Bořivoj Brdička: PISA 2018 a globální kompetence

pondělí 30. ledna 2017 ·

K potřebě téma PISA na další 3 roky ještě neopustit mě dovedl lednový Kulatý stůl SKAV, jehož záměrem bylo prodiskutovat, co dělat, chceme-li se v mezinárodních šetřeních zlepšovat. Nejsem si moc jist, zda se to povedlo. Jeho hlavní myšlenkou nakonec bylo nezabředávat do detailů a věnovat se významu těchto šetření spíše s nadhledem, což je jistě v pořádku. Mnozí považují za největší přetrvávající potíž tragickou nechuť českých žáků ke škole a zvětšující se rozdíly mezi žáky, školami a regiony. To jsou nepochybně naše největší problémy, které je třeba řešit. Pořád se ale nemohu ubránit pocitu, že je třeba se bavit ještě o něčem jiném.


Bořivoj Brdička (youtube.com)
Na podzim 2014, tedy rok před realizací posledního šetření, jsem se pokusil pozornost naší učitelské veřejnosti nasměrovat na změny, které OECD v souvislosti s PISA uskutečňuje. Jedná se o posuny směřující k implementaci aktuálně potřebných kompetencí pro 21. století s důrazem na uplatnění absolventů na trhu práce. Ověřování schopnosti kooperativně řešit problémy se poprvé objevilo v roce 2012, 2015 pak byl zařazen dokonce modul totéž realizující v simulovaném online prostředí – viz Online spolupráce jako kompetence pro 21. století. Výsledky budou teprve letos publikovány.

Jedná se o trend, který bude v dalším běhu PISA 2018 ještě posílen. Zatím toho moc nevíme, ale to, co je známo, by asi mělo být důvodem k zamyšlení nad nasměrováním případné přípravy našich žáků. Existují dva dokumenty OECD, z nichž se lze něco dozvědět. První se zabývá modifikací hlavní testované oblasti – pro rok 2018 čtenářské gramotnosti. Druhý materiál OECD slibuje do PISA 2018 zavést ověření tzv. globální kompetence.

Šéf programu OECD PISA Andreas Schleicher na otázku, co má být testováno, odpověděl takto: „Je to hlavně cizí jazyk, ale nejenom ten. Též schopnost každého jedince zapojit se do činnosti v odlišných hodnotových systémech, schopnost dělat smysluplná rozhodnutí. (…) Umíte pracovat s nejistotou? Umíte pracovat s mnohoznačností?“

Nemyslím si, že jsem to já, kdo by měl náš školský systém na vývoj testování PISA připravovat. Dělám to jen proto, že se zde tak silně projevuje role vzdělávacích technologií, a nikdo jiný se tomu, zdá se, nevěnuje. Na našich oficiálních stránkách šetření PISA na webu ČŠI se o běhu 2018 dozvíme jen to, že se koordinátoři z 81 zemí na jaře 2016 sešli v Praze a o věci jednali. Je jasné, že sdělovat detaily toho, jak budou testy vypadat, nesmějí. Nicméně bych očekával, že něco na způsob toho, co dělá Schleicher pro USA, by se udělat mělo i u nás.

Otázkou ovšem je, zda chceme. Opravdu si nejsem jist. Slova pana náměstka profesora Štecha raději ocituji doslova (24:44): „PISA testuje gramotnost čili schopnost mobilizovat v situacích, které se neučí. To samozřejmě neznamená, že to nemá vztah ke škole, ale musíme být nesmírně opatrní. (…) Navíc se ta šetření metodologickou stavbou lišila v jednotlivých letech, takže dělat jednoznačné trendy – zlepšujeme se, zhoršujeme –, to musíme být nesmírně opatrní.“


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. ledna 2017 v 12:31  

"náš školský systém na vývoj testování PISA připravovat"

Proboha, proč by se měl náš školský systém připravovat na testování?

Jiri Janecek řekl(a)...
30. ledna 2017 v 12:58  

Mně se rozsvítila červená kontrolka už u "chceme-li se v mezinárodních šetřeních zlepšovat"...

BoBr řekl(a)...
30. ledna 2017 v 17:58  

Základní otázkou je, zda jsme ochotni připustit, že vývoj ověřování schopností 15letých PISA odpovídá tomu, kam by se mělo ubírat celé naše školství. Pokud je odpověď ano, pak tou přípravou bude úprava výukových postupů, kterou není třeba dělat zrovna proto, abychom zlepšili své pořadí. Bylo by skvělé, kdybychom měli jako hlavní cíl prospěch žáků, ne Pisu.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. ledna 2017 v 18:51  

Úprava výukových postupů?

To je ovšem další reforma, protože ani v RVP výukové postupy nejsou nijak "zaváděny" a "sjednocovány" (na rozdíl od "výstupů" a "kompetencí").

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. ledna 2017 v 18:54  

Základní otázkou je, zda jsme ochotni připustit, že vývoj ověřování schopností 15letých PISA neodpovídá tomu, kam by se mělo ubírat celé naše školství.

Jan Hučín řekl(a)...
31. ledna 2017 v 6:46  

Pro mě je -- bohužel -- základní otázkou, zda vůbec věřit výsledkům testování PISA. Já jsem důvěru ztratil. Vystupme z testování a ušetřené peníze dejme do škol.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.