Jiří Karen: Jsem přesvědčen, že státní testování v současné podobě je jedním z nejnebezpečnějších nepřátel skutečné vzdělanosti

středa 8. března 2017 ·

„Veřejnou diskuzi nedávno rozbouřilo rozhodnutí ministerstva školství zavést povinnou maturitu z matematiky. Domnívám se, že se jedná o další zcela nekoncepční krok, který odhaluje hluboce schizofrenní povahu současného školství,“ píše Jiří Karen v Deníku referendum.

Jiří Karen (ostravan.cz)
Zásadní problém spočívá v absolutní základní neslučitelnosti transformační kurikulární reformy a principu plošného testování. Smyslem reformy českého školství mělo být mimo jiné zajistit rovnost ve vzdělání, individuální přístup k potřebám vzdělávání a celoživotní proces učení. Podstatou je změna vzdělávacích cílů a obsahu vzdělávání. Namísto reprodukce znalostí, vycházejících z direktivních učebních osnov, se cílem stalo rozvíjet a utvářet životní dovednosti, takzvané klíčové kompetence, a připravit žáky na praktický život.

V praxi to vypadá tak, že pro vzdělávání jsou vytvořeny poměrně volné Rámcové vzdělávací programy (RVP), na základě nichž si jednotlivé školy svobodně vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy. V nich akcentují svou vlastní filosofii a vizi smysluplného vzdělávání. Měla tak vzniknout pestrá paleta škol, které využijí nově nabytou autonomii k tomu, aby přizpůsobily rigidní české školství 21. století.

Neřešitelný problém nastává v okamžiku, kdy se do systému, založeném na individualizaci a diferenciaci vzdělávání, začne zavádět plošné testování. První vlaštovku znamenalo zavedení plošných přijímacích zkoušek na střední školy. Ministerstvo tvrdí, že příjímací testy neobsahují nic nad rámec RVP pro jednotlivé ročníky vzdělávání, což je principiálně nesmysl. Kurikulární reforma a idea rozvoje kompetencí totiž vychází z předpokladu, že „konkrétní učivo“ je jenom prostředek k rozvíjení klíčových kompetencí.

Učivo v rámcových vzdělávacích programech je totiž jenom doporučené, nikoliv závazné. Škola má možnost zvolit si takové učivo a takové metody, o kterých je přesvědčena, že nejlépe poslouží k rozvíjení klíčových kompetencí a závazných očekávaných výstupů. Lze plošně testovat učivo, když povinné učivo již neexistuje?


Celý text naleznete zde

8 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
8. března 2017 v 6:33  

"Autor je nezaměstnaný včelař, jeden z mluvčích ProAltu"
Nevím, jak se autor staral o včely, ale doufám, že se nespoléhal jen na své kompetence, ale že o včelaření také alespoň něco věděl.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
8. března 2017 v 6:40  

Nechci pitvat RVP, ale nemá v tom náhodou zmatek?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. března 2017 v 7:47  

A jenom státní???

krtek řekl(a)...
8. března 2017 v 7:54  

A co klíčová kompetence řešit matematické problémy? Nemluvě o porozumění textu, atd. Prostě zase děti kazíme a omezujeme testy, přitom oni mají na daleko víc. Jenže u jednoduchých testů vyhoří.
"Co já bych všechno dokázal, kdybych mohl."
Kdy ty lidi to své přesvědčení berou?

mirek vaněk řekl(a)...
8. března 2017 v 7:57  

Odkud ten pán spadl. Nebo se probudil z několikaletého spánku? Ví o čem vlastně píše?
Měl by si ve školách zjistit, jak to vlastně v reálu funguje a pak teprve psát.
No nic. Inspirován článkem jdu psát o problémech eskymáků s obtížným hmyzem.

Pavel Doležel řekl(a)...
8. března 2017 v 8:39  

Krtku, to jejich přesvědčení vyvěrá z frustrace. Proto současný boj proti vzdělanosti nazývám vzporou intelektuálních frustrátů. A myslím, že to docela sedí. Je to boj proti vědění, proti dovdnostem, proti myšlení. To vše pod ideou jakési individuality, kompetencí pro život a podobných abstraktních pojmů, jejichž jediným cílem je prohlásit je za neměřitelné a neověřitelné, aby se předešlo špatným pocitům z vlastní neschopnosti a intelektuální nedostatečnosti.

Pavel Doležel řekl(a)...
8. března 2017 v 8:51  

Ten pán hovoří zřejmě jen o nějakém výseku výuky literatury. RVP jsou v matematice poměrně dost explicitní a jasně říkají, jaké znalosti má žák mít. Možná by tito věrozvěstové a propagátoři sebe samých, mohli vždy začít s tím, že nehovoří o vzdělání jako takovém, ale jen o své představě toho, jak by mělo vypadat ověřování výstupů vzdělávání v jimi vystudovaném oboru.

Simona CARCY řekl(a)...
8. března 2017 v 10:23  

Tak se panu Komárkovi podařilo umístit na web ČŠ další zcela mimomísový text jedno z představitelů skutečného školského think tanku.

Záběr tohoto včelaře je nezvykle široký a v zásadě nenajdete téma, jemuž by aspoň hodně nerozuměl. Lez se tedy z pera autora pokochat tituly jako třeba:
České školství zařazuje zpátečku za jízdy
Balvany na hřbetech přepracovaných vyučujících
Do Evropy, anebo do pekla?
DiEM25: Nová cesta pro autentickou levici?
Odmítnout Sofiinu volbu
Aktivismus, nebo reaktivismus?
Hrr na Rusa aneb propagandistický guláš nadivoko

S tímhle myšlenkovým kapitálem je porozumění něčemu tak nicotnému jako je testování naprostá brnkačka. Víc takových článků, sorry jako!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.