Udělat z chlapců chlapy aneb Proč (ne)vrátit vojnu

pondělí 27. května 2019 ·

Argumenty pro obnovu vojny jsou v zásadě dvojího typu. Ty první stojí na tezi o zvýšení obranyschopnosti, ty druhé říkají, že mladým lidem chybí manuální dovednosti, výchova a řád. Druhý z argumentů zastánců vojny shrnul před časem senátor Jiří Čunek. „Dříve mladí lidé byli více zapojeni do činnosti a odpovědnosti za rodinu, byli více fyzicky připraveni, nejen díky škole, ale také díky pracím, které museli konat. Což v dnešní době – a to víme všichni a není potřeba to dále rozvádět – u mladých lidí chybí,“ litoval před časem v Senátu s tím, že by se příznivý efekt vojny „pro výchovu našich občanů“ mohl projevit do tří až pěti let. Tématem se zabývá Deník N.


Hejtman Zlínského kraje Čunek také říká, že by vojna „naučila mladé muže držet krumpáč“, dala by jim fyzickou průpravu a manuální dovednosti a naučila je zvládat potíže. „Vojna může působit také jako ohromný sociální stabilizátor. Na vojně se potkávají lidi z vysokých škol s lidmi, které by jinak ve svém životě nepotkali,“ řekl před časem pro Echo24. Jenže i tato teze má svá „ale“.

Když si Český rozhlas před pěti lety zadal průzkum, zda obnovit vojnu, nápad měl podporu zhruba třetiny obyvatel. Dost na to, aby politici téma čas od času zvedli, je ke komu mluvit. Pro byli především starší lidé a ženy. Tedy skupiny, jichž by se vojna buď už netýkala, nebo ji v minulosti nezažily. Muži byli rezervovanější, možná i kvůli vlastní negativní zkušenosti s vojnou. V armádě bujela například šikana, která se rozšířila po roce 1968 a po „vyčištění“ vojska od důstojníků neschvalujících okupaci.

Sociolog Daniel Prokop soudí, že návrhy na obnovení vojny vycházejí hlavně z úst lidí, kteří mají pocit, že se svět kolem nich rozpadá a je potřeba v lidech nějak nastolit pořádek. „Posílit znalosti mimo vlastní sociální bublinu by jistě nějaká forma služby mohla. Nicméně to podle mě nemůže nahradit komunity, kde toto stýkání s lidmi jiného zázemí probíhá dlouhodobě – hospody, církevní komunity, skauty, aktivní obce, školy. Za pár měsíců se většinou nevytvoří vazby tak silné, aby to překonalo fragmentaci společnosti – pokud je toto cílem, je nutno omezit selektivnost školství, kde se shlukují od základních škol lidé s podobným sociálním statusem, a podpořit už zmíněné přirozené lokální komunity,“ vyjmenoval pro Deník N Prokop.


Celý text naleznete zde

15 komentářů:

PP řekl(a)...
27. května 2019 11:43  

Nové Overtonovo okno? Hospoda a společná konzumace drog nahradí chlapskou partu lidí, kde se jeden na druhého musí naučit spoléhat a nést zodpovědnost za ostatní? Protože těch sportovních kolektivů se účastní málo dětí (nepočítám fotbalové, ty řadím mezi baletky).
Neboli - cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.
Měli bychom přestat hledat řešení pragmatických problémů na základě nesmyslných anket.

E.Kocourek řekl(a)...
27. května 2019 11:44  

Povinnou vojenskou službu v Česku nemá smysl obnovovat, protože právě ti, jejichž (zejména) psychický vývoj by vojnu nejvíc potřeboval, by se z vojny nejsnáze vyvlékli. ////

Prospěšnosti vojenské služby pro společnost řeší různí dobří autoři sci-fi (Heinlein, Weber), a vesměs jim vychází
a) vojenská služba občanů je pro společnost vysoce prospěšná,
b) aby vojenská služba občanů měla smysl a prospěšný účinek, musí probíhat válka. ////

Zdá se tedy, že Česku už není pomoci. ////

laimes řekl(a)...
27. května 2019 12:13  

1/bohužel,ty "dětí" valící se do eu z afriky a asie již přípravu absolvovaly a mnohé mají za sebou i praxi
2/jde o automatické zažití návyků zvyšujících šanci na přežití v krizové situaci,ne o nácvik jízdy tankem
3/ stačila by půlroční,rozložená po dvou měsících během prázdnin

poste.restante řekl(a)...
27. května 2019 12:43  

Povinnou vojenskou službu v Česku nemá smysl obnovovat, protože právě ti, jejichž (zejména) psychický vývoj by vojnu nejvíc potřeboval, by se z vojny nejsnáze vyvlékli.

