Školství je z principu i ústavy apolitické, prosté náboženství, tedy osvícenské (logické a humanitní).

BP řekl(a)...
23. března 2020 v 15:41  

Pane Keršlégře, čeština má 5. pád, kterým oslovujeme a voláme:
pane DoleželE, pane PortwynE.
A to sem mezi učitele určitě patří. Kultivujme se navzájem!

Tajný Učitel řekl(a)...
23. března 2020 v 16:29  

Jojo. Za pandemii mohou poznání chtiví globální turisté - zejména pak multikulti nelegální migranti. Zakažme tedy turismus a migranty, zavřeme hranice a kotlinku obežeňme obří nano-plenou, hned za minovým polem a žiletkovým drátkem. Naše viry si vypěstujeme sami. Budou aspoň naše - opraudu české, takové bílé, se zvláštní dispozicí pro pivo.

poste.restante řekl(a)...
23. března 2020 v 17:11  

Pane Portwyn, nálepkování, plivání a otírání se o multi-kulti, sluníčkáře, pražskou kavárnu, migranty, muslimy a já nevím co ještě, sem nepatří, nezlobte se

Kolego Keršlágere, smím se tedy alespoň zeptat, proč to, co tak vehementně odsuzujete, děláte naprosto přesně Vy sám, jen v opačném gardu?
Tedy proč nálepkujete, plivete a otíráte se o někoho, kdo jen věcně upozornil na obvykle zamlčovaný a umlčovaný rozměr problematiky multikulturní společnosti?
Proč "vykazujete" "jinam" slušně a neagresivně diskutujícího kolegu?
Či jste se snad nakazil od místního "strážce úrovní diskuse"?

Můžete mi vysvětlit, co nepřijatelného je na příspěvku kolegy Doležela - cituji:
No a pak pochopitelně dopady do finančního sektoru v důsledku nesplácení úvěrů - třeba na pořízení letadel. Bude to hodně drahé, ale řekl bych, že z dlouhodobé perspektivy ten efekt bude pozitivní. Lidé si snad konečně uvědomí že i bezbřehá globalizace a "multikulturalizace" mají své obrovské náklady. Vedle nelegální migrace tady teď bude ještě hrozba pandemií. Nic není zadarmo.

Kde v tom příspěvku čtete něco, co Vás opravňuje napsat:
Řekl bych, že xenofobie a rasismus patří do jiných diskuzí na jiných místech....
Kde je tam co rasistického?
Kde je jaká xenofobie?
Kolega Doležel jen připomenul, že dlouhá léta propagovaná a prosazovaná "globalizace" a "multikulturizace" i nelegální migrace, mají prostě své náklady a dopady, které si až doposud jen málokdo uvědomoval.
Nikde ani zmínka o rasách či etnikách.
Nikde ani slovo o tom, že by někdo chtěl bránit migraci LEGÁLNÍ - to zdůrazňuji obzvláště pro Vás.
A Vy z něj obratem děláte rasistu a xenofoba?

A když Vás na to kolega Portwyn upozorní, odpálkujete jej ve stejném duchu a nepřímo mu vkládáte do úst slova o útoku na "multi-kulti, sluníčkáře, pražskou kavárnu, migranty, muslimy".
Přečtěte si jeho příspěvek ještě jednou.
Na rozdíl od Vás v něm na nikoho neútočí a nikoho neosočuje.

Tím paradoxněji pak znějí Vaše slova o "osvíceneckém školství", které si zjevně představujete velmi specificky.
Myslím, že kolegům dlužíte omluvu.

Petr Portwyn řekl(a)...
23. března 2020 v 17:11  

Pane Keršlágere,
nálepkovat jste začal Vy. A zrovna tak Vy sem taháte politiku. Já reagoval na Vaše komenty.

A mimochodem s tou "ekologickou sviní" a jásáním nad umíráním seniorů v pořadu pro děti je to problém, který na ČŠ patří.

O sluníčkářích ani kavárně jsem nepsal, takže netuším, co mi vytýkáte.

poste.restante řekl(a)...
23. března 2020 v 17:16  

Tajný, jen abyste věděl...
Vaše výlevy sice vnímám, ale nestojí za hlubší reakci.
Jen si přečtěte můj příspěvek z 17:11.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. března 2020 v 18:27  

Výlevy predikčního risk assessního manachera je třeba vnímat v kontextu jeho zdejšího dosavadního "působení", jako experta na úplně všecko a na vzdělávání zvlášť. Po reakci od vás nijak zvlášť netoužím. Je velmi málo toho, čím byste po těch letech mohl překvapit. Něco jako letitý vinyl ze sedmdesátek.

Je nicméně zajímavé, že vždy se najdou lidé s potřebou lynčovat ty, "kteří za to všecko zlé opraudu můžou". Pozoruhodné je, že většinou jsou ti mrzcí viníci nějak odlišní od českého archetypa, nejlépe barvou, nebo vírou, kulturou, nebo vším dohromady, byť poslední dobou stačí, aby byli v Itálii, masňáci.

poste.restante řekl(a)...
23. března 2020 v 18:43  

Je nicméně zajímavé, že vždy se najdou lidé s potřebou lynčovat ty, "kteří za to všecko zlé opraudu můžou".

Souhlasím.
Jen Vám a mnoha jiným uniká, že ve svém svatém boji za jedinou a správnou cestu k všeobjímající, milující a spravedlivé společnosti děláte přesně to, čím u jiných opovrhujete.

Mluvit o problémech otevřeně a věcně, to není hledání viníka.
Například říci, že vzhledem k odlišnému genetickému základu některé léky působí jinak na černochy a jinak na asiaty či bělochy, to není rasismus.
Mluvit o tom, že "míchání etnik a kultur" nepřináší jenom pozitiva, to není xenofobie.
Mluvit o negativních dopadech globalizace, to není žádný izolacionismus, ani čecháčkovství.

Jenže onálepkovat odlišný názor a kritický nadhled jako xenofobii je tak pohodlné...
Viďte?

Petr Portwyn řekl(a)...
23. března 2020 v 18:56  

K těm letitým vinylům:
Tuhle jsem přehrál známému (je o 20 let mladší) černou desku. "To zní jako Springstýn... hele, ale to je dobrý... ten zvuk... kdo to je?"
No, byl to Springsteen. Z vinylu :o)
Tolik na téma "co je starší pěti let, patří na smetiště dějin" :o)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.