Polovina českých učitelů vykazuje příznaky vyhoření. Nadační fond Eduzměna přináší přehled stavu českého školství.

středa 3. dubna 2019 ·

Téměř třetina (32 %) žáků, nejvíce ze zemí OECD, nerada chodí do školy. Polovina české veřejnosti je spokojena se stavem škol. Zároveň polovina učitelů vykazuje příznaky vyhoření. Pouze 30 % času věnují ředitelé tomu nejdůležitějšímu – pedagogickému vedení školy a 60 % základních škol nemá zřizovatele kvalifikovaného ve vzdělávání. Čísla ukazují, že jsou oblasti, které je třeba v českém školství změnit. Nadační fond Eduzměna chce reagovat na tento stav a najít řešení společně s těmi, kteří mají chuť spolupracovat.


Nově vzniklý Nadační fond Eduzměna na svém startu přináší přehled stavu, ve kterém se české školství nachází. Studii popisující aktuální situaci českého školství zpracovali Daniel Prokop a Tomáš Dvořák (nezávislí sociologové a analytici). Je založena na rešerši a dodatečné analýze již existujících studií (např. výroční a tematické zprávy České školní inspekce, McKinsey&Company, EDUin aj.) a dlouhodobých mezinárodních šetření. Tato data jsou doplněna zjištěním z výzkumů realizovaných v dílčích oblastech vzdělávání (výzkumy společnosti Median, Kalibro, programu Jeden svět na školách atd.) a z rozhovorů se čtyřmi expertními skupinami. Analýza je členěna podle jednotlivých skupin – žáci, rodiče, učitelé, ředitelé a zřizovatelé, aby byl obraz co nejvíce kompletní.

„Jako ochutnávku přinášíme shrnutí v podobě infografiky, která ukazuje zásadní zjištění na úrovni jednotlivých skupin. V následujících týdnech budeme postupně publikovat informace o jednotlivých skupinách. Vždy přineseme přehlednou infografiku, shrnující jednostránkový text a patřičnou část samotné studie. Na závěr chystáme celkové představení fondu a také návrh řešení, se kterým nadační fond přichází. Nechceme totiž skončit u popisu stavu, ale chceme jej aktivně řešit ve spolupráci s těmi, kteří zde již řadu let dělají skvělé věci.“ říká ředitel nadačního fondu Zdeněk Slejška.

Nadační fond Eduzměna funguje jako platforma zástupců soukromého, neziskového a státního sektoru, která chce společnými silami, svým jménem, know-how a financemi podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí v České republice. Fond se bude soustředit na dlouhodobé a udržitelné přístupy, které budou mít prokazatelný dopad na zlepšování učení dětí. Prostředkem bude podpora různých organizací a projektů zaměřených na rozvoj vzdělávání i zvyšování povědomí o klíčové roli vzdělávání obecně. Nadační fond založily čtyři české nadace (Nadační fond Avast, Nadace České spořitelny, Nadace Karla Janečka a Nadace OSF) a postupně jej budou rozšiřovat další dárci. Nedávno například přistoupila ke spolupráci Nadace Jablotron.


Zdroj: Tisková zpráva NF Eduzměna

14 komentářů:

BP řekl(a)...
3. dubna 2019 13:39  

Jestli se tomu někdo diví, já ne. Za celou dobu 35 let žádná psychická podpora ze strany vedení škol, neustálá buzerace od všech, pořád jen samá nedůvěra a kontrola, kdo by to měl snášet? Jedině, když se člověk stane flegmatickým a začne spoustu věcí házet za hlavu. Ono to sice v tom školství moc nejde, ale nedá se jinak.

Unknown řekl(a)...
3. dubna 2019 14:41  

Zbytečná byrokracie, samé papírování, přeplněné třídy...také jsem z toho unavená a znechucená.

Petr Portwyn řekl(a)...
3. dubna 2019 16:48  

Fond Eduzměna - tým:

Zdeněk Slejška, Monika Hrochová, Lucie Plešková, Lenka Marečková

https://www.eduin.cz/zdenek-slejska-zakladatel-eduin/
Ale to je náááhodička :-D

Monika Hrochová a Lucie Plešková paralelně pracují pro fondy OSF (Open Society Fund).

http://www.maitrea.cz/lenka-mareckova
Cituji: Lenka Marečková –právnička a lektorka seminářů osobního rozvoje. Práci s osobní energií, jejím využitím pro léčení a práci se Zemí učí od r. 2004, pro vlastní výživu od r. 2013. Některá její vyjádření k pránické výživě zachycuje Viliam Poltikovič ve filmu „Žijeme z energie, jsme energie“.

Co je skutečným smyslem vytvořeného nadačního fondu, nechávám na úsudku čtenářů.

Michal Komárek řekl(a)...
3. dubna 2019 17:03  

Pane Portwyne, špatně pracujete se zdroji. A asi i špatně čtete. V tiskové zprávě se píše "Nadační fond založily čtyři české nadace (Nadační fond Avast, Nadace České spořitelny, Nadace Karla Janečka a Nadace OSF)". Takže, proč to překvapení?

