Komenský do třídy

úterý 3. září 2019 ·

V Pantheonu Národního muzea byly včera zahájeny Národní oslavy výročí J. A. Komenského. Koordinátor oslav, Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, připravil kampaň Komenský do třídy, která do projektu oslav zapojuje školní kolektivy. Smyslem kampaně je upozornit na osobnost J. A. Komenského a aktivním a kreativním způsobem jej přiblížit dnešním žákům. Kampaň navazuje na audiovizuální spot a bude zahájena 15. listopadu 2019.


Tříletý mezinárodní projekt připomíná Komenského 430. výročí narození a 350. výročí úmrtí. V letech 2020 až 2022 připomene osobnost Učitele národů řada unikátních akcí. Jádro oslav je tvořeno aktivitami paměťových institucí, které připravují výstavy, expozice a akce pro veřejnost. Výročí doprovází kampaň Komenský do třídy, která má za cíl zapojit do oslav žáky škol po celé republice.

Téměř desítka stěžejních akcí připomene význam J. A. Komenského v průběhu příštích tří let. Od 3. září do 13. října 2019 mohou zájemci navštívit výstavu Uč se moudrým býti. Orbis pictus v běhu věků! Společná výstava Národního muzea a Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského představuje jedno z nejvýznamnějších děl Učitele národů. V Národním pedagogickém muzeu je již zpřístupněna výstava Historické portréty Komenského a jeho současníků. Exkluzivním exponátem výstavy je liturgický kalich jednoty bratské z roku 1564, který používal sám J. A. Komenský a jež byl zapůjčen ze sbírek Oblastního muzea v Lešně.

V roce 2020 bude na Pražském hradě otevřena mezinárodní výstava Comenius (1592-1642) – Jan Amos Komenský a jeho doba, která vedle množství unikátních exponátů představí též nové výsledky vědeckého bádání o životě a díle J. A. Komenského. Postupně budou otevřeny také nové expozice v Muzeu Jana Amose Komenského v Uherském Brodě a expozice Moravského zemského muzea v Památníku Bible kralické. Významným způsobem bude revitalizována expozice Národního pedagogického muzea J. A. Komenského. Na tyto stěžejní aktivity naváže řada aktivit regionálních muzeí, dnů otevřených dveří a série mezinárodních komeniologických konferencí.


Další informace naleznete zde

2 komentářů:

PP řekl(a)...
3. září 2019 v 10:00  

Nás milovaný a opěvovaný Ámos byl silně nadčasový, když dokázal definovat problémy současných škol a dokonce navrhnout řešení. Malá ochutnávka:

Nejprostší definicí školy jest, že; to sbor učitelů a žáků. Avšak učiti prací jest; tedy
škola jest cvičiště práce.

Dobrým učitelem jest ten, jenž nazýván učitelem, pracuje tak jako učitel, nikoli jako učitelská maska. Nebude tedy práci učitelské utíkati, než vyhledávati...nýbrž k řádnému a stálému prospěchu svých žáků, sobě rozkaz promyslí a svým přikladem vštípí výrok Senecův:
Duše ušlechtilé živí práce; málo jest, jestliže práci neodmítáš, požádej o ni: nesluší se muži, báti se potu.

Ale kolikátý mezi učiteli pečuje, sebe sama předně vzdělati, aby jako živá knihovna a jasné slunce ozařoval své okolí se všech stran?

Mají dále leností obtíženy uši, když poslouchají učitele, a když mohou, s ošklivostí. Když poslouchají, jako by neslyšeli, jsouce mnoho roků žáky, ničím nezůstávají, než žáky.

Což vnitřní smysly? I zde vše omrzelé. Netouží ducha napásti potravou moudrosti, pamět denním učením a ukládáním do vnitřní pokladnice duševní unavovati odmítají, tím méně mysl povzbuzují vlastním přemýšlením.

Zahnati obludu přísluší nejvíce těm, u nichž se usídlila. Ale kdo jsou tito? Většina nářků týká sě učitelů; tito svádějí je na učně. Ale hřeší se bezpochyby na obou stranách, zatím co učitelé se zpěčují čile vyučovati, jsou žáci líní učiti se bedlivě. Obě strany tedy zaujala loudavost, než větší vinou učitelů, neboť v nich jest pramen, z něhož škodlivý tok příkladu vytéká na žactvo.

Svědomitý učitel vyžene žákům lenost trojím způsobem: předně trvalým příkladem píle a čilosti trpělivé práce před jejich očima. Ó jaký toho účinek!

Za druhé, ježto jest se obáváti, že by tolik neposlouchali a ochabovali v pozornosti, buďtež jim cvičení dovolena, ba docela ukládána a požadována.

Za třetí buď hleděno jednati se žáky přátelsky a mírně, aby se před učitelem netřásli jako před tyranem (strach zajisté mate rozum); než jej milovali jako otce a jednali hbitě.

PP řekl(a)...
3. září 2019 v 10:08  

A nakonec:

Ó kéž by školy dostaly děti již poněkud v čilosti připravené (nikoli, jak bývá, lenivé pařezy), jak lehce na tomto základě by mohlo se vystavěti dílo školské práce!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.