Kateřina Valachová: Islám do škol? Ani náhodou

čtvrtek 8. prosince 2016 ·

Kdosi se snaží v posledních dnech na facebooku, sociálních sítích a bohužel i v některých novinách, rozšířit, že ministerstvo školství i já osobně, jako ministryně, chceme prosadit „zavádění islámu“ do českého školství. Je to lež.


Kateřina Valachová (twitter.com)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky se v této věci obrátí na Policii ČR, protože to je za prvé hanebný výmysl, za druhé pomluva a za třetí pokus destabilizovat českou společnost, znepokojit obyvatele této země pomocí zcela lživého tvrzení a očerňovat naše školy. Vím samozřejmě, že podobných „hoaxů“ či tzv. zaručených zpráv, vznikají desítky a že pohnat jednoho autora k odpovědnosti to nezastaví. Ale na straně druhé – když se budeme stále tvářit, že tento a podobní lháři neexistují, může se snadno stát, že naprosto ovládnou veřejný prostor.

Tedy nejprve k tomu, zda podporuje ministerstvo a já osobně „zavádění islámu“ do českého školství. Nikoliv, je to absurdní nesmysl, který si onen zoufalec vycucal z prstu. Můj úřad a ani já v žádném případě nepodporujeme průnik žádného náboženství do školních osnov, do výuky, do školního systému. Naprosto mne nenapadá, na základě jakého kroku by to vůbec někdo mohl tvrdit. Pokračujeme ve směřování, které vychází do značné míry z masarykovských tradic, tedy v tradici sekulárního školství. Podle našeho názoru nepatří náboženství do školy vůbec – alespoň nikoliv v tom smyslu slova, že by mělo být součástí systému. Samozřejmě jsou u nás církevní školy, které jsou součástí celé struktury, ale v tomto směru mají zvláštní postavení, které je jasně dané, kdokoliv, kdo dítě do takové školy umístí, je s touto skutečností plně obeznámen a svým rozhodnutím s ní souhlasí. Nicméně české školství je sekulární (bez náboženství) a tak to také bude. Přinejmenším dokud budu ve svém úřadu.

Jestli si někdo z „protiislámských aktivistů“, kteří nám tady rostou jako houby po dešti, myslí, že největší ránu islámu dáme, když zakážeme školám vyslovovat slovo islám, pak je to hlupák a chová se jako cenzor.

V našich školách nikdo nikomu nevtlouká do hlavy náboženství, nikdo nevnucuje občanský postoj nebo dokonce politický názor. Dokonce je to zakázáno.

Je ale bohužel hodně těch, kteří zneužívají téma vzdělávání k politikaření a strašení. A kterým nejvíce vyhovovalo, že se deset let o prioritě vzdělávání dětí, škol, učitelů jenom povídalo - a že jim šlo to povídání nadmíru dobře. Avšak bez valných výsledků. Těm asi vadí, že se zvedá rozpočet školství, dokončuje reforma financování a projednává kariérní řád.

To je má práce. To je práce ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Vytvářet férové podmínky pro naše školy, učitele a vzdělávání dětí. Učí totiž učitelé – ne ministři.


Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu

Česká škola psala o tématu zde

11 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
8. prosince 2016 15:13  

Co buddhismus?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
8. prosince 2016 15:31  

Jeddismus!

Tajný Učitel řekl(a)...
8. prosince 2016 16:46  

Síla je mocná.

Anonym řekl(a)...
8. prosince 2016 17:10  

Co křesťanství?

Anonym řekl(a)...
8. prosince 2016 17:21  

Exkurze do RVP ZV:
D-9-5-04 objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie
makroregiony světa – určující a porovnávací kritéria; jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské oblasti, kulturní oblasti)
 na uvědomění si neslučitelnosti rasové (náboženské apod.) intolerance s principy života v demokratické společnosti;
 rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, náboženských, sociálních skupin a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
Lidské vztahy – právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci; udržovat tolerantní vztahy a rozvíjet spolupráci s jinými lidmi bez ohledu na jejich kulturní, sociální, náboženskou, zájmovou nebo generační příslušnost;
D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti
islám a islámské říše ovlivňující Evropu (Arabové, Turci)

Josef Soukal řekl(a)...
8. prosince 2016 19:06  

A co diskriminace části žáků budováním segregovaného školství - viz vyjádření náměstka Štecha - to je ve školství přípustné?

Ygrain řekl(a)...
8. prosince 2016 19:26  

Ještě Flying Spaghetti Monster, prosím.

Mimochodem, u síly chceme, aby byla s námi, nebo aby nám dobře sloužila?

Tajný Učitel řekl(a)...
8. prosince 2016 20:10  

V našich školách nikdo nikomu nevtlouká do hlavy náboženství, nikdo nevnucuje občanský postoj nebo dokonce politický názor. Dokonce je to zakázáno.

Je multikulturalizmus, rasová a etnická snášenlivost z RVP občanský postoj? Co třeba...dokument o uprchlících, možno? Nebo printscreen z fb reakcí na odchod Bangy ze slavíků možno? Zemanovu omluvu Peroutkově vnučce možno? Dokument o pomoci českých lékařů v muslimské zemi možno? Dokument o Charlie Hebdo možno? Správu ombudsmanky o poměrech v ut Bělé-Jezové možno? Ukázat žákům skutečná čísla o zneužívání sociálních dávek možno? Božemoj, som z toho voláky rozpoltěný. Pomozte někdo.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
8. prosince 2016 21:51  

Jeď pomáhat uprchlíkům a bude Ti pomoženo.

Tajný Učitel řekl(a)...
8. prosince 2016 23:13  

Jen co přihlásím na vaše dvpp "Jak ubránit chalupu před invazí" a "Jak sníst syrového uprchlíka".

Fanda Moudry řekl(a)...
9. prosince 2016 13:51  

Paní staronová kancléřka Merklová zavelela. "Burky dolů a budete žít po našem". A protože jsme ekonomicky jednou ze spolkových zemí Německa, tak naprosto souhlasím.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.