Vláda dělá jeden podraz za druhým, Plaga neudělal pro učitele skoro nic, říká Sárközi

středa 6. listopadu 2019 ·

Stávka je úspěšná, příležitostí bylo hodně, ale odbory by musely stávkovat co půl roku, školství chybí 50 miliard ročně, kritizuje prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi v rozhovoru pro DVTV. Proti učitelům je vedena negativní kampaň. Nadtarifní složky se snižují, smrskly se na 500 korun za třídnictví měsíčně a odměny se přestávají vyplácet, tvrdí.






Celý rozhovor naleznete zde

33 komentářů:

Petr řekl(a)...
6. listopadu 2019 v 17:59  

To je takovej manipulátor, že by snad mohl jít i do politiky.

poste.restante řekl(a)...
6. listopadu 2019 v 18:57  

Konkrétně v čem je manipulace?

L.snirch řekl(a)...
6. listopadu 2019 v 19:16  

Míchá fakta s fake news. Těch druhých je více.
Jako učitel si umíte fakta ověřit a víte, co je pravda a co ne.
Kritické myšlení a do toho. Až to zjistíte, podělte se, co jste zjistil.

Vladimír řekl(a)...
6. listopadu 2019 v 20:01  

Tak jsem si celý rozhovor důkladně poslechl a žádná manipulace tam není. Vše je v podstatě popis skutečnosti. A ten, kdo tvrdí, že to je manipulace, nemá vůbec o situaci přehled a sám tudíž manipuluje. Pouze výrok, že příplatek za třídnictví je 500 Kč měsíčně a tedy 25 Kč na hodinu, není správný. Správně je, že je to např. 25 Kč na žáka ve třídě za měsíc, pokud má třída 20 žáků.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. listopadu 2019 v 21:31  

Myslím, že odhad 20 hodin třídnictví za měsíc je u leckteré třídy docela reálný. Někde je to samozřejmě o dost méně a odměna se pak šplhá k závratným částkám okolo 50 Kč/h.

Radek Sárközi řekl(a)...
6. listopadu 2019 v 22:09  

A nebo lze říct, že je to 25 Kč za den.

tyrjir řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 0:51  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 1:27  

Vláda dělá jeden podraz za druhým?
Plaga neudělal pro učitele skoro nic?
Opravdu?
Co podstatného nám vlastně říká jakýsi pan Sárközi a jakási "Pedagogická komora"?

Za největší a nejnebezpečnější podraz na školství, děti a učitele považuji, když někdo, např. ČŠI, někteří vzdělávací aktivisti z pedagogických fakult a bůhví kým placených "neziskovek" a také tzv. "Pedagogická komora" nazývá učitele (vzdělavatele, didaktiky) pedagogy (vychovateli). V takovém kvalitní vzdělávání devastujícím prostředí často nevydrží ani ti učitelé, kteří by se případně smířili i s menším platem, kdyby doopravdy mohli být učiteli ...

Výše uvedený názor má podle mých poznatků nejen většina učitelů, ale i rozumí rodiče, zaměstnavatelé, politici a většina občanů České republiky. Kdo tomu nevěří, ať si přečte třeba reakce lidí v diskusi na poslední "Čau lidi" premiéra Babiše:

https://www.facebook.com/AndrejBabis/photos/a.324695871000397/1679332198870084/?type=3&theater

Myslím, že dokud učitelé nebudou znovu učiteli a kvalita vzdělávání se nezlepší, podstatně přidáno nedostanou. Proč taky, když někteří z nich neví ani to, že jsou učitelé, a považují se za pedagogy...

J.Týř

L.snirch řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 5:17  

Říci 25 Kč na den lze, ale je to nesmysl.
Prezident PK by měl mít přesná data a říkat pravdu.

laimes řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 6:56  

potřebujeme školskou reformu,nový systém výuky,financování,odměňování,tahle šaškárna je kničemu

mirek vaněk řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 7:09  

pan Sarközi si už užil dost a ví, že říkáním jen holé pravdy ničeho nedosáhne. Jako představitel Pedagogické komory politiku dělá a dělat musí.
Co se týká těch hodin a peněz za třídnictví, nikdy to nebude pravda. Protože třídní na gymplu, kde se žáci vedou sami má jinou představu o práci třídního a nepochopí práci na učňáku, kdy co 14 dní řeší třídní nějaké komise,zápisy o přestupcích, IVP, PlPP, píše dopisy, nahání žáky a kontroluje, zda mu žáci chodí do fabrik, apod. Takže v rozhovoru mu nikdo nedá prostor, aby půl hodiny rozebíral specifika třídnictví na různých typech škol a tříd.

