Poučku, že se kvalita týmu pozná podle jeho nejslabšího člena, české školství tak trochu ignoruje.
Rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími žáky se prohlubují a může být i hůř. I tak by se daly interpretovat poslední výsledky žáků mezinárodního testování PISA. Testy podstupují patnáctileté děti na základních a středních školách. MF DNES je zanalyzovala podle regionů.
Mezi premianty v testování PISA patří Praha a Zlínský kraj. Naopak nejhůře si vedou Ústecký a Karlovarský kraj. „Problém českého školství je v tom, že si děti musejí hodně znalostí doplnit doma,“ vysvětluje sociolog Karel Čada z Univerzity Karlovy. Výsledky jiných zemí v testu PISA vycházejí mnohdy lépe hlavně proto, že jejich „nejhorší“ žáci nejsou tak špatní, jako čeští. Elita jim průměr tolik nezvedá. V Praze, která ve výsledcích žáků exceluje, žije jednoznačně nejvíce vysokoškoláků, mezi muži jich je skoro polovina, v Ústeckém kraji desetina.
Celý text naleznete v MF DNES
2 komentářů:
V těchto regionech není dobře placená práce, proto tam ani nejsou lidé s vyššími kompetencemi/ambicemi, protože se odstěhují do jiných krajů, kde si vydělají více. Řešení ve školách bude tedy vždy tahat za kratší konec provazu (řešíme následky, ne příčinu). Je potřeba řešit nejdřív vyloučené lokality a ekonomiku/průmysl. Musíte těm lidem dát smysl/možnost (lepšího) života!
No já nevím, pane Keršlágere, teď už jenom vyrazit do Ústeckého kraje a hurá do toho.
"Například podle OECD v Česku lepší vzdělání než rodiče získá jen 20 procent dětí."
A to je jako málo? Rodiče mladých, kteří dnes opuštějí vzdělávací systém, absolvovali desetiletou povinnou školní docházku, což znamená, že chodili na základku osm let a zbylé dva roky roky museli povinně absolvovat na střední škole. To vedlo k tomu, že mezi nimi bylo minimum nevyučených, protože nedodělat ten třetí rok do výučního listu, to už musel být člověk opravdu naprostý trouba. Dnes nám počet lidí jen se základním vzděláním roste, takže těch 20 % s lepším vzděláním než rodiče je naprosto v pohodě.
Okomentovat