Vláda schválila povinnou maturitu z matematiky pro další obory

pondělí 20. února 2017 ·

Povinná maturita z matematiky bude zavedena v dalších oborech. Na svém zasedání to dnes schválila vláda.


Novelizace nařízení vlády zavádí povinnost tří zkoušek u dalších oborů středních odborných škol v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávací soustavy s výjimkou skupiny oborů 53 Zdravotnictví, oborů vzdělání Sociální činnost v rámci skupiny oborů 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče a skupiny oborů 82 Umění a užité umění.

Po schválení této povinnosti pro žáky gymnázií a lyceí od školního roku 2020/2021 loni v prosinci, vznikne tato povinnost i u dalších oborů vzdělání s výjimkou výše uvedených, a to od školního roku 2021/2022 (tedy poprvé od jarního zkušebního období 2022). U některých z oborů vzdělání bude nutné s plánovanou povinnou matematikou navýšit počet hodin výuky matematiky na nejméně 10 hodin po dobu vzdělávání (v týdenním přepočtu) v rámcových vzdělávacích programech.


Celý text tiskové zprávy MŠMT naleznete zde

12 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
20. února 2017 9:58  

Chápu výjimku u umělců. Ale u pedagogiky a zdravotníků to znamená degradaci dotyčných na pomocnou sílu. Protože k ničemu podstatnému takového absolventa nelze pustit.

Tomáš Barták řekl(a)...
20. února 2017 10:53  

K předchozímu komentáři:
Opravdu nelze bez maturity z matematiky pustit k ničemu podstatnému absolventa (-tku) zdravotnické školy?
Nemělo by nám jít o to, aby absolventi odborných škol měli zvládnutou především odbornost?

K matematice:
Řešíme maturitu. Dobrá. Neměli bychom spíše řešit výuku počtů a matematiky na ZŠ? 1. stupeň, 2. stupeň, přechod na SŠ, časovou dotaci, rozložení učiva...???
Není náhodou v této oblasti chaos a zmatek?

mirek vaněk řekl(a)...
20. února 2017 11:32  

K předchozímu komentáři.

K první části. Opravdu nelze, protože nebude záruka, že dotyčná zná alespoň základy procent, poměrů aj.. Že má jistý pocit zodpovědnosti a je schopna dosáhnout cíle s vynaložením jistého úsilí. Bude ji muset někdo kontrolovat, protože jinak může jít o život pacienta. Matematika je součástí odbornosti.

K druhé části. Souhlasím, je v tom zmatek. Chtělo by to předělat RVP a jasně definovat cíle a míru jejich naplnění.

Simona CARCY řekl(a)...
20. února 2017 12:53  

To bude muset pan senátor Růžička přepsat své podání ústavní stížnosti. Teď budou zvýhodněni umělci a sestřičky.

Tomáš Barták řekl(a)...
20. února 2017 14:42  

Matematika je součástí odbornosti. Souhlasím. A takto by se k tomu mělo i přistupovat. Podle mě je rozdíl v odborné matematice u zdravotní školy, u elektrikáře, u stavaře...

Z naší rodiny:
Syn studoval gymnázium. Ve čtvrtém ročníku měl (asi) 8 hodin matematiky (samozřejmě v různé podobě), dcera studuje obor asistent zubního technika na zdravotní škole. Má 3 hodiny matematiky. Jasně, má to v mnoha ohledech daleko těžší kvůli odborným předmětům. A tak to má být. Odborná škola = odbornost. Co s tím? To stanovíme úroveň maturity podle zdrav. školy? Co s těmi gymnazisty?

S mnoha věcmi kolem maturity z matematiky souhlasím, ale nedělám z toho všeho přílišnou vědu? Nechtělo by to trochu selského rozumu?

Tomáš Barták řekl(a)...
20. února 2017 14:44  

Oprava posledního odstavce:

S mnoha věcmi kolem maturity z matematiky souhlasím, ale neděláme z toho všeho přílišnou vědu? Nechtělo by to trochu selského rozumu?

mirek vaněk řekl(a)...
20. února 2017 15:42  

Souhlasím. Bohužel zde už nejde o selský rozum. Jde o zabránění katastrofě. Úroveň maturity z matematiky je na opravdu nízké úrovni. A chceme-li mít maturanta aspoň trochu inteligentního, nelze to nechat jen na škole. To tu bylo 20 let a úroveň maturantů je otřesná.
Myslet si, že trh situaci vyřeší nebo že děti se budou učit dobrovolně a rády je naivní. Tomu nikdo soudný nevěří. To je argument podnikatelů se vzděláváním, kteří na to loví důvěřivé rodiče.
Je třeba, aby žáci měli dost hodin matematiky, vhodné podmínky k přípravě a nebyli líní a matematiku v tom rozsahu, jaká je, mohou zvládnout.


