Tajný učitel: Ví někdo, co je to dobré vzdělání, co je dobrá škola a kdo je dobrý učitel?

středa 21. listopadu 2018 ·

Tajný učitel klade v diskusi na České školy otázky, které by podle něj měly být základem pro debatu o vzdělávání, debatu za účasti veřejnosti, akademiků, pedagogů, politiků...

Je vzdělání exklusivní komodita? Nebo je pro všechny? Je určeno k tomu, aby "investor společnost" měl lidi do profesí, které zrovna potřebuje? Je k něčemu lidem samotným? Je to schopnost nalézt a udržet dobré zaměstnání? Je to schopnost nalézt a vykonávat zaměstnání, které jednoho naplňuje? Je to schopnost činit informovaná rozhodnutí? Je to schopnost identifikovat a rozvíjet své specifické předpoklady do nejvyšší možné míry? Je to míra odbornosti, a/nebo schopnost nalézt souvislosti, smysl a interpretovat dění? Je to určitý objem naučených částí poznání? Je to pochopení fungování světa? Je to míra dosažené soběstačnosti a/nebo osobního štěstí?

Ví někdo, co je to dobrá škola?

Je to škola, jejíž absolventi jsou nejvíce přijímáni do vyšších stupňů vzdělávání? Je to škola, kde se děti cítí dobře a kam chtějí chodit? Je to škola se kterou jsou spokojení rodiče? Je to škola, kde jsou spokojeni učitelé? Je to škola, kde jsou učitelé přísní, ale naučí? (Co přesně naučí, jak naučí a co s tím naučeným lze dělat, je potřeba specifikovat) Je to škola, kde je ve třídách při výuce ticho? Je to škola, jejíž žáci zdraví dospělé? Je to škola s vyplněnými tabulkami, která se vždy vejde do rozpočtu? Je to škola s nízkou fluktuací a nemocností učitelů? Je to škola s větším počtem učitelů mužů než dva? Je to škola s nízkým výskytem úrazů, šikany či vandalizmu? Je to škola s mnoha cenami z olympiád? Je to škola s mnoha mimoškolními aktivitami?

Ví někdo, co je dobré vzdělávání?

Je to proces efektivního a měřitelného přenášení vybraných dat z množiny veškerého poznání do hlav žáků? Je to inspirativní a motivující proces seznamování žáků se světem? Je to kontrolovaný a usměrňovaný rozvoj myšlení, emocí a vůle? Má dobré vzdělávání obsahovat důležitý výchovný a sociální rozměr? Má být vzdělávání pedocentrické, učitelocentrické nebo státocentrické?

Ví někdo, kdo je dobrý učitel?

Je to učitel, který často jezdí na školení? Je to učitel, kterého mají děti rády? Je to učitel, který naučí to, co je obsaženo v osnovách? (Je potřeba definovat "naučí"). Je to učitel, který kašle na osnovy a systém a jede si svou inovativní výuku? Je to učitel, který inspiruje i uličníky a flákače k zájmu o předmět a školu? Je to učitel, který nemá konflikty s rodiči? Je to učitel, který má papíry vždy v pořádku a nemá konflikty s vedením? Je to učitel, který často a rád organizuje školní výlety a exkurze? Je to skutečný certifikovaný odborník ve svém oboru? Je to nadšenec s ideály? Je to schopný vychovatel?

Ví někdo, kdo je dobrý ředitel?

Ví někdo, co je dobrý zřizovatel?

O tomhle by měla být vedena debata za účasti veřejnosti, akademiků, pedagogů, politiků.

5 komentářů:

laimes řekl(a)...
21. listopadu 2018 12:52  

dobré školství je takové,které připraví žáky pro život=vybaví je základními encyklopedickými znalostmi,dovednostmi tyto znalosti použít,dovedností dále se vzdělávat,bude li chtít, dobré školství umožňuje celoživotní rekvalifikace
dobrá škola je taková co to dokáže s výsledky odpovídajícími kvalitě "materiálu"
dobrý učitel je takový co z trojkařů vyprodujuje trojkaře
výborný je takový co z trojkařů jedničkáře
a slabý co z trojkařů propadlíky

poste.restante řekl(a)...
21. listopadu 2018 17:10  

Myslím, že odpovědi vcelku známe.
Ale současně se bojím, že nebudou právě autorovi otázek po chuti.

E.Kocourek řekl(a)...
21. listopadu 2018 20:50  

Z takovéto laviny otázek IMO vyplývají dvě věci:

1) Nad takovýmto rozsahem témat nemá vůbec smysl diskutovat. ////

2) Fungující školství by mělo umožňovat paralelní existenci (a "provoz") několika (možná mnoha) alternativ škol, učitelů, ředitelů, atd. apod. Neboli velkou dávku SVOBODY. ////

Školství, ve kterém existuje jistá míra svobody, je samozřejmě neslučitelné se školstvím centrálně poručníkovaným z Ministerstva. ////

Tajný Učitel řekl(a)...
22. listopadu 2018 8:33  

Autor otázek má nějaký názor, ale to neznamená, že je správný nebo že nejde změnit.
Je potřeba se těmto výchozím bodům věnovat, jinak bude jakákoli pětiletka či plánování neukotvené v dlouhodobém filosofickém základě, který by zaručil potřebnou kontinuitu navzdory měnícím se ministrům. Něco budovat je možné, jen pokud víme co a proč. Dnes se tu něco připlácne, tu něco zbourá a výsledkem je, že nikdo nic neví.

laimes řekl(a)...
22. listopadu 2018 8:46  

nejprve musí parlament (vláda) vypracovat strategii rozvoje státu pro 30 let a z toho musí vycházet strategie rozvoje školství na 25 let



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.