Jan Veselý: Protestuji proti protestu 1. září. (Protestovat a vyjednávat se má rok po volbách. A stávkovat v době maturit.)

pátek 4. srpna 2017 ·

„Ještě pořád doufám, že je to nějaký dvojitý apríl, když je toho 1. 8., ale obávám se, že je to myšleno vážně. Chystaný protest se může vymstít natolik, že učitele nebude brát vážně už vůbec nikdo a vůbec nikdy. Píšu o zprávě ČTK, která ke mně doputovala z deníku.cz přes společenské sítě: Prvního září čekejte protest. Školské odbory se postaví proti platům učitelů," píše učitel fyziky a popularizátor vědy Jan Veselý ve svém blogu.

Veselý pokračuje:


Jan Veselý (blog.idnes.cz)
Protestovat o prázdninách (školní rok podle vyhlášky MŠMT začíná 4. září 2017), když to nikoho nebolí, a co víc, nikdo si toho ani nevšimne, je megakocourkovský giganápad. Učitelé jsou brutálně podhodnocení, o tom není sporu. Mají mít nikoli 130 procent průměrného platu. Tvrdím, že reálně dvojnásobek, tedy průměrně okolo 50 000 hrubého. A to nemyslím jako hausnumero střelené do větru jako provokaci. To je odhad, který odráží poměr náročnosti (časové i fyzické) a zodpovědnosti ku platům na jiných pozicích ve veřejném sektoru. Ministerstva nevyjímaje :-)


Učitelské povolání je extrémně náročné a z hlediska budoucnosti národa extrémně zodpovědné. A finanční ohodnocení ostudně neadekvátní. Na argument, že řada učitelů není „tak dobrých“ nebo dokonce „vůbec dobrých“ či snad je „špatných“, mám odpověď, na kterou nemám patent, ale která je logická a všem snad jasná. Lékaři (protesty přijímám) či soudci, kteří mají dobré platy, vděčí za své vzdělání (kromě vlastní píle) učitelům. Samozřejmě také advokáti, ajťáci, bankéři etc. Dosaďte jakékoli dobře honorované povolání. (Je pozoruhodné i smutné, že nejvíc práce měli učitelé vždycky s těmi, kteří tvrdí, že jim škola nic nedala.) Učitelé si zaslouží stejné ohodnocení, a pokud je dostanou, přitáhne to do školství a ke studiu učitelství ty nejlepší. A to se určitě vyplatí. Rozhodnout o tom ale musí politici.


Jenže jak toho docílit? Protestem o prázdninách a jakousi diskusí se zástupci vlády (kteří budou pozváni a možná i přijdou) dva měsíce před volbami určitě ne. K čemu asi bude cokoli, co slíbí zástupci ministerstva, které je více méně v rozkladu (byť ne kvůli školám, ale kvůli profesionálnímu, potažmo komerčnímu tělocviku)? Ministerstvo financí je také ve stavu údržby a při ne úplně nepravděpodobné variantě dlouhých povolebních jednání vlastně není na obzoru ani rozpočet na příští rok. Natož pak politici ochotní přidat učitelům. Za tohoto stavu učitelé z „protestu“ vyjdou jako sbírka neškodných mamlasů, kteří pořád berou ohledy a dupnout ve správnou chvíli si nedokážou. Podkopává to navíc vyjednávací pozici do budoucnosti.


Protestovat a vyjednávat se má rok po volbách. A stávkovat v době maturit. Pak přestanou být učitelské platy politikům lhostejné a lidem k smíchu nebo lítosti.




Celý text naleznete zde

14 komentářů:

Pavel Doležel řekl(a)...
4. srpna 2017 10:16  

Nezlobte se na mě, ale toto je Marxismus v praxi. Jediný mechanismus, který dokáže "spravedlivě" stanovit cenu, je trh. Protože veřejné školství není přímou součástí volného trhu, nevíme o rovnovážných mzdách prakticky nic. Mohou být podhodnocené, ale mohou být i nadhodnocené. To, co uvádí pán, je hausnumero, i když se ideologicky snaží deklarovat, že tomu tak není. Jakékoliv rozhodnutí o tom, jaká je ta "správná" mzda učitelů, je aktuálně arbitrárním politickým rozhodnutím. Správná cesta tedy je stanovení požadavků na kvalifikaci učitele a pak řešit nedostatek poptávky po práci učitele zvyšováním mzdy až do okamžiku, kdy nedostatek učitelů nebude. To lze považovat za jakousi simulovanou tržní rovnováhu. Ale nehněvejte se na mě když si dovolím vyjádřit přesvědčení, že ve školství jako učitelé působí celá řada lidí, kteří si v soukromém sektoru neškrtnou a jsou jinde neuplatnitelní.

poste.restante řekl(a)...
4. srpna 2017 11:07  

ve školství jako učitelé působí celá řada lidí, kteří si v soukromém sektoru neškrtnou a jsou jinde neuplatnitelní
To je pravděpodobné.
Pokud jsou to ale dobří učitelé, pak jsou to lidé na svém místě.
Ale také je jisté, že v komerční sféře působí řada lidí, kteří by si ani neškrtli ve školství.
O státní a veřejné správě nemluvě.