A Lenka Marečková z týmu Eduzměny je jiná Lenka Marečková, než kterou uvádíte ve svém příspěvku.

A Vy máte nějaké neveřejné informace o tom, co je smyslem vytvoření toho nadačního fondu?

Petr Portwyn řekl(a)...
3. dubna 2019 17:11  

Pane Komárku,
"náhodička" byla směřována k panu Slejškovi z EDUin.
Nevím, jak Vy čtete, ale přiřazení v jediném odstavci je naprosto evidentní.

Napsal jsem v tom komentáři něco nepravdivého?

Ještě jednou: ať si čtenář udělá úsudek sám. Já jen zopakoval některé veřejně dostupné informace, které považuji za zajímavé. Ano, názor mám. Nicméně nejsem tu od toho, abych jej vnucoval jiným.

Petr Portwyn řekl(a)...
3. dubna 2019 17:12  

Paní Lence Marečkové se tímto omlouvám, že jsem ji zaměnil s jinou Lenkou Marečkovou, pojídačkou prány.

Petr Portwyn řekl(a)...
3. dubna 2019 17:26  

Doplňující informace:
Paní Lenka Marečková (ta z Eduzměny) rovněž pracuje v Open Society Fund.

Ještě jednou se omlouvám za záměnu.

Michal Komárek řekl(a)...
3. dubna 2019 18:04  

Takže opět údiv? Byť v jiném odstavci? To už je až trochu trapné, pane Portwyne, ne?

Petr Portwyn řekl(a)...
3. dubna 2019 18:08  

To byla omluva, pane Komárku. Je to tam výslovně napsáno. Dvakrát.
Údiv tam nebyl sebeméně naznačen. Uvedl jsem, kde paní LM pracuje, celkem logicky, když to uvádím i u ostatních.

Ale chápu, Vy jako novinář nemáte slovo "omluva" ve slovníku.

Michal Komárek řekl(a)...
3. dubna 2019 18:27  

Víte, pane Portwyne, každý gramotný člověk pozná, že když napíšete "omluva", může to být v určitém kontextu "útok".

Nízká schopnost pracovat se zdroji a s textem je každopádně u učitele na pováženou. Bez ohledu na to, že řada novinářů s tím má také problém.

Brandtnerová řekl(a)...
3. dubna 2019 18:47  

A když někdo napíše omluvu, a druhý to považuje za útok, může to být paranoia.

Nízkou schopnost pracovat se zdroji a textem pozoruji někdy u pana Komárka. Nejednou jsem ho i upozorňovala. U pana Portwyna jsem to dosud nezaznamenala.

Petr Portwyn řekl(a)...
3. dubna 2019 19:17  

Pane Komárku,
omluvil jsem se paní Marečkové, protože ona byla mým omylem poškozena.

Ano, byla to chybná práce se zdrojem - podlehl jsem vizuální podobě a neověřil si totožnost. Nicméně se domnívám, že normální omluva stačí.


Co se týká údajného "údivu", který jste u mne diagnostikoval, tak udiven jsem skutečně nebyl. Ve skutečnosti přesně takto si laik jako já představí "neziskovku". Pokud by mne měla ta organizace překvapit, stalo by se tak v případě, že by se na ní nepodílely žádné politicky zaměřené subjekty, vedení by nebylo personálně provázáno s jinými podobnými institucemi a v týmu by byli lidé přímo z praxe (tj. učitelé, nikoli ředitelé či inspektoři), z nealternativních škol.

Tajný Učitel řekl(a)...
4. dubna 2019 8:42  

Brandtnerová vykládá o paranoii. Roztomilé.

mirek vaněk řekl(a)...
4. dubna 2019 9:31  

To, že jsou učitelé vyhořelí se ví spoustu let. Jen ministerstvo, ani řizovatelé s tím nic nedělali a nedělají. Spíše svou činností léta situaci zhoršují(chaos v legislativě, nesmyslné a nepřipravené reformy, nejasnost cílů, nesmyslné a nesplnitelné požadavky na učitele, zhoršování pracovních podmínek na školách)

Logické je, že v okamžiku, kdy se o tom začalo mluvit objeví se neziskovka. Nebudu rozebírat složení společnosti ani předjímat cíle.
Ale činost neziskovek doteď situaci na školách vůbec neprospěla. Většina činností byla destruktivních. Těch několik konstruktivních pokusů (inkluze, modernizace výuky, kritické myšlení,...) skončilo z důvodu diletantizmu přípravy a realizace katastrofou.

Má neziskovka prostředky situaci řešit? Myslíte si, že popisování stavu a pořádání osvěty pomůže?
Trochu mi to připomíná, místo léčení, školení nemocných o zdravém životním stylu a předcházení chorobě.

Neměl by se raději pacient léčit? Nebo ho necháme proškoleného zemřít. Neměl by léčit někdo kompetentní (MŠMT, Zřizovatelé). Když nikdo není schopen vymyslet, co dělat nasadí se školení. Myslíte, že sice nepomůže, ale neublíží?

Ublíží! V tomto případě další nesmyslné školení vyhoření jen podpoří.
Ano školte ministerské úředníky a zřizovatele co mají či nemají dělat.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.