Veronika Valíková: Problémy českého školství jsou důležitější než bludy jedné komunistky

sobota 16. září 2017 ·

Vážím si Michaela Žantovského jako překladatele i autora – jeho životopis Václava Havla je napsán otevřeně a nezastírá jisté diskutabilní momenty v životě naší národní ikony. Proto nechápu poněkud hysterický distanc Knihovny Václava Havla od předvolební debaty o českém školství, pořádané Českou středoškolskou unií, jehož důvodem byla účast skalní komunistky Marty Semelové. Nesouhlasím s názory paní Semelové, ale KSČM je parlamentní strana a nebyla po roce 1989 zakázána i kvůli politice VH. A naše školství v tuto chvíli názory paní Semelové jistě neovlivní více než seznam spisovatelů k didaktickému testu z ČJL, v němž je zastoupen S. K. Neumann, ale absentují K. Poláček, K. Pecka, I. M. Jirous, K Kryl a mnozí významní katoličtí a židovští autoři moderní české a světové literatury, respektive téměř celá moderní literatura.


Veronika Valíková (archiv autorky)
14. 9. se v Knihovně VH konala debata Politika versus Vzdělávání. ČSU na ni pozvala zástupce všech parlamentních stran (omluvila se snad jen SPD), akci moderoval B. Kartous z EDUinu. Debata probíhala standardně – politici odpovídali po řadě na položené otázky, v první půli otázky kladl moderátor, v druhé se ptali diváci. Zástupci politických stran odpovídali vesměs předvolebně – základem dobrého školství je spokojený učitel, který by měl být náležitě zaplacen; potřebujeme školství pro budoucnost, musíme se připravit na čtvrtou technologickou revoluci; zbavme školy byrokracie, dejme ředitelům více kompetencí; školství potřebuje revoluci; školství potřebuje evoluci… atd. atd.

Po volbách ze slibů mnoho nezbyde, ale dobře, že alespoň v předvolebním čase můžeme vidět tolik zapálených reformátorů. Samozřejmě je nám jasné, že většina odpovědí bude brzy zapomenuta či odložena a přednost zase dostanou stranické priority, ale díky za naději, ta je vždycky zdravá…

Diskutéři se vzácně shodovali a předháněli v představování programů a vizí - většina z nich působí ve školském výboru PČR, někteří aktivně ve školství. Na mou otázku, zda vědí, jak vypadá maturita z ČJL, neodpověděl nikdo (očekávala jsem samozřejmě výčet a charakteristiku jednotlivých zkoušek – vím, že minimálně dva z nich jsou v obraze), všichni ovšem měli jakési povědomí o problémech kolem maturitních slohů. Paní Semelová nevěděla, kdy byla SM zavedena, paní Dobešová z ANO hovořila o preferenci dvou úrovní (zřejmě neviděla testy z ČJL VÚ), někteří hovořili o odborných hlediscích, jiní o dvou hodnotitelích, kteří opravovali slohy v letošním roce (?). Pokud jsou SM skutečně politické rozhodnutí, jak mě někdo neustále přesvědčuje, vykazují pověření politikové v této oblasti mimořádné znalosti a jejich strany by jim měly zvýšit bonusy.

Nebo naordinovat kolečko na všech stupních a typech českých škol. To by možná pomohlo.

Jestli totiž superdebata o školství něco ukázala, je to tristní skutečnost, že zástupci politických stran, kteří se specializují na školství, o konkrétních a faktických problémech českého školství až na výjimky mnoho nevědí. Nebo vědí a nechtějí problémy konkretizovat, protože jsou v nich jejich strany namočeny až po uši.

Česká středoškolská unie vykonala záslužný čin a velmi správně pozvala zástupce TÉMĚŘ všech parlamentních stran. Zachovala se demokraticky a státotvorně. Zaslouží si poděkování, nikoli skandalizaci v médiích.

Pan Žantovský a knihovna VH (která byla o účastnících informována), by se ČSU měli omluvit.

A kdo pomůže českému školství? Václav Havel? Jan Tleskač? Volby? Komenský? Pánbůh?

Odpovězte sami.

5 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
16. září 2017 9:39  


Neseděl by více titulek:
Problémy českého školství jsou důležitější než bludy našich politiků?

Ostatně o schopnosti našich politiků porozumět problémům našeho školství mnohé napověděla diskuze v parlamentu a senátu ohledně kariérního řádu. Bohužel tuto neschopnost prokázali i ti, kteří ve školství pracovali či pracují, např. Dobešová či Kořenek.

Chybou paní Valíkové zase je, že problémy našeho školství zužuje jen na problémy kolem maturitního slohu. Mohu ji ujistit, že naše školství má daleko závažnější, hlubší a systémové potíže, které je potřeba řešit. To, jak se hodnotí maturitní slohy, je v tom balastu naprosto marginální. V poslední době ale naprosto ztrácím iluze o tom, že v dohledné době máme na to, aby se naše školství zlepšilo. Spíše mám pocit, že budeme mít co dělat, abychom alespoň udrželi jeho současnou úroveň.

laimes28 řekl(a)...
16. září 2017 12:03  

-komunisti,jedině komunisti,mohou se školstvím něco udělat,ikdyž ne zrovna ti z ksčm

tyrjir řekl(a)...
16. září 2017 12:30  

Jaké bludy ohledně školství paní Semelovou šířila, paní Valíková? J.Týř

janak řekl(a)...
16. září 2017 12:40  

Ta výjimka, která něco ví, je zrovna Marta Semelová.

Veronika Valíková řekl(a)...
17. září 2017 22:52  

Pro paní Adamovou:

české školství má problémů mnoho, ale ne všem rozumím tak, abych mohla klást zasvěcené otázky.

A naopak - když položím otázku z oboru, kterému rozumím, mohu ohodnotit, jak profesionálně se s ní politici vypořádali. Pěkný den.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.