„V roce 2011 činily výdaje ze státního rozpočtu na školství 4,3 % HDP, v roce 2016 pouhých 3,7 % HDP – průměr zemí EU je přitom 5,1 % HDP. Aby se Česká republika dostala na průměr EU, musel by se školský rozpočet navýšit o 38 %,“ uvádí spolek Pedagogická komora v tiskové zprávě k projednávání státního rozpočtu v poslanecké sněmovně.
Poměr platů učitelů na 2. stupni ZŠ vůči platům jiných vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců činil v ČR 55 %, což je nejnižší podíl ze všech zemí OECD a EU. Průměr OECD činí 85 % a EU 86 %. Například v sousedním Polsku je to 83 %. Aby se platy českých učitelů dostaly na průměr EU, musely by vzrůst o 56 %.
V zemích EU je průměrný nárůst platu učitele po 15 letech praxe skoro 38 %, v ČR pouhých 7 %. Zatímco v zemích EU je průměrný počet žáků na jednoho učitele 14 až 17, v ČR činí 19 až 22 žáků. Čeští učitelé tudíž musejí pracovat v početnějších třídách.
Další informace naleznete zde

Spolek Pedagogická komora: Aby se Česká republika dostala na průměr EU, musel by se školský rozpočet navýšit o 38%
středa 13. prosince 2017
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Ne pane, byli jsme renesančním Doleželem poučení že :"Dnes je školství černá díra, do které teče větší procento státního rozpočtu, než je tomu ve Finsku a výstup je nanejvýše průměrný."
Tajnej, to byste nejprve musel chápat rozdíl mezi procentem státního rozpočtu a procentem HDP. No nic. Jdu dělat něco užitečnějšího, než je dovzdělávání intelektuálních deprivantů a kognitivních nebožáků.
PD. Ten rozdíl mezi hdp a rozpočtem pane celkem chápu, i když jen tak tak. Akorát nevím, co chtěl mistr sdělit. Udělám z toho pro mistra typickou Cermat úlohu aby nenominální mozek
České školy nedostávají:
a.málo
b.moc
c.středně
d.tak akorát
e.víc než dost
f.méně než průměr eu
zaškrtněte pouze správné odpovědi.
Muj nominální mozog je z toho voláky zmetěný. Co tedy chtěl vlastně mistr sdělit moudrem "Dnes je školství černá díra, do které teče větší procento státního rozpočtu, než je tomu ve Finsku a výstup je nanejvýše průměrný."
Že tam teče větší procento státního rozpočtu než ve Finsku vypovídá o čem? Nezapomeňte na obligatorní poučku o paritě atd...
Veřejné výdaje na vzdělávání celkově jako podíl na celkových veřejných výdajích
ČR vydává 8,0 %, přičemž průměr OECD je 11,2 % a průměr EU je 9,9 %. V rámci OECD vydávají méně již jen Slovinsko (7,5 %), Itálie (7,3 %) a Maďarsko (6,8 %). Ostatní sousední země vydávají více: Slovensko (8,7 %), Německo (9,5 %), Polsko (9,3 %). Aby se ČR dostala na průměr OECD, musela by zvýšit tyto výdaje o 40 %.
Veřejné výdaje na neterciální vzdělávání jako podíl na HDP
Česká republika vydává na nevysokoškolské vzdělání jeden z nejnižších podílů veřejných výdajů a HDP v rámci EU i OECD. Zatímco průměr OECD je 3,4 %, ČR vydává pouze 2,5 %, což je téměř o třetinu méně. Méně vydává pouze Maďarsko (2,3 %). Aby se ČR dostala na průměr OECD, musela by zvýšit tyto výdaje o 36 %.
Haló mistře, už chápou?
No, nechápou, tajnej.
Abychom si to ujasnili, vezměme si pro příklad Finsko - nebudu kvůli vám procházet a vysvětlovat všechny země OECD. V ČR jsou v roce 2017 podle schváleného konečného rozpočtu 1431.1 miliardy Kč. Z toho na kapitolu MŠMT jde 169.4 miliardy Kč, tj. 11.8%. V tom jsou samozřejmě výdaje nejen na školství základní a střední, ale i školství vysoké a celou řadu dalších věcí. Ve Finsku čini státní rozpočet 55.5 miliardy euro a z toho na kapitolu ministerstva školství a kultury (mají jen jedno pro oblast vzdělávání a kultury dohromady) jde 6.8 miliardy euro, tj. 12.2% státního rozpočtu. OECD podle své metodiky dospěla k závěru (těžko říct, jak), že ČR dává na primární a sekundární vzdělávání cca 5.9% veřejných výdajů, zatímco Finsko 7%. To mi na 38% navýšení nějak nevychází. To je ovšem otázka metodiky započítání nákladů na vzdělávání. Finské ministerstvo školství a kultury nezveřejňuje detailní rozpočet své kapitoly. V ČR máme alespoň klikatelný rozpočet do nějaké úrovně detailu, takže je to vidět lépe. Daj si, tajnej, domácí úkol a zjistěj si ty údaje a pak to odprezentujou. Zatím, co zdroj, to jiná čísla. Mohli by si to vzít jako ročníkový projekt. Musej si ty náklady tak nějak zaškatulkovat a rozhodnout, jestli zalévání kytek na ministerstvu je náklad na vzdělávání, nebo ne. Na kapitolu školství jde v ČR a ve Finsku prakticky stejná část veřejných výdajů. Teď jde jen o to, kdo je na těch penězích přisátý u nás a kdo ve Finsku. Je to otázka efektivity vynaložených prostředků. Když budu mít v každé třídě vedle učitele, jednoho asistenta pedagoga a dva asistenty dětí se znevýhodněním, a ještě budu každého intelektuála jako sou voni tahat až k postgraduálu, abych ho pak posadil rovnou na úřad práce, nebo do neziskovky, tak se vopravdu, ale vopravdu daleko nedostaneme. Vona tadlencta konkurenceschopnost není otázkou razítek a deklarací, věděj?
Okomentovat