Obrovský nárůst logopedických vad, problémy s výslovností, se zapamatováním textu, malá slovní zásoba, nedostatečné porozumění mluvené řeči. To jsou jen některé zásadní potíže, s nimiž se při vstupu do školy potýká stále víc prvňáků. Na problém ukázaly nedávné zápisy do 1. tříd, jejichž výsledky nyní školy vyhodnocují. Reportáž přináší iDNES.cz.
![]() |
Ellen Mlátilíková (linkedin.com) |
Podobné zkušenosti má i ředitelka školy v Lipové Michaela Lámerová. „Děti mívají obrovské problémy s řečí a obecně i malou aktivní slovní zásobu. Podle mého názoru se už v rodinách tolik nemluví. A co mne překvapilo, řada dětí nezná klasické české pohádky,“ řekla Lámerová. Při zápisech učitele také překvapilo, že u některých dětí vázne komunikační stránka řeči, děti mají problém se zapamatováním textu a někdy nerozumějí ani běžným pojmům.
„Za posledních deset let takových dětí výrazně přibylo,“ potvrdila logopedka Irena Vohralíková. „A nejsou to jen vady výslovnosti. Některé děti mají problém s porozuměním mluvené řeči a s osvojováním gramatiky,“ uvedla Vohralíková s tím, že v této oblasti je důležitá spolupráce rodičů.
Vedoucí pedagogicko–psychologické poradny v Chebu Ellen Mlátilíková míní, že vázne školní připravenost předškoláků. „Nejde to říct obecně. Některé děti jsou připraveny výborně, jinde to vázne, protože se v rodině málo mluví, nechodí se do přírody, nerozvíjí se motorika. Děti se často nejsou schopny soustředit na mluvenou řeč, mají vady výslovnosti, protože je rodiče doma jen posadí před televizi. Můj názor je, že předškolní příprava by měla být mnohem intenzivnější,“ dodala psycholožka.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat