Změny v inkluzi dětem pomohly, školám vadí byrokracie a informační šumy

čtvrtek 19. října 2017 ·

Lepší přístup učitelů k dětem se speciálními potřebami, ale také zmatky způsobené nedostatkem informací a spousta papírování navíc. Česká školní inspekce zhodnotila, jak se školy v minulém školním roce vyrovnávaly s takzvanou inkluzivní novelou. Informuje MF DNES.


Tomáš Zatloukal (msmt.)
Novela vstoupila v platnost 1. září 2016. V materiálu inspekce se konstatuje, že se přístup k žákům se speciálními potřebami zlepšil na třetině škol, které školní inspektoři navštívili. Zhoršení zaznamenali na necelých deseti procentech škol.

„Zlepšení se týkalo především přístupu pedagogů, kteří častěji podporovali výkon žáků, poskytovali jim pomoc při potížích, individualizovali výuku. Podpora žáků je kvalitnější,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Bezbolestné ale zavádění nových pravidel pro školy nebylo. „Nejvíce administrativy, byť jednorázově, je spojeno se zřízením místa asistenta pedagoga. Na diagnostice žáka se podílejí i učitelé, zjištění zaznamenávají do pěti záznamových archů,“ upozorňuje Zatloukal.

Podle inspektorů učitelům vadí také administrativa spojená s takzvaným prvním stupněm podpory. Děti, které ji dostávají, nemusí do poradny. Nepotřebují pomůcky ani asistenta, jen úpravy ve výuce. „Tuto podporu poskytovaly školy žákům před přijetím nové legislativy bez jakékoli administrativy, nyní mají mnohde pocit, že čas, který by mohli věnovat žákovi, věnují dokumentaci,“ říká Zatloukal.

Celý text naleznete zde
Shrnutí zprávy ČŠI naleznete zde

17 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
19. října 2017 v 7:31  

Ano. Tvorba IVP = několik hodin zbytečné práce. Zpráva z PPP obecná nic neříkající. Učitelé mají vytvořit IVP, když žáka vůbec neznají a to nejpozději do měsíce. No Kocourkov.
Nejhorší je paranoia, aby se náhodou někdo něco nedozvěděl a neporušil zákon o ochraně osobních údajů a přitom vytvořit řadu lejster o žákovi.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. října 2017 v 7:39  

„Zlepšení se týkalo především přístupu pedagogů, kteří častěji podporovali výkon žáků, poskytovali jim pomoc při potížích, individualizovali výuku. Podpora žáků je kvalitnější,“

Papír snese všechno.

Q. E. D. řekl(a)...
19. října 2017 v 10:03  

Já inkluzi ignoruji. Papíry klidně vyplním, ale učím stejně jako předtím.

Tomáš Barták řekl(a)...
19. října 2017 v 12:43  

Základní otázka zní: Co je v silách a možnostech učitelů a co je smysluplné?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. října 2017 v 13:11  

Úspěšná inkluze? A jakou podporu získali učitelé? Lékař dá razítko a má stovku v kapse. Učitel tráví hodiny nad IVP a má za to v kapse jen vítr.

poste.restante řekl(a)...
19. října 2017 v 13:44  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
poste.restante řekl(a)...
19. října 2017 v 13:49  

Mno.
Mně to připadá jako kdyby se v nějaké lokální televizi rozhodli natočit českou verzi seriálu Baywatch.

Pročež tvůrci "inkluze po česku" pasovali běžné učitele běžných škol na profesionální záchranáře, nedali jim ani čluny, plováky, ani jiné vybavení, nechali je koupit si za své peníze plavky, nedopřáli jim ani základní plavecký výcvik, natožpak ten speciální záchranářský a nechali je stát po kolena v bahně na břehu obrovského bahnitého rybníka.
Rybníka, ve kterém se doteď plácaly většinou jen zdravé děti a do kterého teď nechali naházet ještě i ty hendikepované. A aby se jejich rodiče nebáli, tak některým z nich slíbili, že hnedle dostanou vodní skútr a osobního plavčíka. Jenže se ukázalo, že peníze budou až za půl roku a jen na propíchnutý záchranný kruh a že na parkovišti před nedalekým supermarketem sebrali pár bezdomovců a těm pověsili na krk cedulku s nápisem "Asistent".