BP řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 16:29  

Když ve škole chybíte, např. z důvodu nemoci, strhává se Vám třídnický příplatek na den, tzn. že se podělí 500 počtem pracovních dní v měsíci a vynásobí se počtem dnů Vaší nemoci a o tolik se vám za měsíc sníží příplatek za třídnictví, přestože ta práce na Vás počkala a vy jste ji museli stejně zase sami udělat.

poste.restante řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 17:32  

Říci 25 Kč na den lze, ale je to nesmysl.

Jakýpak nesmysl, pane kolego?
Při průměrných 20 pracovních dnech za měsíc a průměrné pětistovce za třídnictví je to průměrná hodnota.
Je to úplně stejný průměr, jako 3,24 minuty na úlohu v maturitním testu z matematiky.

Buďte ve své logice a argumentaci alespoň konzistentní.

L.snirch řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 17:53  

Doložte daty průměr za třídnictví je 500 Kč za měsíc. Pak vám uvěřím.
Těch 3,24 minut jsem exaktně doložil.
Budte konzistentní v exaktnosti. Jinak jen dojmy.
Doložte data.
P.S. třídnictví je blbě placeno, i když mám mnohem více než 500 Kč. O tom bez diskuse.

BP řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 18:33  

Já zažila příplatky za třídnictví od 400 - 700,- Kč. Odvíjely se od počtu žáků ve třídě a od ročníku. Za vstupní a výstupní ročník se vždy platil vyšší třídnický příplatek. Když máte 20 žáků ve třídě, dělá to těch 400, ale v prvním a posledním ročníku o 100,- Kč navýšeno. Když máte 30 žáků, dostáváte v prvním a posledním ročníku 700,- Kč, v meziročnících nanejvýš 600,- Kč. To byla má zkušenost ještě před sedmi lety, od té doby jsem se třídnictví bránila zuby nehty. A raději si těch 800,- Kč vydělám odpoledním a večerním vyučováním doma za jeden den a ne za celoměsíční další celý úvazek ve škole. Na to Vám, víte co, z vysoka ...!

Lenka Pokorná řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 18:37  

Na naší škole je průměr třídního příplatku 700 Kč. Na větší škole v sousedním městě je to 1 200 Kč. Průměr žáků na třídu je zhruba stejný. Už to je podivnost sama o sobě, že? Ale setkala jsem se i se školou, kde příplatky za třídnictví nemají žádné. Přestože se jedná o školu s nízkým průměrným počtem žáků ve třídě, je to zhovadilost.

Ono by to v parlamentu chtělo nejen schválit zvýšení příplatků za třídnictví a specializované činnosti, na což se tam někteří chystají zatlačit, ale chtělo by to u TP zavést i nárokovost, protože příplatky za SČ nárokové jsou. A neměla by se jen tak náhoudou schválit i jejich valorizace, která by odvisela od průměrného platu ve školství? To se budeme takto dohadovat s vládou o každou korunu co chvíli? Příplatek za specializované činnosti byl stanoven na 1000 až 2000 Kč tuším v roce 2006? A tehdy byl průměrný plat ve školství necelých 20 000 Kč, dnes je 36 000 Kč a nezvedly se ani o korunu!!! Divím se lidem, kteří specializované činnosti vykonávají, že už se na to dávno nevykašlali. Faktem ale je, že oproti třídním jsou na to ještě dobře.

poste.restante řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 19:44  

Doložte daty průměr za třídnictví je 500 Kč za měsíc. Pak vám uvěřím.
Já mám teď za třídnictví 460 Kč.
Ale to je ve skutečnosti úplně jedno.

