Angličtí učitelé čelí vyhoření. Trápí je dlouhá pracovní doba a nízké ohodnocení

středa 25. ledna 2017 ·

Učitelé v Anglii již léta varují, že jejich pracovní vytížení je neudržitelné. Mnozí tvrdí, že v důsledku pracovního tlaku utrpělo jejich duševní zdraví, zatímco další uvádějí pracovní vytížení jako důvod pro odchod z profese. K řešení této situace politici zatím příliš mnoho neudělali. Analýza deníku The Guardian však poskytuje další důkaz o tom, že tvůrci vzdělávacích politik musejí jednat. O studii informuje nové číslo Zpravodaje NÚV.


Využitím údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) autoři studie zjistili, že učitelé na středních školách v Anglii pracují nyní při plném úvazku v průměru 48,2 hodin týdně. Je to také o 19 % více, než je průměr OECD. The Guardian proto zjišťoval, jaký to má dopad na studenty a co v souvislosti s tímto problémem mohou udělat politici.

Učitelé anglických středních škol věnují dalšímu profesnímu rozvoji (continuing professional development – CPD), k němuž patří kurzy, návštěvy v hodinách jiných pedagogů, semináře a školení, v průměru pouhé čtyři dny. Je to mnohem méně než přibližně 11 dnů, které dalším vzděláváním stráví průměrně učitelé v jiných zemích OECD. To, že pracovní doba je překážkou v přístupu k dalšímu profesnímu rozvoji, si myslí 60 % učitelů v Anglii, oproti průměru 49 % učitelů jinde.

Tento stav má viditelný vliv na efektivitu učitelů. Obtížné pracovní podmínky zároveň činí tuto práci méně atraktivní v porovnání s ostatními profesemi, zvláště vezmeme-li v úvahu plat. Anglie je známá tím, že učitelé jsou placeni méně než jiní pracovníci s podobnou kvalifikační úrovní. Poměr mezi průměrnou pracovní dobou učitelů a průměrnou pracovní dobou v rámci celé ekonomiky je zde nicméně o 17 % vyšší než poměr napříč dalšími 13 hodnocenými, převážně evropskými zeměmi.

Velký počet vyučovacích hodin, nízký nástupní plat a omezený přístup k profesnímu rozvoji jsou faktory, které vytvářejí riziko vyhoření, zejména v počátečních fázích kariéry. Jen 48 % anglických učitelů má více než desetiletou pracovní zkušenost v oboru, průměr OECD je přitom 64 %. Podle OECD v letech 2005–2014 patřila Anglie také mezi země s nejrychlejší tendencí snižování podílu učitelů ve věku nad 50 let ve středoškolském vzdělávání.


Celý text naleznete zde

4 komentářů:

Vladimír Stanzel řekl(a)...
25. ledna 2017 9:50  

Zkrátka a dobře anglické vysoké a střední školství je ukázkou toho, čemu je nutno se obloukem vyhnout. Všude manažerské způsoby řízení a s nimi přichází rozvrat.

m vanek řekl(a)...
25. ledna 2017 20:57  

Úplně jako u nás.

BP řekl(a)...
25. ledna 2017 21:03  

Také jsem se v tom poznala.

Eva Adamová řekl(a)...
26. ledna 2017 8:36  

Úvazek učitelů v Anglii je vyšší než u nás. Jedná se o 28 hodin týdně a to už je vážně dost. Já pamatuji dobu, kdy byl úvazek 24 hodin, a když jsem k tomu jsem měla 4 hodiny nepovinných předmětů a měla jsem toho plné zuby.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.