A ČŠI nám "radostně" sděluje:
V některých rybnících se děti ještě netopí.
V třetině rybníků pološílení učitelé pobíhají kolem plavajících dětí více jak předtím a stíhají vytahovat topící se.
"Jen" v deseti procentech rybníků už se někdo topí nebo utopil.
"Největší problém" je, že půjčovna záchranných kruhů má málo otvíracích hodin a k zapůjčení kruhu je třeba vypsat hodně formulářů.
Důležité je, že jsou všichni zúčastnění navzájem obohacení, protože mohou sledovat jak se někdo topí.

Ale nikdo se nezeptá a ani nenapíše, jestli nebylo lepší ty hendikepované učit plavat v poklidném bazénku s čistou vodou a pod dohledem vyškolených instruktorů plavání.
Protože už i jen klást takovou otázku by bylo "nekorektní". Natožpak na ni odpovědět.

Tak, hlavně že "změny v inkluzi dětem pomohly" a ČŠI nám poskytuje objektivní zprávy o průběhu vzdělávání inkludovaných žáků.
Hned se mi bude dneska lépe usínat.

Jana Karvaiová řekl(a)...
19. října 2017 v 14:39  

Hezky primer. Podepisuji.

Ygrain řekl(a)...
19. října 2017 v 14:59  

Rovněž. A vůbec nejlepší by z toho bylo udělat samostatný článek.

Jirka řekl(a)...
19. října 2017 v 16:19  

Já inkluzi ignoruji. Papíry klidně vyplním, ale učím stejně jako předtím.

Já ani netuším, jak bych měl učit jinak. Slabším jsem vždycky pomáhal. Na nikoho jsem se nepovyšoval a hlavně před nikým jsem se neponižoval. Jen je mi teď nějak víc líto dětí, kterým se už nikdy nedostane specializované pomoci. Papír nikomu nepomůže, i když snese všechno a lítost není to, co by je postavilo na nohy. Jen mohu doufat, že až mne ze současné školy klepne pepka, tak se nedostanu do "inkluzivního" rehabilitačního střediska, protože pak už bych to nerozchodil.

jir řekl(a)...
19. října 2017 v 17:15  

poste.restante - Pěkné.

mirek vaněk řekl(a)...
20. října 2017 v 7:39  

Hezké přirovnání. To by bylo na samostatný článek. Ale kdo si to troufne.

Inkluze je stejně připavena jako RVP a ŠVP. Učitelé mají sofistikovaně tvořit lejstra a přitom toho řada není schopna. Ať po odborné stránce, tak po stránce motivace. Ti co jsou schopni, se na to zadarmo vykašlou. Nic to nepřináší, spousta ztraceného času. Kdo to léta dělal, dělá to dál, jen přišel o spoustu času kvůli papírům. Kdo to nedělal, dělat to nebude. Není prostředek, jak ho přimět. Snad jen peníze. A když osobní zase kleslo, tak jsou peníze pasé.

Unknown řekl(a)...
20. října 2017 v 15:28  

My máme právě po inspekci. Asistent pedagoga nesmí sedět vedle dítěte, které má IVP se sluchovým postižením. Má být někde vzadu. Aistent má samostatně vést hodinu během doby, co se učitel věnuje dítěti s PO a to nejméně 15 min. z vyučovací hodiny. Když tam mám 2 děti s IVP a každé má jiné postižení, tak bude asi asistentka s nulovou praxí s aprobací prodavačka vést 30 min z vyučovací hodiny a já 15 min. Tak nevím, jestli mám jít vrátit diplom.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. října 2017 v 16:07  

Paní Kalovská,

odvolali se inšpektóři na závazný předpis, který toto nařizuje?

A pokud tohle čte někdo ze slavné ČŠI, ať se pochlapí a prozradí, který předpis nechává nekvalifikované asistenty samostatně vést hodinu.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2017 v 16:43  

Paní Kalovská, citovaná doporučení ČŠI máte jen v ústním podání, nebo i v textovém dokumentu?
A pokud ano, je tento dokument dostupný?
Děkuji za uvedený příklad i případnou odpověď.

A diplom ještě nevracejte. :-)
Počkejte, až se ustaví nová vláda a budeme znát nového ministra školství. :-(

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. října 2017 v 17:45  

No, doufám, že až se ustaví nová vláda, aby to nebylo také na vrácení občanky.

Ygrain řekl(a)...
23. října 2017 v 12:59  

". Aistent má samostatně vést hodinu během doby, co se učitel věnuje dítěti s PO a to nejméně 15 min. z vyučovací hodiny."

Nechť si ČŠI doplní vzdělání. Asistent pedagoga nemůže vést výuku, lze ho pověřit maximálně dozorem nad třídou při samostatné práci, během které se pedagog věnuje dítěti se speciálními potřebami.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.