Přesné.
Je to stejné jako onehdy s nápadem zavést třetí hodinu tělesné výchovy.

Mimochodem smyslu pro řád a zodpovědnost by se dalo částečně pomoci už jen tím, že bychom je směli důsledně vyžadovat ve škole.
Takhle si třeba klučina, který provozuje závodně hokej přinese od lékaře "uvolnění z tělesné výchovy", nebo třeťák, který už má 18, napíše do omluvenky "rodinné důvody" a třídnímu nezbývá, nežli to jen odfajfknout. Kdyby to neudělal, riskuje zákrok ČŠI a možná i ombudsmanky.

E.Kocourek řekl(a)...
27. května 2019 12:46  

Nejde o nácvik jízdy tankem ani o návyky na přežití. Jde o psychické zvládání dlouhodobé nepříznivé situace. Vydržet, nesesypat se, a ještě být schopen něco užitečného dělat. Později se hodí v zaměstnání i v manželství. ////

Automatické zažití návyků zvyšujících šanci na přežití v krizové situaci ať si mamánkové zaplatí za své, třeba někde ve skautu. ////

A samozřejmě stačila by půlroční,rozložená po dvou měsících během prázdnin - těm mamánkům. A bydleli by pěkně doma u maminky, a na oběd by se vraceli domů. Nežertujete, pane laimes? ////

Ivo Mádr řekl(a)...
27. května 2019 13:58  

"Povinnou vojenskou službu v Česku nemá smysl obnovovat, protože právě ti, jejichž (zejména) psychický vývoj by vojnu nejvíc potřeboval, by se z vojny nejsnáze vyvlékli."

Synáčci českých zbohatlíků a politiků by měli "modrou knížku" ještě před narozením.
A hypotéky za ty mladé brance bude platit kdo?

laimes řekl(a)...
27. května 2019 17:51  

Automatické zažití návyků zvyšujících šanci na přežití v krizové situaci ať si mamánkové zaplatí za své, třeba někde ve skautu. //

i xxxxx může v době svobody,demokraie a internetu vyslovit svůj názor

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. května 2019 20:29  

Vydržet, nesesypat se, a ještě být schopen něco užitečného dělat

Vy jste evidentně na vojně nebyl.

E.Kocourek řekl(a)...
28. května 2019 9:13  

Samozřejmě byl. Vaše zpochybnění mě překvapilo - z čeho usuzujete, že nebyl? ////

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
28. května 2019 9:51  

Co užitečného jsme se naučili?

Ivo Mádr řekl(a)...
28. května 2019 10:32  

"Co užitečného jsme se naučili?"

Naprosto nic. Ztráta času.

E.Kocourek řekl(a)...
28. května 2019 12:02  

Ztráta času -- Zda pro mne vojna bude či nebude ztráta času jsem si do značné míry rozhodoval já. Připouštím, že ne každý byl v takové pozici. ////

Co užitečného jsme se naučili? -- Já psal o získání psychické odolnosti. Takže nevím, proč se zrovna na tohle ptáte. Ale budiž. Mám za to (avšak nemám důkazy), že kluci, kteří sloužili jako řidiči, získali významné a užitečné zkušenosti do civilu. Podobně kuchaři. Zcela určitě elektromontéři a elektrotechnici. ////

Poprvé jsem učil na vojně. Takže pokud umím učit (a to VÁM zcela určitě nedokážu), něco z toho jsem se naučil na vojně. ////

Ivo Mádr řekl(a)...
28. května 2019 16:10  

Záměr článku je zřejmý. Nejde o to se něco naučit. Zájem jistých kruhů ve světě i u nás se soustředí na militarizaci.

jir řekl(a)...
28. května 2019 17:27  

Lidi se vždy budou dělit na dvě skupiny. V té první jsou plačky, kteří se ve školách učili spoustu věcí, které jim v životě byly na ..... (k ničemu), vojna jim nic nedala. Nejlepší jsou ty jejich dotazy, typu: A co vám vojna dala? Co vám to budu vysvětlovat, jestli jste to nepochopili doteď během svého života ... No a až nám, když to dobře dopadne, bude jednou pětaosmdesát, provedeme si každý svoje ohlédnutí za životem, do té doby pánové s hodnocením klid.

Ivo Mádr řekl(a)...
28. května 2019 19:06  

PP

Proč by Vás někdo mazal? Ony 2% příspěvků z HDP v rámci zemí NATO jsou mírovým činem? Doufám, že nejste člověkem, který bude tvrdit, že lze vyhrát případnou 3.světovou válku. V zájmu světového míru uznávám pouze a jedině politická jednání. V žádném případě neuznávám tézi, že válka je pokračováním politiky, jinými, totiž násilnými prostředky.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.