Podle ČŠI podporují učitelé genderové stereotypy - chlapcům přilepšují v matematice, dívkám v češtině

sobota 2. prosince 2017 ·

Učitelé zřejmě trochu přilepšují chlapcům v matematice a dívkám v češtině. Podle vedoucího oddělení metodik a analýz ČŠI Petra Suchomela to vyplývá z průzkumu, který v minulém školním roce udělala Česká školní inspekce (ČŠI) při testování žáků v 5. a 9. třídách základních škol. Chlapci měli v testech lepší výsledky v matematice a fyzice, zatímco dívky byly šikovnější v češtině a také přírodovědě a hudební a výtvarné výchově. ČŠI ale zároveň zjistila, že i za srovnatelný výkon dostávali někdy chlapci od pedagogů v matematice lepší známku než dívky. U dívek to bylo naopak v češtině. Informuje ČTK


"Rozdíly nejsou velké, ale drobně na hraně statistické významnosti se ukazuje, že nejenom že žáci dosahují lepších výsledků v rozdělení matematika - chlapci, čeština - děvčata, ale že i učitelé tímto směrem mírně přilepšují," uvedl Suchomel.

Suchomel poznamenal, že případné přilepšování známek chlapců v matematice a dívek v češtině by jen podporovalo genderové stereotypy, které se odráží i na trhu práce. Rozdělení některých profesí na téměř výhradně mužské, nebo ženské má přitom podle odborníků řadu negativních dopadů na společnost a ekonomiku. "Je otázka, jak se pak ten začarovaný kruh dá přetrhnout," podotkl expert ČŠI.

Firmy si v současnosti stěžují na nedostatek absolventů technických oborů, kde převažují muži. Odborníci doufají, že i dívky budou v budoucnosti svou kariéru směřovat více do některého z technických oborů.

Zatímco v Evropě tvoří ženy například 20 procent absolventů oboru informatiky, v České republice je to 16 procent.

Celý text naleznete zde

2 komentářů:

krtek řekl(a)...
2. prosince 2017 v 8:16  

"ČŠI ale zároveň zjistila, že i za srovnatelný výkon dostávali někdy chlapci od pedagogů v matematice lepší známku než dívky."
Tak by mne zajímalo, jak se tohle zjišťuje. Opravdu nevím. Jenom tím, že jsou odlišné výsledky? Že za 13 bodů dám chlapci trojku, dívce čtyřku? Že při opravě přihlédnu k osobě a tam bod přidám, tam uberu? Při testu?

Ygrain řekl(a)...
2. prosince 2017 v 13:22  

To by mne tedy také zajímalo. Dokážu si představit, že hodnocení může být ovlivněno nějakými vědomými či nevědomými preferencemi při slohu nebo ústním zkoušení, ale tam se dá taky těžko posoudit, jestli byly dva výkony opravdu stejné nebo ne.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.