V osmnácti mu naslouchá ministryně, mění zákony. Teď aktivní maturant chystá středoškolskou revoluci

pátek 30. prosince 2016 ·

Není moc osmnáctiletých kluků, kteří za jediný rok dokázali na ministerstvu prosadit hned dva své návrhy. Předsedovi České středoškolské unie Štěpánu Kmentovi a jeho týmu se to povedlo. Jako zástupce až 30 tisíc středoškoláků dokázal přesvědčit ministryni školství Kateřinu Valachovou ke zmírnění pamlskové vyhlášky tak, aby se nakonec netýkala středních škol. Na popud unie také ministerstvo doplnilo zákon o reformě financování škol tak, aby byly hodiny matematiky rozdělené do dvou skupin, a učitelé se tak žákům mohli věnovat individuálně. Kmentův portrét přináší server Aktuálně.cz.


Štěpán Kment (linkedin.com)
Středoškolská unie se snaží navrhovat pragmatické věci podpořené zahraničními výzkumy či praxí, za svými návrhy si stojí a nenechají se odbýt. "Uspěli jsme, protože tu byla díra na trhu. Žádní zástupci studentů s ministerstvem dlouhodobě nekomunikovali. Ale také nám pomohlo, když jsme napsali otevřený dopis proti pamlskové vyhlášce a všimla si nás média," vysvětluje Kment.

Unii založil s dalšími aktivními středoškoláky v roce 2013. Chtěli, aby se studenti více podíleli na tom, jak školy fungují. Vybudovat takovou komunitu ale trvalo dlouho. "Zjistili jsme, že středoškoláci mají názor na kdeco. Debatují o politice, humanitárních krizích, ale o tom, jak by mělo vypadat vzdělávání, si nemyslí vůbec nic. Ve školách se o tom nemluví," popisuje začátky Kment. To chtějí studenti v unii změnit.

V listopadu představila unie zatím svůj největší projekt - kampaň Revoluce na střední.


Celý text naleznete zde

18 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
30. prosince 2016 9:25  

Půlení hodin matematiky je nesystémové, určitě by se našly oblasti, kde je peněz potřeba více. O návrhu na zakotvení studentského hodnocení do KŘ se ani nerozepisuji. Ne všechno je samozřejmě špatně a předseda středoškolského sdružení určitě není běžný student, ale jestli ta bída řízení školství nespočívá i v tom, že se při naslouchání dává přednost těm, jejichž kompetence spočívá hlavně v umění mluvit. Ostatně vrána k vráně sedá.

Eva Adamová řekl(a)...
30. prosince 2016 10:52  

Ježišmarjá, nechcete Kmentovi nasadit svatozář? Opravdu si myslíte, že zmírnění pamlskové vyhlášky bylo důsledkem jednoho otevřeného dopisu? A k tomu dělení hodin matematiky? Není potřeba říkat hurá, dokud jsme nepřeskočili. Změna financování zatím není schválená a navíc nikdo netuší, zda se budou dělit všechny hodiny matematiky nebo jen třeba jedna v týdnu. A už vůbec nikdo netuší, kdo by hodiny matematiky navíc učil, když matikářů je už teď nedostatek.

Jana Karvaiová řekl(a)...
30. prosince 2016 11:07  

Je zajimave, ze pani ministryne nasloucha kdekomu. Krome beznych ucitelu. A TO MI VADI

Ygrain řekl(a)...
30. prosince 2016 11:59  

Co že jsme to tuhle říkali, že o chlapci ještě uslyšíme? Člověk si pak připadá skoro jako prorok, i když být Kasandrou není zrovna výhra.

Jinak naprostý souhlas s paní Karvaiovou - do školství kecají všichni a naslouchá se všem KROMÉ učitelů.

