Projekt SYPO přináší školám ICT podporu

sobota 9. listopadu 2019 ·

Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) pokračuje v aktivní podpoře všech učitelů a ředitelů MŠ, ZŠ, SŠ, SOŠ a ZUŠ. Všem školám poskytuje zdarma ICT podporu, která je podle vyjádření škol potřebná v 78,5 % z nich. Na ICT metodiky SYPO se s prosbou o pomoc zatím obrátilo více než sto škol, některé z nich opakovaně. Projekt SYPO je realizován Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV) a je spolufinancován EU.



Další informace naleznete zde

21 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
9. listopadu 2019 9:30  

To slyším prvně. Pokud bude někdo tlačit na to, aby školské informační systémy fungovaly lépe bude to záslužná práce. Vzdělávání učitelů má efekt trochu sporný. U starších předdůchodových ročníků je to těžký boj. Tam by pomohla snad jen pravidelná sezení nad Pc a jak u dětí prostě nalákat. Kdo chce, PC používá. Kdo nechce,toho by měli motivovat. A vnitřní motivace je přece ta pravá, ne? No nezávidím jim, ale snad to dokáží bez nepokrokové vnější motivace a la povinné školení na příkaz ředitele či mzdová opatření.
To co je problém jsou vysoké ceny mnohých školení(na rozdíl od učitelů si to IT odborníci nechají slušně zaplatit) a překotný vývoj ICT. A amatérské a časově zdržující systémy školské agendy.

Lenka Pokorná řekl(a)...
9. listopadu 2019 11:55  

"Na ICT metodiky SYPO se s prosbou o pomoc zatím obrátilo více než sto škol, některé z nich opakovaně."

V každém kraji jeden krajský metodik, na kterého se v průměru obrátilo sedm škol s žádostí o radu? Mohl by někdo zvěřejnit, kolik ten projekt koštuje tedy jeho finanční stránku? Ty výstupy jsou totiž až neskutečně "masivní"!!!

Lenka Pokorná řekl(a)...
9. listopadu 2019 12:23  

280 milionů, no to je teda nářez. Kromě platů, jak je vidno, čtrnácti vcelku zbytečných krajských ICT metodiků, to obnáší několik konferencí pro ředitele, kteří většinou ICT vůbec nerozumí a v podstatě budou na konferenci dobří leda tak k tomu, aby si tam vypili kafe. A ještě to obnáší nějaké webináře, jejichž obsah je přunejmenším diskutabilní. No potěš.

Petr Portwyn řekl(a)...
9. listopadu 2019 13:00  

Paní Pokorná
A Vy se divíte? ;o)

Petr Portwyn řekl(a)...
9. listopadu 2019 13:13  

Jinak k těm "tématům":
I ze starších ročníků s didaktickou technikou a IT zachází v podstatě každý. Včetně prvního stupně... Elekktronické žákovské, projektory nebo interaktivní tabule jsou na kdejaké vesnické základce.
Problémy s technikou? No to jsou. Jenže Windows 10/Office 365 dělané pro velké korporace, tj. pro školy nevhodné, jsou de facto nutnost, a pokud je systém špatný, žádné centrum s tím nepomůže.
"Výběr vhodného kancelářeského balíčku" - proboha z čeho chtějí vybírat? Maximálně Open Office jsou další možnost... Sedmičky by pochopitelně vyhovovaly nejvíc, jenže jejich podpora končí a "je to starý, woe".

Q. E. D. řekl(a)...
9. listopadu 2019 13:16  

@Lenka: Navíc ty webináře jsou tristní, fungují prý jen v jednom prohlížeči a jen za dobrého počasí. 😂

Q. E. D. řekl(a)...
9. listopadu 2019 13:17  

Jinak školení učitelů v IT je házení perel sviním. I když se ajťáci nabídnou, že to pro ně ZDARMA udělají, tak pokud to je dobrovolné, nikdo nepřijde, a pokud to vedení nařídí povinně, tak si to tam odsedí s otrávenými obličeji.

tyrjir řekl(a)...
9. listopadu 2019 13:55  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
9. listopadu 2019 22:07  

Q. E. D.
No pokud jim vysvětlují, co je program Bakaláři, který už roky používají, tak se otravují celkem pochopitelně.
Co jsem potřeboval, to jsem se většinou naučil sám a za pochodu. Čekat na školení jsem nemohl. Užitečné bylo školení z Photo Studia, ale to zas nebylo zcela ideálně postavedeno.

