Kulatý stůl SKAV a EDUin: Důležité je podporovat učitelskou profesi a budovat důvěru mezi zřizovateli, učiteli, rodiči i žáky

čtvrtek 22. prosince 2016 ·

EDUin zveřejnil zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Co pozitivního a negativního se stalo ve školství v minulém školním roce. Podkladovým materiálem k debatě byl Audit vzdělávání za školní rok 2015/2016.


Debata se konala 8. prosince, účastnili se jí Tomáš Bouda, Ostravská univerzita, Bořivoj Brdička, Jednota školských informatiků a SKAV, autor auditu Bohumil Kartous, EDUin, Ferdinand Hrdlička, MŠMT, Alexander Olah, Institut pro sociální inkluzi, Janek Wagner, Pedagogické info. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin.

Výběr z hlavních myšlenek diskuse:

Klíčový byl vznik Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání a Krajských akčních plánů, do nich se zapojila většina ORP. Kladem je hlavně intenzivnější komunikace v regionech i mezi jednotlivými ORP (František Hrdlička).

Veřejná správa nefunguje a kraje jsou z hlediska řízení vzdělávání problematický prvek. Potěšující je inciativa Průmysl 4.0, protože je nadčasová a může být inspirací i pro kraje (Tomáš Bouda).

Významná jsou nová kritéria České školní inspekce Kvalitní škola. Poprvé opravdu máme kritéria, podle nichž lze posoudit, co je a není kvalitní škola (Martin Chvál).

U státních maturit je třeba klást důraz na transparentnost a sledovat dopady. Pokládám za samozřejmé, že Cermat by měl zveřejňovat anonymizovaná dala ze státních maturit a měly by být dostupné analytické zprávy, které by ukazovaly, zda máme maturitu správně nastavenou a meziročně srovnatelnou (Martin Chvál).

Zásadní je novela školského zákona, která mění způsob financování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Alexandr Olah).

I v minulém roce se ukazovalo, jaký je problém s financováním vzdělávání. Porovnáme-li naše učitelské platy s průměrem platů vysokoškoláků, jsme na tom v OECD prakticky nejhůř. Jde o dlouhodobý trend. Pozitivní je, že to ministryně řekla nahlas. České školství je hrubě podfinancované a s ohledem na to vykazuje vynikající poměr cena/výkon (Janek Wagner).

Pokud chceme v systému něco do budoucna změnit, je třeba podporovat učitelskou profesi a obecně budovat v systému důvěru jednotlivých aktérů, kteří se na vzdělávání podílejí.



Celý text a obrazový záznam diskuse naleznete zde

2 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
22. prosince 2016 v 19:32  

Pokud chceme v systému něco do budoucna změnit, je třeba podporovat učitelskou profesi a obecně budovat v systému důvěru jednotlivých aktérů, kteří se na vzdělávání podílejí.

Hm, to je velká pravda. Ale povídejte to třeba panu Kartousovi nebo Feřtekovi. :)))

Jiri Janecek řekl(a)...
23. prosince 2016 v 0:42  

Mohl by mi někdo hodný vysvětlit, co to znamená to "podporovat učitelskou profesi"?
Co si mám pod tím představit?
PS: Kdo je Martin Chvál? Dvě vypíchnutá moudra a v seznamu účinkujících není...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.