ČŠI: Jedním z častých problémů v českých základních školách je rezignace na rozvoj klíčových kompetencí

pondělí 26. února 2018 ·

„Významná část učitelů považuje vymezení „klíčových kompetencí“ (KK) v RVP ZV za příliš obecné, málo srozumitelné nebo v praxi obtížně uchopitelné. Tato skutečnost představuje riziko pro skutečné dosahování požadavků RVP ZV ve škole. Nástroje hodnocení KK žáků dosud nebyly na centrální úrovni vytvořeny. Jejich tvorba a využívání vycházely dosud z iniciativ jednotlivých škol, nebo dokonce jednotlivých pedagogů. Efektivní zpětná vazba žákům, respektive hodnocení míry, do které jsou jejich KK rozvinuty, spojené s informací, jak dále postupovat v učení, pak představuje pro učitele složitý praktický problém, jehož neřešení ohrožuje efektivitu vzdělávání v celém jeho průběhu,“ píšou autoři dokumentu Analýza zahraničních systémů hodnocení klíčových kompetencí. Přinášíme některé podstatné teze analýzy.


Cílem této analýzy je vytvořit základ pro vlastní tvorbu hodnotících nástrojů. To znamená:

- identifikovat v zahraničních systémech nástroje využívané k hodnocení podobných schopností, dovedností a postojů, které jsou v RVP ZV vymezeny v KK,
- formulovat vazbu vzdělávacích oblastí a KK s vědomím významných rozdílů mezi jednotlivými vzdělávacími oblastmi,
- identifikovat příklady nástrojů sledování rozvoje KK ve výuce a hodnocení úrovně KK žáků,
- na základě zjištění formulovat doporučení pro hodnocení KK.

Nejrozsáhlejším prostorem pro rozvoj KK ve škole je výuka v jednotlivých vyučovacích předmětech. V nich se rozvoj KK konkretizuje během práce žáků s příslušným obsahem vzdělávacího oboru. Z tohoto důvodu je problémem neexistence dostatečných odborných podkladů pro spojení rozvoje KK s výukou daného obsahu. Chybí např. vysvětlení pro to, jak se (oborový) obsah uplatňuje při dosahování (nadoborových) cílů. Svým charakterem tvoří KK jedinečnou složku kurikula, vysoce relevantní pro využití základního vzdělání v životě každého občana.

KK nepředstavují pouze dovednosti praktické aplikace předmětových znalostí a dovedností. Tento přístup zdůrazňující porozumění věcnému obsahu, jeho chápání v souvislostech a dovednosti jeho praktické aplikace vyjadřují lépe koncepty gramotností (čtenářská, matematická, jazyková ad.). KK jsou obecnější a předpokládají zhodnocení předmětových znalostí a dovedností při promyšleném a organizovaném praktickém jednání, například při vyhledávání informací vhodných k řešení problému (kompetence k řešení problémů).

Hledání nástrojů hodnocení KK vyjadřuje snahu postihnout (hodnocením) obecnější i komplexní dovednosti a postoje žáků a nabídnout jim takové zpětné vazby, které jim pomohou zlepšit vlastní způsob učení, pracovní návyky a postupy, naučí je lépe řešit problémy, které jim umožní kvalitativní posun v oblasti sociální komunikace, sociálních vztahů a občanského života.

Cílem hodnocení KK je zjistit, jaká je úroveň dosažení KK jednotlivých žáků, a poskytnout jim zpětnou vazbu ke všem důležitým složkám KK, respektive zpětnou vazbu k míře jejich osvojení včetně informace o potřebných zlepšeních.

Jedním z častých problémů, které souvisejí s naplňováním (závazného) kurikula v českých základních školách, je rezignace na rozvoj KK u žáků. Ve výuce jsou KK často buď zcela opomíjeny, nebo jsou rozvíjeny většinou nezáměrně či intuitivně. Často, pokud jsou KK u žáků rozvíjeny, není jejich rozvoj nijak reflektován, hodnocen. Pro KK neexistují, na rozdíl od ostatních prvků kurikula základního vzdělávání, obecně dostupné nástroje hodnocení. Hodnocení dosahování KK u žáků je v pravomoci jednotlivých škol, ovšem reálně jen málo škol věnuje hodnocení KK pozornost. KK tedy téměř na všech školách dosud nejsou hodnoceny systematicky. Existující nástroje hodnocení KK využívané na základě iniciativy jednotlivých škol nebo pedagogů většinou nepokrývají všechny podstatné složky KK, nejsou hodnoceny všechny dílčí KK obsažené v kurikulu základního vzdělávání. V současné době neexistují data vypovídající o tom, kolik žáků dostává zpětnou vazbu podporující formování jejich KK, tedy kompetencí potřebných pro život, vzdělávání a práci.

Celý dokument je ke stažení zde

1 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
5. března 2018 v 3:04  

Kdo MŠMT ten zrůdný (závadně zrozený a provozovaný) kompetencionalistický systém RVP/ŠVP MŠMT vnutil, ten ať si zodpovídá za jeho selhání. ČŠI to neokecá výčitkami vůči uboze placeným a administrativně i ideologicky čím dál víc obtěžovsným učitelům v českém ostudně špatně řízeném a financovaném školství.

J.Týř

http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/07/jiri-tyr-ceske-vzdelavaci-projektove.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html



Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.