Nemyslím, že je úplně korektní porovnávat uplatnitelnost lidí v různých sektorech.
Spousta horníků by neměla žaludek na práci ošetřovatele, leckterý úředník by nemohl dělat prodavače v obuvi, protože prostě neumí prodávat, atd.
Jen rovnat krabice do regálů v supermarketu asi zvládne každý.
A pokud jsou platy prodavače srovnatelné s platem učitele, pak dost postrádá smysl věnovat energii studiu, že?

Osobně si myslím, že výše platů učitelů nebude určen "simulovanou tržní rovnováhou", ale buďto "vrchnostenskou milostí" politiků, anebo tím, jak moc si dokáží učitelé vyvzdorovat. Třeba stávkou.

tyrjir řekl(a)...
4. srpna 2017 11:08  

S panem Veselým souhlasím.

Nezlobte se na mě, ale toto je Marxismus v praxi.

Pane Doležele, jindy druhé poučujete o pojmech a metodách. Tady jste ukázal, že tupá ideocie (ideový dogmatismus) ani vám není cizí.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Marxismus

To, že je ve školství určitá množina neschopných není jev všeobecně výjimečný. Zmínka o něm nezmenšuje zásadní vadnost vaší argumentace, když například

1) Trh (tržní kapitalismus) je založen nejen na vcelku logickém zákonu nabídky a poptávky, ale mnohdy i na bezohledně uplatňovaném právu silnějšího (zcizování výsledků práce, Nadhodnota, druhých). Viz třeba osud mnohých vynálezců, kterým byla jejich práce trhem bezohledně vytržena z ruky (viz třeba Steve Jobs a Bill Gates a mnoho dalších).

2) Bez v pravém slova smyslu sociálné demokratickych států se současná společnost neobejde. Velká francouzská revoluce a K. Marx jsou z nespokojenisti lidí vyřelé zdroje (prameny) sociální demokracie v pravém slova smyslu.

Znáte Teorii nadhodnoty, pane Doležele? :)))

J.Týř

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Nadhodnota

tyrjir řekl(a)...
4. srpna 2017 11:28  

Horníci z OKD a Vládní jaderný výbuch* - Dobré příklady fungování trhu?

Jedním z bodů projížďky po Ženevském jezeře je sídlo Rotschildů a Leninova vila.

Dnes na břehu téhož jezera je i Bakalova vila.

Myslíte, že "Sobotkova vila" bude v Bruselu (Špidla tam prý "Bruselem" přidělovanou vilu nevyužil a bydlel z vlastní vůle skromněji)?

J.Týř

http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290




Mgr. Milan Šatra řekl(a)...
4. srpna 2017 13:00  

Situace kolem finančního ohodnocení a společenské prestiže je mimořádně tristní. Velký díl zodpovědnosti na tom má vláda a také odbory. Všimli jste si například, že učitelé dostali naposledy přidáno tzv. 8%, ale ve skutečnosti to bylo 6+2 - tzv. pro motivování těch lepších učitelů nenárokovými složkami. Odbory to jako ovce odsouhlasily ... Bohužel jsem si ale nevšiml, že by zvýšení platů dalších státních zaměstnanců bylo podmíněno kvalitou práce zaměstnance (10% úředníci, policie apod.). Normální člověk si tedy znovu logicky odvodí, že špatní mezi státními zaměstnanci jsou jen učitelé ... Dalším zjištěním je také nedostatek učitelů ve školách (hlavně Středočeský kraj) - řešením je tedy odpuštění ze zákona povinné VŠ kvalifikace. Ono totiž nakonec vždy musí ředitel školy nakonec najít nějakého maníka, který si před třídu stoupne a aspoň za ně bude zodpovědný - na tom, co odučí a naučí přeci stejně nezáleží ... Chudáci učitelé středního věku, kteří si jako trubky dodělávali pod hrozbou vyhazovu vzdělání. Cílem je prý do škol dostat pro výuku M, F, CH, IVT technicky VŠ vzdělané odborníky ... jedině looser půjde z podnikové sféry se zahrabat do školství za tu výsměšnou mzdu ... Nakonec budou školství opět zachraňovat maturanti, kteří se nedostali na VŠ a tak potřebují na rok aspoň trochu slušnou brigádu ... bohužel řada z nich nevydrží po zjištění stavu věcí ani do konce školního roku.