Bohužel tohle opatření degraduje sestřičky a učitelky mateřinek se středoškolským vzděláním a definitivně všechny nutí dodělávat si vzdělání na VŠ. Bohužel i ty, které odmaturovali před mnoha lety a strčí svými znalostmi dnešní bakaláře do kapsy.

Osobně bych byl pro úpravu formy státní maturity. Prodloužení času na práci. Dnes jde spíš o srovnání žáků a ne o ověření znalostí. Případně i změnit celé pojetí maturity. Proč nerozšířit obsah zkoušky, tak aby pokryla celé spektrum matematiky od sestřičky až po gymnazistu. Jako výstup mít procentuální úspěšnost a nastavit minimum pro splnění podmínek pro studium na VŠ. Pak by mohli dělat maturitu z M všichni. A stát či kraj ať z výsledků pak vyvozuje závěry jaké chce.
Na to jsme ale moc malí páni.

Stejný problém je i s anglickým jazykem. Tam je už povinná maturita uzákoněna pro všechny a nikomu to kupodivu nevadí. Co na to neverbálně schopní chlapci či ruštináři či němčináři na dálkovém studiu?

Eva Adamová řekl(a)...
20. února 2017 16:57  

Já bych to tak neprožívala, protože všechny sestřičky a učitelky v mateřinkách, které vystudovaly za totáče, maturitu z matematiky nemají, a většina těch, které maturovaly poté, taky ne. A jak je vidět v nemocnicích a mateřinkách žádná katastrofa nenastala. Mě spíš děsí fakt, že z naší školy se na zdravotní sestry už nehlásí dvojkařky a nejhůř trojkařky, ale čverkařky, z nichž některé jsou na hranici propadnutí, a to i z humanitních předmětů.

tyrjir řekl(a)...
20. února 2017 18:05  

Matematické znalosti jsou spolu s jazykovou vybaveností základem logického myšlení. Proč byly umožněné výjimky pro zdravotní, umělecké obory a obory sociálních služeb? Tam není logické myšlení potřeba?

Jednotná maturita pro všechny typy SŠ je naprostý logický a metrologický nesmysl. Maturita z matematiky by měla být obsahově i rozsahově diferencovaná pro různé typy SŠ.

poste.restante řekl(a)...
20. února 2017 20:08  

A jak je vidět v nemocnicích a mateřinkách žádná katastrofa nenastala.
Hluboký omyl, nebo neinformovanost.
V nemocnicích je katastrofa na spadnutí. Sester se dramaticky nedostává. Některá oddělení nemocnic musí i omezovat provoz, přesčasy za hranou zákoníku práce jsou naprosto běžné.

Příčin tohoto stavu je více, ale jednou z nich je změna požadavků na kvalifikovanost sester.
Doba, o které píšete, kdy to katastrofa nebyla, byla v časech, kdy sestry fungovaly pouze pod dohledem lékaře. Něco jako "lepší ošetřovatelky". To už ale dávno není pravda.
V současnosti je sestra samostatně pracující a vykonává některé činnosti i bez dohledu lékaře. Požadovaná kvalifikace je na úrovni bakalářského stupně. Tudíž nezbytná znalost matematiky na úrovni středoškolských "počtů".
"Jedno promile účinné látky může vyléčit, jedno procento může zabít."

poste.restante řekl(a)...
20. února 2017 20:21  

Osobně jsem také názoru, že jedna úroveň maturit pro různé typy škol a oborů je nesmysl. Jako hranici bych viděl počet hodin matematiky, předepsaných v RVP příslušného oboru.

Obecně zastávám názor, že maturita jako celek by měla mít dvě úrovně a pouze vyšší úroveň by byla podmínkou nutnou pro přijetí na VŠ studium. Ale připouštím diferencovaný přístup podle typu VŠ studia.
Koneckonců, pokud podmínky nestanoví zákon, mohou si je vysoké školy stanovit samy. V době dvou úrovní s tím některé i začaly. Ale pak někdo "chytře" dvě úrovně zrušil.

Důležité je také připomenout, že problém začíná už na základní škole.
Pokud první stupeň opustí žák bez znalostí malé násobilky a druhý stupeň aniž by pochopil trojčlenku a procenta, pak se mohou středoškolští matikáři stavět na uši a zkoušet padesát různých metod, ale stejně propadne u maturit polovina ročníku.
A aby nedošlo k omylu, chyba není na straně matikářů na ZŠ. Ti dělají (většinou) co mohou.

Ygrain řekl(a)...
21. února 2017 13:05  

"Opravdu nelze, protože nebude záruka, že dotyčná zná alespoň základy procent, poměrů"

Ale samozřejmě že lze, ony se sestry a laborantky ty procenta a poměry samozřejmě učí (a není dokonce něco jako praktická zkouška, právě z těchto vědomostí?), jen to nemusí být nutně v rámci předmětu "matematika".

"Osobně jsem také názoru, že jedna úroveň maturit pro různé typy škol a oborů je nesmysl. Jako hranici bych viděl počet hodin matematiky, předepsaných v RVP příslušného oboru."
Howgh.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.