Dnešní maturitě se musím smát, tyhle věci za nás uměli čtyřkaři, říká vědec Kamil Wichterle

pátek 23. června 2017 ·

„Řekl bych, že dobrých (studentů) je pořád stejně, akorát těch špatných je víc. Školy jsou placeny od kusu, takže berou pomalu každého, kterého setřepou ze stromu, to je teď nějaká móda,“ říká v rozhovoru pro server Aktuálně.cz Kamil Wichterle, profesor chemického inženýrství, autor 25 patetntů, syn vynálezce Otty Wichterleho.

Wichterle pokračuje:

Kamil Wichterle (Repro ČT)
Když si vzpomenu, co chtěli učitelé na nás a jak se do nás opírali. Na jedenáctiletce, tedy gymnáziu, nás učili vynikající kantoři, které po roce 1948 vyházeli z univerzit. Museli jsme se naučit spoustu faktů, básničky a dlouhé úryvky z prózy; dneska jsou studenti neochotní učit se něco, co je nebaví. Dnešní maturitě se musím smát, tyhle věci za nás uměli čtyřkaři. Oba mí rodiče byli navíc velmi vzdělaní, takže jsem si připadal trapně, když jsem se učil teprve třetí cizí jazyk. Otec jich uměl osm.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Absolventů technických oborů stále ubývá. Čím to je?

Dneska si studenti můžou vybrat obor, který zmáknou levou zadní. Studium chemie vyžaduje mít matematiku a fyziku v malíku, takže lidi se do toho moc nehrnou. Když jsem studoval, dostat se do výzkumu bylo terno, ústavy a výzkumáky si studenty mohly vybírat. Do ciziny se člověk mohl dostat jako sportovec, kumštýř, někdy i jako vědecký pracovník. Výzkumníci měli vysokou prestiž, dneska na ně každý kašle.

Co je pro vás nejtěžší na učení studentů?

Nejprotivnější je zkoušení, to si nedovedete představit. Přednášet je moc hezké, laborky a procvičování příkladů jsou trošku těžší, ale zkoušení je strašná otrava. Těch pár chytrých studentů se kolem vás mihne na začátku semestru a pak se otravujete s těmi… (odmlčí se), kteří na to buď nemají, nebo to chtějí nějak ošidit. A to není povzbudivé.

Navíc mám takový zlozvyk, že zkoušku beru jako doučovací kroužek. A stejně to není nic platné, když přijdou příště, zase je to bída a utrpení. Když ročník netáhnou chytří studenti, převáží lehká nátura, přestanou chodit na přednášky a myslí si, že to nějak dopadne. Že to od hodného Wichterleho nakonec dostanou.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. června 2017 14:04  

Smát by se rozhodně neměl, protože nebohým duším jinak způsobí trauma a poníží je.
Jak k tomu maturanti přijdou? Budou doživotně poznamenaní.

Jiri Janecek řekl(a)...
23. června 2017 15:16  

Ono asi nemá smysl čekat, že rozhovor aktuálně s pětasedmdesátileým akademikem nějak účinně pojme problémy vzdělávání...

Pár otázek, které mohly zaznít: Jaký podíl na masifikaci maturitního vzdělávání mají VŠ? Je 6 chemicko-technologických VŠ (Praha, Pardubice, Ostrava, Brno, Ústí a Zlín) moc nebo málo? Které zavřít, aby těch špatných studentů bylo tak málo jako dřív?

Pavel Doležel řekl(a)...
23. června 2017 19:48  

Díky za každého, kdo není intelektuálním deprivantem a nestačí mu originalita dementa.

Martin Mikulas řekl(a)...
24. června 2017 9:49  

to Pavel Doležel: Obdivuji Vaši trpělivost a držím palce! Snad Vaše úsilí nepřijde vniveč a pozvednete zdejší vcelku iracionální "intelektové" niveau.

m vanek řekl(a)...
24. června 2017 10:31  

Aspoň někdo, kdo nemá důvod přicmrndávat školským a politickým špičkám a doufat, že mu dají podíl z projektu. Tedy popíše reálnou situaci na VŠ. 4 slušní studenti a zbytek bída. Taková je realita a ani se tomu nedivím.
Problémy vzdělávání nejsou jeho job.

Mintaka řekl(a)...
26. června 2017 16:27  

Učím na VOŠ budoucí administrátory. Nemám historickou zkušenost, ale aktuální stav vidím dost podobně.

Setkávám se se studenty, kteří mají zájem o obor a se studenty, kteří "nejspíš" chtějí jen papír.

Memorování něčeho zpaměti je zde v podstatě zbytečné. Naopak je důležité mít široký rozhled po různých řešeních, jejich výhodách, nevýhodách, filozofii. Snažím se je vést k tomu, aby si dokázaly vytvářet a využívat vlastní "znalostní bázi", například formou paměťových map.

Také beru zkoušky jako doučování. Leckdy to bývá jediná příležitost, vykřesat i z těch "po papíru jdoucích" trochu aktivity. Zkoušky jsou z velké části praktické a mohou u nich používat to co má běžný admin k dispozici. Tedy své poznámky i celý širý Internet. Oficiálně má zkouška trvat 20 minut, běžně ale trvají i 8 hodin a na první pokus to zvládají jen ti se zájmem o obor. Někteří přicházejí i napotřetí takříkajíc "znalostmi nepoznamenaní".

To by samo o sobě nebylo tak tragické. Problém je v tom, že rozloučit se se studenty, kteří o obor nemají zájem, jde jen velmi obtížně, když daný obor živoří s minimem studentů už od prvního ročníku.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.