Jroslav Pinkas: České učebnice dějepisu nepodněcují ke kladení otázek, ale jen k reprodukci správných odpovědí

pondělí 25. listopadu 2019 ·

"České učebnice nepodněcují ke kladení otázek, ale jen k reprodukci správných odpovědí. My se snažíme stavět dějiny problémově, což je, řekl bych, jediné v souladu s deklarovanými normami. Současná praxe je s nimi naopak v rozporu," říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny historik Jaroslav Pinkas, který v minulosti vyučoval dějepis na pražském gymnáziu v Modřanech či Gymnáziu Jana Keplera. Nyní s kolegy připravuje novou učebnici dějepisu.



Jaroslav Pinkas (ustr.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Cílem výuky dějepisu má podle vás být historické myšlení. Co si pod tím představujete? 

Historické myšlení se dá definovat různými způsoby a nelze říct, že jedna definice je správná. My vycházíme z přístupu kanadského didaktika Petera Seixase. Ten definuje šest principů. Mezi ně patří například zaujímání historické perspektivy, určení příčiny a následku, schopnost objevit historický význam, tedy určit, co je v historii důležité a co nikoliv. Otázkou pro každého učitele je, na co postaví největší důraz. Pro mě to je zaujímání historické perspektivy, tedy pochopení, že každý příběh se dá vyprávět z různých perspektiv.

Zdá se mi, že dnešní doba výuku dějepisu vlastně tlačí k tomu, kam míříte vy – tedy ke vnímání historie jako předmětu interpretace. 

My považujeme za cíl výuky dějepisu historickou gramotnost. Ale ono to je úzce provázané s dalšími gramotnostmi – čtenářskou gramotností, schopností orientovat se v psaném textu, obrázku nebo filmu. Souvisí to s mediální gramotností, tedy schopností relevantně analyzovat mediální obrazy, s digitální gramotností, to jest schopností pohybovat se v digitálním prostoru a hodnotit vyhledávané informace, jejich věrohodnost. Ono těch gramotností, které by měl člověk sledovat při výuce, je velká spousta a nejde to redukovat jen oborově. My se snažíme tyto souvislosti zohledňovat.


Celý rozhovor naleznete zde

9 komentářů:

laimes řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 11:34  

1/dějezpyt=90% historických faktů,o zbývajících 10%se akademici hádají
2/dějepis=50% historických faktů a 50% učitelovy licence,který ta fakta udělá pro žáka "jedlými"
3/dějeprava=10% faktů a 90% učitelovy fantazie

laimes řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 11:48  

Proč se ten dějepis vlastně učí?
1/abychom věděli,co se kdysi stalo?a potřebujeme to vědět?proč?a můžeme seto vůbec dozvědět?
2/abychom byli ideově manipulovatelní?abychom byli na sebe hrdí,psychicky vyvážení,postojově pevní?
3/abychom si mrskáním dat procvičovali líný mozek a tím se celkově rozvíjeli?abychom se na těch datech naučili logické postupy anylýzu a synténu a vyvození logického závěru?

Lenka Pokorná řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 12:41  

České učebnice bohužel nejsou nic moc napříč všemi předměty. Schvalovací doložku dostane totiž kdejaký pasvil, který ani nedodržuje nejzákladnější didaktické proncipy. A o něčem takovém, jako třeba že ve Finsku mají učebnice matematiky pro základní školy zpracovány ve třech variantách A,B,C (A - nadaný žák, B - běžný žák, C - zaostávající žák) si můžeme jenom nechat zdát. U nás musí učitelé vařit z vody. Pro nadané žáky se pravda dá najít materiálů dost, ale materiálů pro zaostávající žáky a pro žáky s různými poruchami je málo, pramálo. Tak hlavně, že jsme rozjeli tu naši inkluzi. Personální zajištění mizerné a materiálové ještě horší.

Hausenblas řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 16:36  

Podívejte se na učebnice dějepisu pro gymnázia v Holandsku. Z těch by se autoři českých mohli leccos naučit.

Ivo Mádr řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 19:12  

učitel,"který ta fakta udělá pro žáka "jedlými"" - tady je zakopaný pes

Tajný Učitel řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 19:18  

Co dějepis, vezměte třeba zeměpis pro gymnázia. Na blití.

Tajný Učitel řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 19:20  

Ta ubohá kvalita učebnic znamená, že doložku dostane kamarád kamaráda a že to schvalují matlalové, kteří netuší co je/má být dobrá učebnice, k čemu má být a pro koho.

Ivo Mádr řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 20:05  

Tajný Učitel

Nedá se jinak, než souhlasit.

Unknown řekl(a)...
9. prosince 2019 v 18:37  

Podle mne je každý názor subjektivním projevem a to zřejmě platí i o hodnocení dějin. I ty učebnice by byly kvalitnější (tedy určitě to dovedeme) , kdybychom věděli jak popsat jednotlivé děje a hlavně souvislosti. Většina lidí se ve svém projevu snaží o nějaké své zvýhodnění. To je velice názorné v hodnocení nedávné minulosti. I chytří lidé jsou schopni prosazovat své pravdy, aby sami získali a nebo alespoň neztratili. Zásada košile je bližší než kabát. Nespokojenost se svým osudem podněcuje k ohýbání pravdy. Byli Mašínové hrdinové nebo vrazi? Dá se zhruba předvídat jak daný člověk odpoví.Mrzí mne, že sociologové nemají vůli popsat příčiny současného rozdělení společnosti u nás.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.