Jediná cesta, jak dostat do škol schopné učitele je zabránit jejich odchodu a motivovat absolventy VŠ k nástupu náležitě zvýšit finanční odměny - MZDU. Bohužel je učitelů strašně moc - takže i minimální navýšení platů se ve státním rozpočtu projeví řádově miliardovými požadavky ministra - a to je v současnosti jednoznačně neprůchozí - školství je pro všechny politiky a vlády prioritou jen před volbami a na papíře. Nelze se pak divit, že stále více učitelů pak hledá cestu, jak za málo peněz odevzdat také málo muziky ...

Co se týká stávek - při jakékoliv zmínce stávky učitelů jsme byli povážováni za vyvrhele národa, který vydírá stát rukojmími žáky. Kdo podobnou věc někdy řekl lékařům?

Filosofie tohoto státu se nezměnila ve vztahu k učitelům za 20 let po sametové revoluci a nemá šanci se změnit ani v příštích letech. Jedinou cestou je opravdu jen ČASOVĚ NEOMEZENÁ STÁVKA VŠECH UČITELŮ (především MŠ a ZŠ), dokud našim oprávněným požadavkům nebude vyhověno. Jinak stále platí - slibníci slibují, blázni se radují ...

Fanda Moudry řekl(a)...
4. srpna 2017 14:08  

"Jakékoliv rozhodnutí o tom, jaká je ta "správná" mzda učitelů, je aktuálně arbitrárním politickým rozhodnutím."

V praxi to znamená nevolit žádnou pravicovou, levicovou stranu a politické hnutí. Pro všechny tyto struktury je školství prioritou. Zajímavé je, že vždy před volbami. Evidentně jde o těch 150 000 kantorských hlasů.

Petr řekl(a)...
4. srpna 2017 16:31  

Bude někdo protestovat proti protestu proti protestu? :-)

tyrjir řekl(a)...
4. srpna 2017 16:37  

Dovoluji si navrhnout mávátka, frkačky, vozembouchy, alegorické trakaře a shromáždění před Klementinem nebo v Karmelitské. :)))
J.Týř

tyrjir řekl(a)...
4. srpna 2017 16:42  

PS: Možná, že by to čacké školské odbory mohly přijmout jako doprovodný program té své taškařice v Betlémské kapli.

http://www.ceskaskola.cz/2017/08/skolsti-odborari-chystaji-kvuli-platum.html

m vanek řekl(a)...
4. srpna 2017 19:19  

Souhlasím. Protest 1. září je k ničemu. Jak chcete protestovat? Nepřijmete prvňáčky? Možná vyvěsíme transparent. To nemá žádný efekt. A před volbami je to k ničemu. Tak jak jsou školské odbory zvyklé. Vždycky před volbami vylezou, něco poplkají a efekt po volbách žádný. Když protest tak na konci školního roku. Pořádnou stávku. jinak je to o ničem. Učitelé mají dost polovičatých řešení, která nic neřeší.

Pan Doležel má v něčem pravdu. ale školství je stejně jako zdravotnictví "státní" podnik. Přidávat mzdu a čekat, až nebude nedostatek učitelů si nemůže dovolit. Protože když nefunguje dějí se nedozírné škody na lidech. Opravit škody trvá desetiletí. Už teď jsou škody obrovské. Ano ve školství je spousta lidí, kteří tam nemají co dělat. Ale jediné řešení je nabídnout takové peníze, aby do škol chtěli jít ti nejlepší a školy se mohli rozloučit s neschopnými. A musí to jít napříč všemi funkcemi. Od ministra až po školníka.

tyrjir řekl(a)...
4. srpna 2017 20:08  

Někdy mám tak trochu dojem, že by si naši čactí školští odboráři, fondočerpačští ministerští úředníci i mnozí politici mohli přečíst knihu "Podíl práce na polidštění opice". Tato kniha vědecky vysvětluje počátky evoluce lidského druhu a dochází dokonce až k otázce součinnosti od chůze osvobozených lidských (dnes už často jen něco planě odklikávajících) rukou a mozku. Třeba by pak byla jejich práce účelněšjí a účinnější...

Kolegové češtináři, nevíte, prosím, proč toto dodnes svěží dílko není například ve vašich literárních seznamech? :)))

http://marxismus.cz/hismat/okno_opice.htm

J.Týř

laimes28 řekl(a)...
5. srpna 2017 9:22  

hážete tu marxismem jak slámu vidlema,je tu vůbec někdo, kdo má státnici z mlf ?

laimes28 řekl(a)...
5. srpna 2017 9:24  

protože by i šimpanzi dostali výjimku vzdělání ze zákona a mohli by nastoupit do škol učit

tyrjir řekl(a)...
5. srpna 2017 9:35  

protože by i šimpanzi dostali výjimku vzdělání ze zákona a mohli by nastoupit do škol učit

:)))



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.