Arnošt Veselý: Nemyslím si, že well-being žáků je cíl sám o sobě. Pořád platí, že školství je od toho, aby vzdělávalo

úterý 20. srpna 2019 ·

„Když například debatujeme o maturitě z matematiky a o tom, jak má vypadat, musíme si nejprve ujasnit, jakého chceme studenta, jaké chceme mít absolventy škol, co budou potřebovat, k čemu je chceme vést. To by měla být první otázka, a teprve potom se můžeme ptát, jak mají vypadat testy, které budou testovat to, čeho chceme dosáhnout. Debaty o maturitě jsou často o nějakém technickém nastavení, jestli test má mít tohle nebo tohle. Ale když si neujasníme, k čemu chceme směřovat, není to moc racionální debata,“ říká Arnošt Veselý ve druhé části rozhovoru pro server Tiscali.


Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

A dají se ty kompetence, které máte jako jeden ze strategických cílů, více popsat? Mám z toho pocit, že to často sklouzává k důrazu na kreativitu, kritické myšlení atd., což jsou skvělé věci, ale každý si pod nimi představuje něco trochu jiného. Do jaké míry to chcete formulovat nějak konkrétněji?

Vždycky je to mezi Skyllou a Charybdou, úplně konkrétně to nejde, protože to už je potom technická věc, které jednak nejsme schopni, a jednak to je opravdu dlouhodobá záležitost. Na druhou stranu příliš obecné věci také nemají smysl. Je nezbytné, abychom měli základní porozumění o tom, co tím myslíme, ale zároveň to nebude úplně do konkrétna, nemyslím si však, že to je úplně zbytečné.

Pro určitou skupinu lidí Strategie 2030 bude velmi konzervativní a pro mnoho lidí bude zase velmi progresivní. Pro někoho to bude jenom: "To dávno víme, to je jenom to, co vlastně děláme, pro nás to neznamená nic nového." Očekávám takové reakce, ale taky očekávám reakce: "Co nám tady říkáte, to je úplně zásadní změna, na kterou nejsme připraveni."

Tím jenom chci říct, že když se tam třeba dá důraz na kreativitu a kritické myšlení, o kterém jste hovořil, a naznačí se aspoň základní směr, co to znamená, a pokusíme se na tom dohodnout, že opravdu úkolem školy je podporovat kreativitu, je to skutečně obrovská změna v systému...

Podle mě je důležité vytvářet ve školách pocit bezpečí, podporovat žáky v tom, aby byli vnitřně motivováni ke své činnosti. Nemyslím si však, na rozdíl od některých kolegů, že well-being žáků je cíl sám o sobě, kdy bychom měli říkat: Pokud je takové a takové procento našich žáků ve škole spokojeno, je to školství dobré. Myslím si, že to je nutná podmínka dobré výuky, ale nikoli samostatný cíl.

Pořád platí, že školství je od toho, aby vzdělávalo, aby vedlo k nějakým kompetencím, a povede k nim skrze vytváření dobré atmosféry v jednotlivé třídě. To, že dítě se tam cítí dobře, je nepřímý indikátor dobrého vzdělávání. Špatné klima je pak zase kontraindikace dobrého vzdělávání. Nemyslím si, že ve škole, kde se student, žák cítí špatně, kde se cítí omezován, frustrován, se lze efektivně učit.


Celý rozhovor naleznete zde
První část rozhovoru naleznete zde

11 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
20. srpna 2019 8:06  

Snaha o spokojenost žáků a dobré vzdělávání jde ruku v ruce, akorát ta spokojenost nemůže být všech, vždy a všude. Tedy je žádoucí stav, kdy většina žáků se cítí spíše spokojených. Možná se shodneme, že spokojený žák se vzdělává lépe, než žák nespokojený.

Na druhou stranu, dnes mají žáci mnoho důvodů k pocitům diskomfortu a nespokojenosti, které nemají se školou co dělat a se kterými škola mnoho nenadělá. Například se výrazně zvyšuje výskyt různých diagnóz, nezpracovaných traumat apod.

