Milan Svoboda: Čtyři chybné představy o pedagogické profesi, které je třeba vyvrátit

čtvrtek 12. ledna 2017 ·

Být učitelem je sice krásný, ale náročný a odpovědný úkol. Bohužel povědomí veřejnosti o tomto povolání, stejně jako o dění uvnitř našich škol, je nezřídka povrchní. Zkreslené představy o školním prostředí jsou příčinou řady mýtů. Slova zlehčující práci pedagogů jsou častou reakcí na stížnosti učitelů, kteří kritizují problémy ve školství, počty žáků ve třídách, jejich chování či nízké finanční ohodnocení.

Lee Watanabe Crockett v článku na portálu Global Digital Citizen Foundation zmiňuje čtyři typické mýty o učitelském povolání, které bychom se měli snažit odbourat:

Lee Watanabe Crocket (youtube.com)
1. Kdo neumí, učí!

Jedná se o zkrácený výrok George Bernarda Shawa „Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí, ten to učí.“ z divadelní hry Člověk a nadčlověk. Přestože se tento citát stal světoznámým a často používaným, hluboce se mýlí. Po učitelích jsou požadovány znalosti z oboru pedagogiky, psychologie, sociologie či metodiky, které vyžadují vysokoškolskou průpravu. K tomu je nutno připočítat odborné znalosti v rámci konkrétní aprobace, dalece převyšující rozsah vyučovaného předmětu, ale i všeobecný základ všech předmětů ostatních. Současný překotný vývoj společnosti přitom nedovoluje učitelům stagnovat. Je třeba se neustále vzdělávat. Příkladem je nedávno prosazená inkluze, která po všech učitelích požaduje komplexní znalosti speciální pedagogiky.

Umění být dobrým pedagogem ale nespočívá pouze v odborných znalostech, nýbrž přinejmenším stejnou měrou ve vlastnostech osobnostních. Učitel potřebuje řadu sociálních dovedností, především empatii, toleranci, schopnost motivovat, komunikační dovednosti, organizační schopnosti. Měl by být trpělivý, otevřený, tvořivý a měl by mít dostatečnou autoritu.

2. Učitelé odmítají moderní technologie.

Tvrzení, o kterém je jistě možné diskutovat. Nicméně tvrdit, že učitelé se moderním technologiím brání, bych si netroufal. Osobně znám mnoho učitelů, kteří se snaží moderní metody používat.

Nejsilnějším argumentem zpochybňujícím tento mýtus je zpráva OECD Education Indicators In Focus zabývající se dovednostmi učitelů při řešení problémů v oblasti ICT, která uvádí, že tyto jsou u českých pedagogů (na rozdíl od mzdy) srovnatelné se zbytkem vysokoškolsky vzdělané populace. Českou republiku v tomto výzkumu řadí dokonce na třetí místo mezi testovanými státy.

3. Učitelé mají spoustu volného času.

Tento mýtus pravděpodobně vznikl díky heslu – podle sebe soudím tebe. Je totiž mnoho profesí, kde odchodem z pracoviště povinnosti zaměstnance končí. Pro člověka, který pracuje osm hodin denně a v průběhu roku disponuje pouze čtyřmi týdny dovolené, je možná úvazek pedagoga těžko pochopitelný, a tedy i trnem v oku. Průměrná doba, kterou učitel ZŠ stráví přímou pedagogickou činností v průběhu jednoho týdne, je 22 hodin a délka prázdnin až osm týdnů. Přímá pedagogická činnost je sice nejviditelnější činností pedagoga, ale je to jen zlomek jeho práce. Doba, kdy pedagog-praktik pouze učil, je totiž dávno minulostí.

Učitel má dozory na chodbách, v šatnách či ve školní jídelně. Musí věnovat spoustu času komunikaci s žáky, kolegy a rodiči, tvorbě či revizi školních vzdělávacích programů, tematických plánů, příprav na hodinu, vedení dokumentace – třídních knih, třídních výkazů, katalogových listů, individuálních vzdělávacích plánů, výchovných opatření, vysvědčení, kontrole docházky a mnoha dalším činnostem.

4. Učitelé opakují stále ty samé postupy.

Stejně jako všude jinde lze mezi pedagogy nalézt celé spektrum jedinců, od výborných až po ty méně dobré. Snažte se je rozlišovat a nedávat všechny do jednoho pytle. Je třeba, aby ti horší neměli šanci ve školství uspět. Rozhodně ne takoví, kteří nic neumí, opakují tytéž hodiny, odmítají moderní technologie či si neplní své administrativní povinnosti, aby byli brzy doma.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

laimes28 řekl(a)...
12. ledna 2017 9:54  

a proč je třeba něco vyvracet? komu?

laimes28 řekl(a)...
12. ledna 2017 9:54  

proč sem dáváte takové přihlouplé články?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
12. ledna 2017 9:59  

Kdo neumí, dělá experta.

poste.restante řekl(a)...
12. ledna 2017 10:02  

Kdo neumí učit, dělá "experta na školství".

mirek vaněk řekl(a)...
12. ledna 2017 10:32  

Těch mýtů je mnohem víc. Bohužel na rozdíl od expertů, dobří učitelé nemají najaté PR experty a nemají čas o své práci žvanit.

Radomír Palát řekl(a)...
12. ledna 2017 10:38  

ad1) nesmysl, plno vystudovaných učitelů pracuje mimo školu, předpokládám, že se dobře uživí... u nás ve městě je v zastupitelstvu učitelů jak máků na polích...
ad2) jako učitelé jsme neustále v kontaktu se žáky - takže se pořád učíme něco nového, žáci se rádi chlubí novými aplikacemi, mobily,...
ad3) mám plno volného času na přípravy do školy...
ad4) rád bych mnou osvědčené postupy pořád opakoval - ale nebavilo by mě to, žáci jsou každý rok jiní, takže postupy neustále (i po 20 letech) upravuji, doplňuji, předělávám, .,..

tyrjir řekl(a)...
12. ledna 2017 13:08  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
12. ledna 2017 13:13  

Ten článek a jeho zveřejnění panem Komárkem je myslím celkem v pořádku a jsem rád, že vyšel. Až na to, že ten článek popisuje ty čtyři mýty fenomenologicky (tedy že a jak se ne zcela důvodně vyskytují a projevují) a nezabývá se jejich příčinami a způsobem, jak problém despektu některých skupin k práci učitelů řešit.

Je to despekt, projevující se nejen v Česku a nejen dnes. Z našich filmů viz třeba film Nezbedný bakalář a viz i některé filmy z předlistopadového období, ve kterých byli učitelé publiku představování dost často i jako směšně zkostnatělí tvorové brzdíci vzlet a rozlet dětí, které měly naštěstí k dispozici třeba přirozenou autoritu chápavého školníka.:)))

S agresivitou některých současných vzdělávacích aktivistů se ale ta tehdejší míra despektu k práci učitele kvalitativně ani kvantitativně souměřitelné porovnat nedá.

J.Týř

laimes28 řekl(a)...
12. ledna 2017 19:45  

pdf,ff,přf,matf jsou kvalitní fakulty a pár let praxe ve školství k tomu (zš velkoměst sídlištní v čele se starou neurózou v přechodu + učňák managerovaný třicetiletým frajerem ) psychicky zocelí,takže jsem potkal mnoho kolegů spokojených s klidnou prací mimo školství za 45-55 + benefity (ve školství neznámé slovo)
takže pouhá závist,nic víc......



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.