Pavel Doležel řekl(a)...
30. prosince 2016 13:15  

Mě nefrustruje to, že sprostota kombinovaná s drzostí, ostrými lokty a neschopností vnímat reálně své schopnosti a zkušenosti je mediálně vyzdvihována a oslavována. Mě frustruje to, že ti, kteří jsou ve věku pana Kmenta/Kmenty, a skutečně už něco dokázali, a kteří mohou a měli by sloužit jako dobrý příklad pro ostatní, jsou zastiňováni politickým aktivismem, z nějž se dělá kompetence na úrovni znalosti kvantové mechaniky. To je hluboce frustrující a jednou se to nám všem hluboce vymstí. Ať žijí naše továrny na falešné šeky. Kupředu vzad.

poste.restante řekl(a)...
30. prosince 2016 13:34  

Být Kasandrou není zrovna výhra.
Ano.
Deptá mne pomyšlení, jak často "dochází na má slova", hlavně v tom negativním smyslu.
A děsí mne představa, že mi podobně vyjdou i jiná nepříjemná proroctví.

Pokud jde o pana Kmenta.
Neumím si představit lepší důkaz neschopnosti paní ministryně.

Lucie Marková řekl(a)...
30. prosince 2016 14:48  

Naprosto souhlasím: Kdy konečně začne někdo naslouchat učitelům?

poste.restante řekl(a)...
30. prosince 2016 15:09  

Naslouchat učitelům je pro politiky velmi "obtížné".
Nemají totiž svého "mluvčího". Tedy někoho dostatečně politicky aktivistického, koho by definovala jeho "sprostota kombinovaná s drzostí, ostrými lokty a neschopností vnímat reálně své schopnosti a zkušenosti".

Fanda Moudry řekl(a)...
30. prosince 2016 16:51  

Dělení hodin matematiky až na střední škole není systémové. Je třeba začít školami hlavního vzdělávacího proudu a to už od 1. třídy. Na 1.stupni se jedná o dotaci hodin v učebním plánu 4+4+4+4+4=20 hodin za 5 let, na 2. stupni 4+4+4+3=15 hodin, na průmyslovce 4+3+2+3=12 hodin. Ředitel má sice možnost disponibilních hodin, ale kde se to poštěstí? ZŠ se budou brzy potýkat se zaváděním inkluzivního vzdělávání. 30 žáků ve třídě, z toho 5 se speciálními vzdělávacími potřebami - to vskutku bude lahůdka. Který mladý absolvent nastoupí za tak málo peněz do takto rozjetého vlaku? A paní Eva Adamová má pravdu, kde vezme MŠMT dostatečný počet vyučujících matematiky? Pamlsková vyhláška je taky "super". Vaří školní jídelny z polotovarů zdravěji?

Fanda Moudry řekl(a)...
30. prosince 2016 16:54  

Ještě mě zajímá kolik členů má Česká středoškolská unie. Zastupuje jen několik stovek svých členů nebo všech 30 000 středoškolských studentů? Nejde tady o manipulaci?

poste.restante řekl(a)...
30. prosince 2016 17:14  

Ještě mě zajímá kolik členů má Česká středoškolská unie. ... Nejde tady o manipulaci?
Klíčová otázka.
Už jsem ji položil v dřívějších diskusích. Odpověď jsem dosud nedostal.
I to o něčem svědčí.

Jiri Janecek řekl(a)...
30. prosince 2016 17:22  

Já myslím, že v jedné diskuzi padlo číslo 200-300... Dokonce od přímo Kmenta ("než jsme ho vyštvali"). Kusů, ne tisíc.
Jak jsou rozděleni po republice a po typech škol bych raději nepátral...
PS: Není SŠ studentů spíš 300 000?

m vanek řekl(a)...
31. prosince 2016 10:35  

Vážení, to co zde píšete není nic nového. Ministerstvo řadu let naslouchá jen těm organizacím a spolkům, které se jim hodí. Pak při zavádění potřebné hlouposti hezky argumentují, že na popud těch a těch organizací se blahoskloně rozhodli vydat vyhlášku a změnit zákon.
Kolik těch organizací je starších deseti let či dvaceti let. Většina vznikla čistě účelově, aby hájily zájmy určitých skupin.
Čistě zájmy učitelů nehájí žádná organizace. Nejblíž je několik odborných asociací, které ale ministerstvo toleruje jen když se mu to hodí a jinak je přehlíží. Odbory se zvrhly v ministerskou pátou kolonu a většina SŠ učitelů z odborů vystoupila. Funguje silná odborářská klika ZŠ, která prosazuje aspoň trochu jejich zájmy.
Většina ostatních jsou organizace několika chytráků, kteří participují na penězích a projektech ministerstva.

