Štěpán Kment: Selektivní školství rozděluje společnost

neděle 24. září 2017 ·

„Klín vražený mezi základní školy a víceletá gymnázia kritizují odborníci prakticky už od jeho vzniku po revoluci. Zpráva OECD již v roce 1996 upozorňovala, že ze základních škol se postupně stanou přípravky na odborné vzdělávání. Zároveň organizace doporučovala, aby se nadané děti vzdělávaly spolu s ostatními a ne odděleně na vlastním typu školy. Základní školou pro všechny děti bez dělení by totiž šlo posílit celkovou vzdělanost a zamezit skrytým „kastám“ ve společnosti,“ píše bývalý předseda České středoškolské unie Štěpán Kment v časopise Perpetuum.

Štěpán Kment (linkedin.com)
Kment mimo jiné píše:

Ve výzkumu PISA srovnávajícího gramotnosti 15letých žáků napříč vyspělými zeměmi OECD sleduje míru rovného přístupu ke vzdělávání index ESCS. Ten měří sociální, ekonomický a kulturní status. Česká republika se mnoho let po sobě umisťuje na vrcholu zemí, které mají vysoké bodové rozdíly úspěšnosti mezi žáky s odlišnými rodinnými předpoklady. Zatímco průměr OECD je 39 bodů, my jsme před 5 lety skončili na úplném vrcholu s 51bodovým rozdílem.

Dlouhodobý projekt CloSE vedený Janou Strakovou, která se nerovnostmi ve vzděláván profesně zabývá přes dvě desetiletí, ukazuje, že u přijetí dětí na víceletá gymnázia rozhoduje hlavně ambice rodičů a jejich vzdělání. Čím je obojí vyšší, tím se zvyšuje pravděpodobnost, že svou ratolest na výběrovou školu dostanou. Současně s tímto výstupem projekt potvrdil, že na víceletých gymnáziích studuje nemalé procento žáků, kteří by nálepku „nadaný“ neobhájili. Podíl průměrných a podprůměrných žáků na víceletých gymnáziích se navíc napříč lety zvýšil.

Exkluzivní vzdělávání

Inkluze ve školství je v poslední době spojována hlavně se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci hlavního proudu. A je dobře, že k tomuto kroku došlo. Ovšem česká soustava má ještě daleko ke stavu, v němž bude správně podporovat také děti ze sociálně nedobrého prostředí. Právě víceletá gymnázia – v evidentním rozporu s inkluzivním přístupem – totiž socioekonomické rozdíly v přístupu ke vzdělání akcentují.

U dětí, které odejdou na víceletá gymnázia, je zároveň pravděpodobné, že se uzavřou do kolektivu, který studuje totožný typ školy. Žáci mají tendenci si vytvářet společenské sítě na základě typu školy, který studují. České školství tak už v nízkém věku jako je 11 let děti škatulkuje a znatelně rozděluje pro budoucí životě. K tomu přispívá zároveň oddělení budov víceletých gymnázií a odborných škol, které jen dále umocňuje výkonnostní a sociální jednolitost mezi žáky jednotlivých oborů.

Možným řešením nerovného přístupu by bylo zrušení víceletých gymnázií, dále příprava učitelů na základních školách, aby uměli pracovat s jak nadanými, tak podprůměrnými dětmi a nakonec přestavba učebních oborů, aby obsahovaly větší všeobecnou složku, s níž by absolventům bylo umožněno další vzdělávání, lepší uplatnění na trhu práce a vyšší adaptabilita.

Celý text naleznete zde

8 komentářů:

laimes28 řekl(a)...
24. září 2017 8:01  

z osmiletých gymnázií se staly základky a ze základek zvláštní školy

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. září 2017 9:21  

Selektivní společnost rozděluji školství.

reformaskolstvi řekl(a)...
24. září 2017 10:08  

Prapůvodně mělo na víceletá gymnázia odcházet 5% nejnadanějších žáků ZŠ. V Praze dnes na víceletá gymnázia odchází 30% ročníku. Je těch 30% tak moc inteligentních, že se na ZŠ nudí a nebo za to může nechuť optimalizovat přebujelost gymnázií? Drtivá většina poslanců, senátorů, členů krajských zastupitelstev má své děti či vnuky na víceletých gymnáziích, tak od nich nějakou optimalizaci asi čekat nemůžeme. Povoluje se to lehce, ale utahuje těžce....

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. září 2017 10:09  

Hezký článek. Jen cudně opomíjí selektivní roli také soukromých škol.

laimes28 řekl(a)...
24. září 2017 13:14  

soukromých škol jest u nás minimálně a to je velká chyba,poměr státní soukromá by měl být 2:1, přičemž do kategorie škol soukromých patří školy podnikatelských subjektů,školy firemní,školy církevní,a především pak školy municipální neboli městské...

Milos Smetana řekl(a)...
24. září 2017 17:17  

Dobre shrnuti tohoto ceskeho fenomenu - honby za umistovani deti na vicelete gymply....

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. září 2017 17:28  

O soukromých školách chystá autor další článek.

Kamínek řekl(a)...
24. září 2017 21:52  

Strana, která by se rozhodla omezit nebo zcela ukončit existenci víceletých gymnázií u dalších voleb končí a propadá se do končin pod 5%. Takovou politickou sebevraždu v Česku nikdo nespáchá, i kdyby se podobné zprávy OECD psaly a publikovali třeba obden. Prosadit inkluzi na ZŠ nebyl problém, netýkal se tolika prominetních dětí jako případné zrušení víceletých gymnázií.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.