Vy totiž pane kolego jste příkladem člověka, který pro exaktní "stromy" nevidí "les".
I kdyby byl průměr 1000 Kč, tak je to 50 Kč na den. Tak to by byla fakt bomba.

Takže proč je to nesmysl?
Kvůli "velikosti" částky, anebo proto, že takto počítat průměr je nesmysl?
Či z jiného důvodu?
Vysvětlete, prosím, proč jste toto tvrzení označil za nesmysl?

L.snirch řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 19:52  

Průměr 500 za třídnictví jste si vymyslel, neumíte doložit. To jsem kritizoval. I pro dobré důvody se nesmí lhát.
Psal jsem, že třídnictví je špatně placené.
Nějaká další otázka?

rváčkazvesela řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 20:03  

Co nakhle vybrat ty nejšikovnější poslance nebo ministry a ať zkusí aspoň půl roku u nějaké pěkně nezvedené třídy věst třídnictví...bylo by jasno!
Třídnictví je něco jako lobing...nemáte přesnou sumu úkonů. Nemusíte dělat nic a taky se z toho můžete po....
Pardon jeden rozdíl tu je, uhodnete?

Ivo Mádr řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 20:42  

L.snirch

Na většině škol v mém okolí se jedná o průměr 500,-Kč. Právě jsem si to obtelefonoval. Milý kolego, tato částka se vleče školstvím posledních 20 let. A nějaká státem garantovaná valorizace? Třídní učitel na ZŠ je dozorce(dohled), klíčník, soudce, policajt, finančník, uklízečka, osoba spolupracující S OSPOD, PČR, rodiči, organizátor výletů, exkurzí, kulturních akcí, sportovních akcí, učitel je v rámci inkluze tvůrce IVP, hodnotitel, řídící evropských projektů, byrokrat.....a potom možná taky ještě trošku učitel. Vůbec nemáte pojem o tom, co všechno musí každý den zvládnout učitel ZŠ. A to asi jednoho zamrzí.

L.snirch řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 20:57  

Pár škol nedělá průměr za několik tisíc škol. U nás je násobně větší než 500. A taky to není argument.
Myslím, že učitel SŠ dělá totéž co učitel ZŠ. Jen v jiných poměrech. Něčeho méně, něčeho více.
Je to tak? Tak vidíte.

Ivo Mádr řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 21:08  

L.snirch

Nevím, nevím. Nejvíc makají kantorky a kantoři na prvním stupni, na druhém stupni lze třídní učitele označit za "hrdiny současné doby". Kličkujete kolego, kličkujete.

poste.restante řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 21:25  

Průměr 500 za třídnictví jste si vymyslel, neumíte doložit. To jsem kritizoval.
Pane kolego, nemanipulujte.
Průměr 500 jsem si nevymyslel já.
Když tak si ho "vymyslel" pan Sárközi, ale mám dojem, že vycházel z nějakého již dříve publikovaného průzkumu PK.

Navíc jste nereagoval Vy na mne, ale já na Vás.

l.s: Říci 25 Kč na den lze, ale je to nesmysl.

Na což jsem reagoval já:
Jakýpak nesmysl, pane kolego?
Při průměrných 20 pracovních dnech za měsíc a průměrné pětistovce za třídnictví je to průměrná hodnota. ...


Do té doby jste Vy a Petr psali pouze o manipulaci a fake news, aniž byste uvedli co konkrétně je manipulací a proč. (Takže jste byli dost nekonkrétní a nevěcní, že?)

Čili v tu chvíli už jsem se opíral o v předchozí debatě uváděná čísla.
Pravda, mohl jsem napsat za příspěvek smajlík, který by naznačoval, že ani tak nejde o tu částku, ale o "logiku" výpočtu. Mimochodem stejnou jako jako Vašich 3,24 minut. O kterých už jsme se snad shodli, že je to hodnota orientační, ale o skutečné časové náročnosti jedné úlohy nic nevypovídající, protože jde POUZE o průměr.

A PROBOHA, přestaňme se už dohadovat, jestli je průměr na den třídnictví 25 korun, nebo 50, nebo někde dokonce stovka. Je to trapné. Jak ta částka, tak debata o ní.

