Návrhy na novelizaci zákona o pedagogických pracovnících

středa 1. února 2017 ·

Otevření adaptačního období kariérního řádu pro absolventy nepedagogických vysokých škol, zanesení statusu sociálního pedagoga a uznání kvalifikace získané v neformálním vzdělávacím sektoru. Přinášíme přehled návrhů na novelizaci zákona o pedagogických pracovnících s hodnotícím komentářem.


Zákon o pedagogických pracovnících je v současnosti otevřen v rámci novelizace možným změnám. Zde je přehled některých z nich:

Otevření dvouletého adaptačního období karierního řádu pro absolventy nepedagogických vysokoškolských oborů

Komentář EDUin: Tento krok je s výhledem do budoucna takřka nezbytný. Už dnes chybí učitelé některých předmětů a školy je nemohou hledat mimo okruh adeptů s kvalifikačními předpoklady dle zákona o pedagogických pracovnících. Pro některé předměty (fyzika, matematika, chemie) však učitelé s kvalifikací dle současného znění zákona (pedagogické vzdělání) nejsou k dispozici. Bez ohledu na tíživou situaci by českému vzdělávání prospělo, kdyby do českých škol mohli nadaní uchazeči z jiných oborů. Za současného stavu to není možné. Návrh zasluhuje podporu.

Status sociálního pedagoga

Komentář EDUin: Funkce sociálního pedagoga umožňuje škole efektivněji spolupracovat s rodinami, které nezvládají poskytnout dětem dostatečnou podporu ve vzdělávání, ale i v případech hrozícího zanedbávání dětí. Napomáhá spolupráci školy s orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), či včasně intervenovat v případě problémového chování. Status sociálního pedagoga existuje v řadě vyspělých zemí, je podporován odbornou veřejností. Několik škol má s prací tzv. sociálního pedagoga dobrou zkušenost, nicméně bez toho, aby byl jeho status uznán zákonem, jej ředitelé nemohou zaměstnávat jako učitele. Návrh předpokládá, že kvalifikaci sociálního pedagoga zajistí VŠ studium v oblastech sociální pedagogiky a sociální práce. Návrh je smysluplný a zasluhuje podporu.

• Uznání kvalifikace z neformálního vzdělávání

Komentář EDUin: Cílem návrhu je umožnit těm, kteří získají profesní kvalifikaci „Vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže“ (ekvivalent studia pedagogiky v rozsahu 40 hod.), aby mohli pracovat jako vedoucí zájmových útvarů ve střediscích volného času (domech dětí a mládeže). Tento krok je v souladu se stanoviskem ministryně školství a Odboru pro mládež MŠMT a posiluje pozici těch, kdo získali výchovné a vzdělávací zkušenosti přímou pedagogickou činností. Zasluhuje podporu.

Z dopisu networku Trvalá obnova školy poslancům: „Mám asistenta pedagoga, který studuje neučitelský obor na filosofické fakultě. Přitom je jedním z těch, kteří mají úžasné osobnostní předpoklady a zájem o práci učitele. Bohužel, až ukončí studium, nebude kvalifikovaný pro práci učitele a pokud se rozhodnu ho zaměstnat, budu se vystavovat riziku při kontrole ČŠI, že porušuji platnou legislativu. Pokud by mohl v adaptačním období a při složení 1. atestace prokázat způsobilost vykonávat práci učitele, měl by zájem u nás na škole zůstat a učit. Adaptační období pod vedením mentora by nahradilo pedagogické studium.“


Zdroj: Tisková zpráva EDUin

8 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. února 2017 v 12:52  

"mohli nadaní uchazeči z jiných oborů. Za současného stavu to není možné."

Nelze si doplnit pedagogické minimum?

Anonymní řekl(a)...
1. února 2017 v 14:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
1. února 2017 v 14:49  

Už vidím ty davy strojních a stavebních inženýrů bušících na vrata českých škol, aby v nich povznesli výuku matematiky a fyziky!

Tajný Učitel řekl(a)...
1. února 2017 v 14:59  

Současné znění zákona nám neumožňuje ukončit pracovní poměr s učiteli, kteří se s ohledem na potřeby školy a kvalitu jejich práce stávají spíše brzdou rozvoje školy. Jestliže učitel splňuje kvalifikační předpoklady, je prakticky nepropustitelný. Zákon naprosto nezohledňuje potřeby školy přijímat učitele nejen podle kvalifikace, ale také podle oborů, které nám ve škole chybí. Nemohu propustit kvalifikovaného učitele češtiny i když ho nepotřebuji a nejsem spokojena s kvalitou jeho práce a nahradit ho nekvalifikovaným, ale potřebným učitelem ICT a technických předmětů. Ještě horší je situace na středních školách, které potřebují odborníky z oborů, kteří by byli ochotni učit na částečné úvazky a předat studentům svoje znalosti, ale nejsou ochotni studovat. Už jenom výše učitelského platu udržuje u této profese buď skupinu lidí, kteří mají tuto práce velmi rádi a potom těch, kteří svou práci dělají jenom proto, že nic jiného neumí. (Cituji odpověď jedné paní učitelky na otázku, zda by si znovu vybrala profesi učitelky: „Ne, ale musím jí dělat, protože nic jiného neumím.“).

celý dopis zde: http://www.trvalaobnovaskoly.cz/

krtek řekl(a)...
1. února 2017 v 15:03  

"Mám asistenta pedagoga, který studuje neučitelský obor na filosofické fakultě. Přitom je jedním z těch, kteří mají úžasné osobnostní předpoklady a zájem o práci učitele."
A proč studuje neučitelský obor? Má zájem učit?

Eva Adamová řekl(a)...
1. února 2017 v 15:21  

Já si myslím, že kantor, který sám není ochoten studovat, není pro studenty na střední škole zrovna dobrým vzorem.

Josef Soukal řekl(a)...
1. února 2017 v 15:36  

"Jestliže učitel splňuje kvalifikační předpoklady, je prakticky nepropustitelný."
Znám spíše případy, kdy je učitel ředitelskou šikanou dohnán k dobrovolnému odchodu.
„Ne, ale musím jí dělat, protože nic jiného neumím.“
To bude problém nejen ve školství. Kolik lidí by rádo změnilo svoji práci?
"Nemohu propustit kvalifikovaného učitele češtiny i když ho nepotřebuji a nejsem spokojena s kvalitou jeho práce a nahradit ho nekvalifikovaným, ale potřebným učitelem ICT a technických předmětů."
Tomu se nechce věřit. Na malých a středních školách by bylo snížení počtu češtinářů velký problém.
- Problém má vždy dvě strany. Např. kvalitu práce ředitelů škol, nabídka pracovních sil. Někteří zájemci "zvenčí" se ke školství uchylují jako ke spáse ve chvíli, kdy zjistí, že se jinak moc dobře neuživí. Další odradí to, když zjistí, co všechno učitelování obnáší a jaké je dnes postavení učitele.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. února 2017 v 16:55  

Adaptační období nemůže být současně přípravou kvalifikovaných učitelů na atestaci a zároveň náhradou za tuto kvalifikaci. To by kvalifikované zjevně diskriminovalo. Je to výstřel ze stejného kanónu, kterým se z EDUinu obvykle bombarduje pedagogická kvalifikace. Návrh zjevně nezasluhuje podporu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.