Pan Kmenta je zástupce vznikající organizace studentů. Pokud bude schopen zajistit rozšíření členské základny a udrží se v čele bude legitimním zástupcem studentů. S tím nic nenaděláte.
Zatím ho jen využívají, nebo on se nechává využívat médii. Politicky to nedělá špatně.

Bohužel tak to funguje už 20 let. Škoda, že si toho někteří všimli až dnes.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. ledna 2017 11:11  

Ono pro píár paní Valachové je fajn se prezentovat jako naslouchající študentům. Zvláště když nejde o nic zásadního, ale třeba jen o pamlsky v bufetu. Na počtu členů ani tak nezáleží. ČOSIV se vejde k jednomu stolu a jak ho Valachová potřebuje!

Štěpán Kment řekl(a)...
5. ledna 2017 12:22  

Dobrý den,

děkuji za vaše komentáře. Souhlasím, že učitelé potřebují silné odbory, my jsme v rámci naší Revoluce na střední důraz na kvalitní pedagogy umístili na 2. místo. Z textu ještě vypadl jeden další úspěch, a to změna školského zákona, posílení žákovských samospráv.

Přeji vám vše dobré v novém roce. :-)

ŠK

tyrjir řekl(a)...
5. ledna 2017 13:09  


Pane Kmente, učitelé potřebují především profesní komoru a zodpovědné (na své zákonem dané povinnosti a odpovědnost řádně dbající) MŠMT a nejen ty odbory, jejich působnost a účinnost práce je omezená. Váš aktivismus je, myslím, dost nesystémový. J.Týř

Viz např.
http://www.ucitelske-listy.cz/2017/01/jana-hruba-dokumenty-141-pedagogicka.html

Štěpán Kment řekl(a)...
5. ledna 2017 13:30  

Pane Týři, naše práce je nyní zřetelně definována rámcem kampaně Revoluce na střední, jejíž shrnutí je na http://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2016/11/Revoluce_na_stredni_shrnuti.pdf. Naše kroky se odvíjí od ní a od vnějších podnětů (změny, které ovlivňují žáka). Doufám, že to pomůže i ve větší čitelnosti a předvídatelnosti našich budoucích kroků. V té souvislosti budeme i více předělávat náš web, kde více definujeme jednotlivé požadavky a myšlenky kampaně.

Za odkaz děkuji, máte jistě pravdu, na požadavek na komoru jsem téměř zapomněl.

tyrjir řekl(a)...
5. ledna 2017 14:30  

Kdyby MŠMT řádně plnilo svou zákonem mu danou úlohu, upozornilo by vás, myslím, pane Kmente, že vaše Kampaň Revoluce na střední je pochybně aktivistická (anarchistická?:) už svým názvem: Působnost, povinnosti a odpovědnost MŠMT jsou totiž dost jasně určeny zákony České republiky, ve kterých se pojmy kampaň ani revoluce jako metody a prostředky výkonu státní správy, koncipování a řízení školství nevyskytují. To se zřejmě nestalo, když tou "revoluční kampaní" stále máváte a MŠMT její požadavky kladně reflektuje.

Máme v ČR tedy, možná, jakési aktivisticko revoluční MŠMT, které na jedné straně ne vždy řádně odpovídá na písemně podané systémové podněty, připomínky a požadavky učitelů a které se na druhé straně podvoluje některým požadavkům vaší aktivistické nesystémově revoluční kampaně, aniž by vás na její vady upozornilo. Z pohledu zákona je to, domnívám se, možná i protiprávní (deliktní) jednání MŠMT, ze kterého by měla být směrem k MŠMT vyvozena subjektivní i objektivní odpovédnost, to jest odpovědnost za delikt samotný a odpovědnost za jeho důsledky.

Obávám se tak trochu, že budete-li takto vy a MŠMT pokračovat, může stát, že váš web, a možná i web MŠMT, by za určitých okolností mohly být zařazeny do seznamu tzv. dezinformačních webů. :)))



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.