I kdyby příplatek za třídnictví byl 3000,- měsíčně, tak je to směšné.

Mnohá šetření u nás i v zahraničí uvádějí průměrnou časovou náročnost třídnictví cca 20 hodin měsíčně. A to v mnoha zemích učitelé nevybírají peníze na kino, ani neřeší omluvenky...
To pak máme kolik na hodinu práce vysokoškolsky vzdělaného člověka?

Jako třídní bych mnohem raději měl čas na to, abych mohl s žáky probrat jejich problémy, návrhy či nápady. Pracovat s třídou a dynamikou kolektivu.
Jsem vstřícný člověk, ale nejsem ani samaritán, ani charita.

Lenka Pokorná řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 21:35  

Pane Šnirchu dohledejte si v zákoníku práce, jaký příplatek přísluší třídním učitelům.

Ano, překvapivě je to podle zákoníku práce a ne dle zákonů, vyhlášek a nařízení školských, kde najdete příplatky za specializované činnosti (1000 až 2000 Kč), protože na třídní učitele se před cca 15 lety prachsprostě zapomnělo a vyřešilo se to tak nějak nahonem přes zákoník práce.

Jedná se prý o nějaké ustanovení o psychické náročnosti práce a donedávna to bylo 400 až 1100 Kč. Když nemá ředitel peníze na nadtarify, tak nemusí třídnictví za psychicky náročnou práci považovat, a dostanete kulové, což se opravdu na některých školách děje, ať už tomu věříte nebo nevěříte.

Tak před rokem to zvedali, nevím přeně jak, nechce se mi to dohledávat, ale mám pocit, že je to v rozpětí 700 Kč až 1 400 Kč. Fakt pálka. V parlamentu leží už skoro rok návrh, který má jak třídnické příplatky tak příplatky za specializované činnosti upravovat na solidnější výši, údajně 2500 až 3500 kč. Opravdu by mne zajímalo, který trouba to tam blokuje. Asi to bude někdo, kdo na to nemá v rozpočtu peníze, protože důchodci jsou pro něho jako jeho hlavní voličská základna důležitější.

L.snirch řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 21:47  

Poste:
Psal jsem, že poplatek za třídnictví je málo.
Jen těch 500 jako průměr kýmkoliv uváděny a Vámi se o údaj opíraný je vymýšlený. Nikdo ho nijak nedoložil, tak bych mluvil obecně, že je poplatek za třídnictví málo. Tak jsme se všichni už asi před hodinou shodli. Jsem pro zvýšení, třeba 2000-3000 bych bral (podle počtu ve třídě, proto rozpětí.)
Nikdy jsem nehájil stávající výši poplatku za třídnictví, byť průměr nikdo nezná. Ale nenám rád vymýšlená čísla, nedoložená, protože dělají paseku v argumentaci. Což jako matematik-analytik-informatik žádám.
Udělal jsem si přitom přípravy a už skončil, takže díky za pokec a hezký večer

poste.restante řekl(a)...
7. listopadu 2019 v 22:08  

Já opravil písemky. :-)
Tak zase někdy.

Radek Sárközi řekl(a)...
8. listopadu 2019 v 20:14  

Doporučuji k přečtení tento článek, mám tam řadu citací :-)

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ve-skolach-stale-vitezi-vyklady-a-biflovani/r~2cc0b292fa2e11e98776ac1f6b220ee8/

Michal Komárek řekl(a)...
8. listopadu 2019 v 20:19  

Pane Sárközi, to už je opravdu trapné, ne? A zajímavé zároveň - v tom článku máte řadu citací, takže je asi dobrý. Zároveň je od novinářky a média, které podrobujete drtivé kritice. Trochu trapné...

Petr Portwyn řekl(a)...
8. listopadu 2019 v 21:13  

Pane Sárközi,
díky, že jste se nás zastal. Paní si holt kopla - znáte to, novinářka.

Radek Sárközi řekl(a)...
8. listopadu 2019 v 21:16  

Mohu se zeptat, kde a kdy jsem dané médium kritizoval, nebo dokonce přímo tuto konkrétní novinářku, pane Komárku? Prosím o citaci, nebo omluvu!