Lenka Pokorná řekl(a)...
10. listopadu 2019 13:34  

"Jenže Windows 10/Office 365 dělané pro velké korporace, tj. pro školy nevhodné, jsou de facto nutnost, a pokud je systém špatný, žádné centrum s tím nepomůže.
Sedmičky by pochopitelně vyhovovaly nejvíc, jenže jejich podpora končí a "je to starý, woe".

Tak v tomto máte naprostou pravdu. Jenže Office 365 není to, co učitele na tom celém nejvíce pálí. Učitelé potřebují mít k dispozici především vhodné výukové aplikace. Zrovna předminulý týden nám v počítačové učebně a na dalších počítačích se sedmičkami přestalo díky nějaké aktualizaci fungovat hafo programů od Terasoftů, včetně angličtin. Ajťák naštěstí měl u programů do Aj, Nj, a Čj nové verze, které běhají i pod win 10 a aktualizovaných win7, ale několik programů je prý nenávratně out (přírodopis, matematika). Nové programy nevznikají, staré přestávají fungovat!!! Podpora ze strany ministerstva pro firmy, které tyto programy kdysi tvořily, veškerá žádná. Peníze se raději valí do zcela nesmyslných SYPO projektů. Stále se kafrá o tom, že učitelé ICT málo využívají, jenže oni za chvíli nebudou moci využívat ani to, co kdysi využívali!!!

Přitom třeba na Slovensku mají angličtináři po registraci školy k dispozici výborný systém Core Curriculum for English na portálu anglictina.iedu.sk. Jenže na Slovensku do toho ministerstvo kdysi vrazilo peníze a možná to ani nebylo tolik, jako stojí ta SYPO hovadina.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. listopadu 2019 13:44  

Máte pravdu.

Nicméně ty "10" jsou za trest... V pátek děti psaly písemku z Excelu - graf funkce. Začne psát první skupina, najednou se hlásí holka, že jí to nejde. Normálně spustila Excel, napsala pár znaků, a konec. Vypnout, zapnout, přihlásit se... nic. Ostatním, kteří to udělali úplně stejně, to šlo. Další hodinu další skupina. Nefungovaly dva jiné počítače, stejným způsobem. Kdyby to byl stejný comp, řeknu, že je to vadně nainstalované, ale takhle? Přitom vypadl pouze Excel, zbytek Officů fungoval... A ten předtím nefunkční šel! Logika žádná. Prostě Microsoft.

Mintaka řekl(a)...
10. listopadu 2019 16:20  

Re.: Petr Portwyn:

Léta učím se Star Office -> Open Office -> Libre Office

Kancelářských aplikací by se našla řada dalších.
Za tabulkové kalkulátory třeba:
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_spreadsheet_software

Také asi není nutné rozvádět, že učíme především principy a ne konkrétní aplikaci.

Ale o tom to až tak není.

Jakákoliv podpora učitelům by měla být osobní, sílená na konkrétní potřeby a dlouhodobě stabilní. V podstatě by taková "škola učitelů" měla být nedílnou součástí vzdělávací soustavy.


Petr Portwyn řekl(a)...
10. listopadu 2019 19:30  

Však jsem Open Office zmínil, ne?

Učíme principy, ale když je MS Office nenaučíme, tak se řekne "oni je ani ten Word nenaučili". Takže sice máte pravdu, ale nezbývá, než je naučit to, co se žádá.
V tabulkových editorech a databázích je větší volnost, to je pravda.

Petr Portwyn řekl(a)...
10. listopadu 2019 19:31  

Ano. Měla by být.
Ostatně i kdysi bývala.

Mintaka řekl(a)...
10. listopadu 2019 19:42  

Právě že jste zmínil "Open Office." Ty už jsou dnes IMHO "poněkud vyčpělé".


Re.: "nezbývá, než je naučit to, co se žádá."
Kdo žádá, abyste je učil práci s kancelářskými balíky pomocí MS Office?
Kterou verzi po vás žádají?
Opravdu si myslíte, že vaši žáci budou v zaměstnání za X let pracovat s touto verzí?