Nowak řekl(a)...
20. srpna 2019 17:52  

Tak jsm dumal, zda pan kolega píše správně diskomfort (zda není dys-). Má pravdu,
https://www.ascestinaru.cz/poradna-asc-predpony-dys-dis/

rváčkazvesela řekl(a)...
20. srpna 2019 21:12  

Traumata a diagnózy povrzují, že dětem umetáme cestičky až příliš...ale zase je to kšeft pro psychology, etopedy ... a nikdy jich nebude dost:-)
K tomu rozvodovost - ta ale asi klesne, protože se nikdo nežení...
Dítě nemá pevnou půdu pod nohama chodí s batůžkem sem a tam. Že nemají hotové úkoly a cvičky do tělocviku, na to si už zvykly...učitelky mají radši už něco v zásobě aby nebyl Pepík stále "aut"
Normální selský rozum, rodina a tradice...ale to zas mluvím archaicky...to není in.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. srpna 2019 7:23  

rváčkazvesela, je to in, ale řešením nemůže být plamenný apel na rodiče umetající cestičky. Mohlo by se tomu pomoci tak, že se ve škole od začátku v součinnosti s rodiči nastaví pravidla a ta se důsledně dodržují, což závisí na vybudovaném a udržovaném vztahu mezi učitelem, rodiči a dětmi. Pak bude většina žáků i rodičů spokojená. Toto závisí na osobnosti učitele a nejde se to snadno naučit. Váže se to k výběru učitelů. Jelikož učitelé jaksi dochází, budoucnost spokojenosti všech aktérů ve vzdělávání není růžová. Třeba zabere zvýšení platů a sabatický, pokud to někdo zaplatí.

laimes řekl(a)...
21. srpna 2019 8:38  

in kůl trendy posouvání

Petr Portwyn řekl(a)...
21. srpna 2019 9:23  

"Žák se cítí dobře", "žák se cítí špatně"... ale který?

Když bude ve škole zakázáno pohazovat odpadky kolem sebe, bude se tam jeden žák cítit dobře a jiný špatně. (Ne, opravdu není možné nad každou pohozenu PETkou uspořádat půlhodinovou diskuzi, i když věřím, že věrozvěstům by se to líbilo.) Podobných kritérií bychom našli více. Důležitá je taky elementární kázeň - to, že současná škola nemá prostředky, aby čelila bezpráví mezi dětmi, určitě nepřispívá pocitu pohody.

Samozřejmě že taky jde o to, jak zní otázky. Ve všech třech školách, na nichž jsem učil, se dětem "líbilo" - v Mapách školy a jak se všechny ty dotazníky jmenováno, vyšlo, že většina dětí chodí do školy ráda. Ani jedna ze škol nebyla alternativní. Ovšem všechny školy byly studijního typu, cílem školy bylo vzdělávání, ne "pocity".
Souhlasím s názorem pana Veselého, dobrý pocit ze školy se uskutečňuje skrze učení.
Bohužel mnozí pomazaní podléhají dojmu, že škola se má řídit rozmary dětí, že třináctileté dítě nejlíp ví, co je potřeba... a že pokud to půjde podle nich, budou děti spokojené. Je to záměna pojmů "v zájmu dětí" a "podle vůle dětí".

tyrjir řekl(a)...
22. srpna 2019 2:25  

ROZUMÍ PROF. VESELÝ DOBŘE ČESKY? POKUD ANO, PROČ DÁVÁ DO VYJÁDŘENÍ O NÁVRHU STÁTNÍ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR ANGLIKANISMY?

Arnošt Veselý: Nemyslím si, že well-being žáků je cíl sám o sobě. Pořád platí, že školství je od toho, aby vzdělávalo

well-being ?

Pan profesor, který se zabývá pro MŠMT ČR Strategii vzdělávání 2030+, se neumí, nechce nebo nesmí vyjádřit česky?

Svůj názor stanovisko k té expertní skupině MŠMT ČR a jejich práci jsem už vyjádřil:

MŠMT ČR JE NEZODPOVĚNÝ AKTIVISTICKÝ SPOLEK?
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/expertni-skupina-nabizi-cile-strategie.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/04/stale-vice-bohatych-lidi-firem.html

ZVLČILOST MŠMT ČR a POŽADAVKY HEJTMANŮ
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/hejtmani-chceme-zmenu-ve-skolstvi-at.html

DIDAKTICKÁ DEMENCE NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html

TORNÁDO KAT A VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290

STRATEGIE 2030+: VÝZKUM NESMRTELNOSTI CHROUSTA METODOU PITVY MRTVÉHO CHROUSTA?
K čemu vlastně ty školy v České republice máme?:
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/hlavni-cil-skolstvi-predat-detem.html

PŘESTANE MŠMT PODLÉHAT NEVLÁDNÍM AKTIVISTŮM A CHOPÍ SE ÚČELNĚJI A ÚČINNĚJI SVÉ RESORTNÍ ODPOVĚDNOSTI?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/msmt-kvuli-uspornym-opatrenim-slouci.html