Michal Komárek řekl(a)...
10. listopadu 2019 v 13:30  

Pane Sárközi, novináře kritizujete často, ale že byste kritizoval konkrétně kolegyni Hronovou nebo deník Aktuálně, doložit nemohu. Omlouvám se.

Radek Sárközi řekl(a)...
10. listopadu 2019 v 13:50  

Omluva přijata. :-)

Pokud někoho kritizuji, tak lidi z Eduinu, což sice jsou bývalí novináři, ale nyní se věnují výhradně PR, takže bych si nedovolil je označit za novináře.

tyrjir řekl(a)...
11. listopadu 2019 v 22:44  

Pedagogická komora a Eduin - Jeden za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet?

Nikoli, myslím. Eduin má jasně navrch:

VZDĚLÁVACÍ NÁMĚSTEK V. PÍCL PŘEDSTAVIL HOŘKOU "PEDAGOGICKOU SKLIZEŇ A ORBU" V MŠMT
aneb
Aktivistické MŠMT předvedlo 5.11.2019 představení pro Kulatý stůl SKAV a Eduinu na téma: NIDV + NÚV = NIV anebo NPI?

Zdá se, že VZDĚLÁVACÍ NÁMĚSTEK MŠMT ČR stále ještě neví, zda Národní institut dalšího VZDĚLÁVÁNÍ a Národní ústav VZDĚLÁVÁNÍ se slučují do Národního institutu VZDĚLÁVÁNÍ nebo do Národního PEDAGOGICKÉHO ((pře)výchovného) institutu:


Viz 6. min a 1. h 56. min záznamu:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=6880&v=VDKUHijfl54&feature=emb_logo

Vzdělávací náměstek ministra školství ČR Václav Pícl, osoba, která stála před 15 léty pod ministryní Buzkovou při zavádění užvaněného konstruktivisticky kompetenčního kurikulárního modelu RVP/ŠVP, v 6. min. záznamu sděluje přítomným, že "nová organizace" se bude jmenovat NIV. Z pléna se však ozývá hlas, že v podkladu je napsáno NPI. Václav Pícl na to NIV ještě jednou přistupuje, pak ale sděluje, že o názvu se dlouho váhalo a mělo by to být (snad?) NIV, ale nadále bude radši říkat "nová organizace"... :)))

Po občas i dost vzrušené debatě, v níž z více úst zaznělo, že sloučení je výsledek politického "úsporného" rozhodnutí neopřeného o odbornou analýzu hrozící kolapsem některých úloh a další privatizací školství (St. Štech v , P. Pavlík v 1. h 41. min a další) a po vyslovení obav, že "nová organizace" zkolabuje při plnění některých jí dnes deklarovaných úloh a že je tedy v krajích i centrálně nutné brát v úvahu "svépomocnou" možnost nebo nutnost, že tyto úlohy budou muset plnit jiné organizace (profesní, odborové, podnikatelské či neziskové, v jejich dozorčích radách už dnes zasedají představitelé MŠMT, atd. - např. S.Štech, D. Dvořák z PedF UK v 1. h 54. min), náměstek Pícl v 1. h 56. min opět uvedl "novou organizaci" jako Národní PEDAGOGICKÝ institut (NPI).

Bývalý ředitel NÚV V. Hořejší, po němž přišel v roce 2015 do vedení NÚV V. Pícl, ukazoval v roce 2014 obrázek znázorňující, co zbude z MŠMT, až se přestanou čerpat EU dotace. Na tom obrázku byl jako jeden ze "sirotků" i NÚV. Mýlil se. Za ministrem Plagou povolaného "znovunáměstka" Pícla byl NÚV zrušen...

viz
http://www.ceskaskola.cz/2015/03/jak-to-bylo-s-reditelem-nuv.html

Pěkně jste to v tom českém školství, vážení aktivisti z ČSSD, z AN0, z Pedagogických fakult, z pirátsko sluníčkářské Pedagogické komory atd. dopracovali. Možná ještě dosáhnete přejmenování ministerstva ŠKOLSTVÍ na ministerstvo (pře)VÝCHOVY...?

J.Týř


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.