Kamínek řekl(a)...
10. listopadu 2019 21:28  

Jak tak koukám, samý znalý odborník. O projektu SYPO nemáte vůbec představu. Než začnete kritizovat a "kydat hnůj", seznamte se podrobně s celým projektem. V oblasti ICT vzniká síť okresních metodiků (mimořádně aktivních a progresivních učitelů informatiky, jejichž úkolem je nabízet metodickou pomoc začínajícím a nekvalifikovaným kolegům. Zároveň se pro zkušené kolegy nabízí pod vedením okresního metodika najít cestu k revizi a modernizaci své výuky, neboť informatika je nejdynamičtěji se rozvíjející studijní předmět. Já osobně jsem jedním z těchto okresních metodiků. Bohužel se po likvidaci metodických kabinetů v 90. letech velmi těžko obnovuje spolupráce mezi vyučujícími různých škol. Jedná se svým způsobem o "hledání jehly v kupce sena", kdy se aktivním oslovováním snažím najít kolegy, kteří by byli ochotni spolupracovat a učit se něco nového. Na druhou stranu chápu všechny, jejichž přesvědčení je, proč by se měli o cokoliv snažit, když si stát jejich práce neváží. Je snad každému jasné, že ani já a mí kolegové metodici v republice nebudu svou činnost vykonávat zdarma. Proto je realizován projekt SYPO, který pak naši činnost odmě%nuje. A my máme možnost tím pádem své služby nabízet školám zdarma. Osobně jsem přesvědčen, že SYPO je po letech zase jednou krok správným směrem.

Mintaka řekl(a)...
10. listopadu 2019 22:05  

O SYPO jsem se dozvěděl 11.10.2018 z dopisu od Mgr. Josefa Slováka (NIDV) s prosbou o nominaci učitelů.

I já se domnívám, že tam kde SYPO vede schopný a zkušený nadšenec, že to může mít velmi pozitivní vliv. Přijde mi však, že prosazování změn touto formou a s tímto rozpočtem je jen kapka v moři.

V roce 2010 jsem sepsal návrh koncepce rozvoje IT ve školách pro město Plzeň. Bohužel tato má snaha nepadla tehdy na úrodnou půdu.

Jedním z bodů koncepce bylo pravidelné měsíční setkávání učitelů a správců ICT, které mělo být součástí pracovního úvazku. Alespoň tedy 1 pracovní den za měsíc věnovaný společnému vzdělávání a předávání zkušeností.

Hodně zdaru do dalšího úsilí s pozitivními dopady.

Petr Portwyn řekl(a)...
11. listopadu 2019 18:36  

Mintaka

1) rodiče
2) většinou nemluví o verzi, pokud ano, tak tu současnou
3) nemyslím si to ani náhodou. Však učíme přístup ne? ;-)

Petr Portwyn řekl(a)...
11. listopadu 2019 18:39  

Mintaka
Pravidelná školení a setkávání by určitě byla prospěšná.
Jenže tohle v současnosti nikdo nezaplatí, navíc by hodiny musely prostě odpadnout. Leda tam jezdit zase ve svém volném čase... pokud člověk nemá rodinu.

Mintaka řekl(a)...
11. listopadu 2019 23:47  

Za těch 20 bylo jen na prstech jedné ruky rodičů, kteří se mnou diskutovali o tom, jaké aplikace používám při výuce. Z této strany tedy tlak na výuku v MS Office nezaznamenávám.
Pokud by zde zájem rodičů byl, rád s nimi proberu, koncept, klady a zápory.

BTW: Výuce práce s kancelářskými aplikacemi věnujeme < 5%. Máme spoustu zajímavějších oblastí k prozkoumávání.

Žádné hodiny by odpadat nemusely, pokud by to bylo vhodně zorganizováno. Nemusí být každý týden stejný rozvrh, případně mohou žáci pracovat na samostatných/skupinových úkolech pod dohledem "méně odborného" pedagoga. Kdo chce hledá způsoby...

Osobně jsem to vyřešil tak, že nepracuji na plný úvazek a volný čas věnuji osobnímu rozvoji.

Petr Portwyn řekl(a)...
12. listopadu 2019 7:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.


Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.