PŘESTANE MŠMT ČR PANÁČKOVAT AKTIVISTŮM A CHOPÍ SE ÚČELNĚJI A ÚČINNĚJI SVÉ RESORTNÍ ODPOVĚDNOSTI?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/msmt-kvuli-uspornym-opatrenim-slouci.html

MŠMT: Máme cíle Strategie 2030+ k diskusi aneb Aktivistický kozel si zase zazahradničil?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html

Komentáře k tomu viz i v prvním článku o rozhovoru s prof. Veselým:

http://www.ceskaskola.cz/2019/08/arnost-vesely-obava-ze-strategicke.html

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
22. srpna 2019 13:58  

Hurá školští klimatologové oprášili své kriticky kreativní barometry!

Školský klimatolog Veselý se jako vedoucí strategického expreního týmu MŠMT neurčitě vyjadřuje k pojmům kompetence, kreativita, kritické myšlení, školní atmosféra atd. Podařilo se mu přitom aspoň trochu připustit, že škola není klubovna nebo zábavní park, ale obává se u toho nepochopení ostatních "klimatologů":


Je nezbytné, abychom měli základní porozumění o tom, co tím myslíme, ale zároveň to nebude úplně do konkrétna, nemyslím si však, že to je úplně zbytečné.

Pro určitou skupinu lidí Strategie 2030 bude velmi konzervativní a pro mnoho lidí bude zase velmi progresivní. Pro někoho to bude jenom: "To dávno víme, to je jenom to, co vlastně děláme, pro nás to neznamená nic nového." Očekávám takové reakce, ale taky očekávám reakce: "Co nám tady říkáte, to je úplně zásadní změna, na kterou nejsme připraveni."

Tím jenom chci říct, že když se tam třeba dá důraz na kreativitu a kritické myšlení, o kterém jste hovořil, a naznačí se aspoň základní směr, co to znamená, a pokusíme se na tom dohodnout, že opravdu úkolem školy je podporovat kreativitu, je to skutečně obrovská změna v systému...

Pořád platí, že školství je od toho, aby vzdělávalo, aby vedlo k nějakým kompetencím, a povede k nim skrze vytváření dobré atmosféry v jednotlivé třídě. To, že dítě se tam cítí dobře, je nepřímý indikátor dobrého vzdělávání. Špatné klima je pak zase kontraindikace dobrého vzdělávání. Nemyslím si, že ve škole, kde se student, žák cítí špatně, kde se cítí omezován, frustrován, se lze efektivně učit.


Napsal prof. Veselý jako vedocí tzv. expertního týmu ke státní Strategii vzdělávání 2030+, při jejímž návrhu považuje za partnery aktivistické neziskovky Eduin a Eduzměna.

https://zpravy.tiscali.cz/viceleta-gymnazia-neplni-roli-elitnich-skol-pro-vyjimecne-nadane-331679

Ministrerstvo školství doufám bude mít v závěrečné fázi tvorby té strategie víc rozumu, než tento aktivistický tým složený z jakýchsi "školsky kompetencionalistických klimatologů", jehož jmenování v aktuálním složení bylo, myslím, nikoli malou chybou ministra školstvi.

Že atmosféra je důležitá, že ve školách se má učit a že školní atmosféra nemá být zamořována ideologickými bludy, ví každý. Do VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ A PLÁNŮ PATŘI UČIVO a nikoli něčí z aktivistického prstu vycucávané "kompetence" a aktivistická "školská klimatologie". Otázkou pro mne je, proč ministr školství tuto expertní skupinu takto jmenoval a co s tím vším bude dál.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
23. srpna 2019 8:50  

Omlouvám se všem skutečným klimatologúm za příměr se školskými "klimato logistickými" aktivisty z expertního týmu z MŠMT. Skuteční klimatologové zkoumají dlouhodobý stav a vývoj atmosféry Země na odborném a nikoli aktivistickém základě.

rváčkazvesela řekl(a)...
26. srpna 2019 13:50  

"příliš obecné věci také nemají smysl." Proč? Lépe se blábolé obecnbě a fascikly jsou silnější a vypadajíučeněji.
"Je nezbytné, abychom měli základní porozumění o tom, co tím myslíme..." to je objev!!

rváčkazvesela řekl(a)...
26. srpna 2019 13:51  

omluva - taky blábolím:-)blábolé obecnbě



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.