Michal Komárek: Na základní škole porovnávaly děti křesťanství a islám. Xenofobní weby přinesly konspirační teorie.

pátek 2. prosince 2016 ·

O řízené propagaci islámu ministerstvem školství a multikulturní likvidaci českého školství píše konspirační web Aeronet na základě informace, že na jedné zlínské škole žáci porovnávali křesťanství a islám. S propagací islámu spojuje i „pamlskovou vyhlášku“, protože podle ní si děti mohou na školách koupit už jen čistou vodu ovoce a kefír. A kefír je v islámu halal, takže je v tom možná úmysl. Vypadá to jako vtip. Ale brát to na lehkou váhu není na místě. Obdobný článek přináší xenofobní web eurabia, spojený s Parlamentními listy, který uvádí, že text si přečetlo přes 38 tisíc čtenářů. Další tisíce lidí ho doporučují na sociálních sítích.


Michal Komárek
Podle Deníku.cz pobouřila jednoho z rodičů v průběhu dne otevřených dveří na jedné zlínské škole nástěnka se znázorněním srovnání křesťanství a islámu. Jeho pocit, že jde o propagaci islámu pravděpodobně stojí za tím, že se věci ujaly zmíněné weby.

Ředitel školy a učitelé vysvětlují, že samozřejmě nejde o propagaci islámu a vedení dětí k islámu, nýbrž o standardní výuku dějepisu, kulturních dějin, informace o velkých světových náboženstvích.

Aeronet ovšem hovoří o alarmující relativizaci hrozby islámu a o tom, že výuka o islámu patří do hodin branné výchovy, aby žáci věděli, co dělat, když do školy vtrhne ozbrojený muslimský útočník.

Uzavřené názorové bubliny

Problém podobných konspiračních, jakkoli na první pohled třeba komických dezinformací spočívá dnes v tom, že především díky sociálním sítím se šíří násobně více než ještě před několika lety. A v tom, že sítě, především Facebook mají tendenci izolovat jednotlivé názorové skupiny, vytvářet názorové a sociální bubliny.

„Štvavé weby šířící falešné a záměrně neobjektivní zprávy nejsou ničím novým, až teď se ale ukazuje, jakou sílu jim dokážou propůjčit sociální sítě, hlavně Facebook. Ten uživatelům přednostně ukazuje hodně sdílené příspěvky. A v tomhle souboji o pozornost se mnohem víc daří třaskavým senzacím, než seriózním zprávám, které se snaží zachytit svět v jeho složitosti,“ píše v posledním vydání týdeníku Respekt Petr Horký. „Facebook je navíc naprogramovaný tak, aby podobně smýšlejícím lidem ukazoval podobné příspěvky, čímž vytváří názorové bubliny. Odborníci jim dali nový název „echo chambers“, komnaty ozvěny. Jeden názor se v nich nese a sílí jako lidský hlas v jeskyni.“

Horký uvádí informace z průzkumů, které proběhly v souvislostiu s nedávnými americkými prezidentskými volbami: „20 nejúspěšnějších zpráv z falešných webů na Facebooku zaujalo více lidí než 20 nejúspěšnějších zpráv ze seriózních webů, jako jsou třeba The New York Times. Nejúspěšnější byla vymyšlená zpráva o tom, že Trumpa v kampani podporuje papež. Výzkum prováděný lidmi z Pew Research Center zjistil, že více než polovina Američanů dnes používá Facebook jako hlavní zdroj zpráv o světě. Pracovníci ze Stanfordovy univerzity v rozsáhlé sondě mezi středoškoláky došli k závěru, že 80 procent z nich nedokáže rozlišit mezi skutečnými a falešnými zprávami.“

Uzavřené sociální a politické bubliny

Na podobný problém v českém prostředí upozorňují Lidové noviny: „Projekt serveru Lidovky.cz ukázal, že Češi žijí na Facebooku v sociálních bublinách. Data prozradila, že voliči nesystémových stran, které se objevují ve zprávě o extremismu ministerstva vnitra konzumují zprávy z alternativních zpravodajských serverů. Voliči tradičních stran přitom vsází především na mainstreamová média.“

Sociolog Jan Hartl k tomu v rozhovoru pro Lidovky.cz mimo jiné říká: „To je podle mě to největší nebezpečí, které stojí před naší civilizací a bohatými státy vůbec. Může se prostě vytratí to společné pouto, které tvoří sociální soudržnost a lidé začnou žít v paralelních bublinách a ta prostupnost bude nulová. Může to začít selektivním školstvím a vy třeba nikdy nepotkáte lidi z jiné skupiny. To je nebezpečné. Může se ztratit společný jmenovatel naší existenci a lidé si nebudou mít co říct a každý bude tak nějak jinde.“

A v souvislosti s aktuálním Auditem národní bezpečnosti ukazuje ještě další rovinu problému Deník.cz: „Jednou z největších bezpečnostních hrozeb pro stát je sám stát. Vyplynulo to překvapivě z Auditu národní bezpečnosti, který vypracovalo ministerstvo vnitra.“ Úředníci jsou totiž v průměru stejně náchylní tomu, aby uvěřili pochybným zdrojům informací na internetu.

Deník cituje bezpečnostního experta Miroslava Mareše: „Nová média způsobují, že se lidé uzavírají do svých sociálních bublin a čerpají pouze ty informace, které chtějí. Toho využívá propaganda cizích mocností.“

Ministerstvo vnitra připravuje pro úředníky školení, které bude organizovat Národní bezpečnostní úřad (NBÚ). „Bude ve formě e-learningu. Zaměstnanci státní správy by si měli osvojit základy digitální hygieny. Neklikat na tohle, neotevírat tamto, nechodit sem. Zní to banálně, ale je potřeba, aby to lidé opravdu dodržovali," popisuje Daniel Bagge z NBÚ. Rád by do těchto školení zahrnul také poučení, jak třídit informace a filtrovat obsah.

Co s tím?

V situaci, kdy stále více lidí považuje Facebook za základní informační zdroj a orientuje se podle úvodních odstavců sdílených textů a diskuse pod nimi, samozřejmě žádná jednoduchá všespásná řešení neexistují. A skepse je zcela na místě.

Představa, že se lidé nějakým zázrakem vrátí ke čtení delších složitých textů, které ukazují kontext a nepřinášejí zábavné drama, není realistická. Je ostatně otázka, zda taková doba vůbec kdy byla, zda to není jen nostalgie po „zlatých časech“ a iluze, že novináři kdysi skoro všichni bývali jako ti, co odhalili aféru Watergate. A ještě navíc vypadali jako Robert Redford a Dustin Hoffman.

Zbývá snad trénink kritického myšlení na téma „Jak se neuzavírat ve vlastní bublině“ a zkusit z ní alespoň občas vyjít a vnímat a oslovit někoho jiného.


Citované texty z Deníku.cz a Lidovek.cz naleznete zde, zde a zde

Citovaný Respekt vyšel 28.11. 2016

Informacve o Aeronetu naleznete například zde a zde


8 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
2. prosince 2016 v 8:00  

Pane Komárek, to co píšete je jen logickým vyústěním vzdělávání a politiky posledních 20-ti let. Teď je pozdě vzdychat, že mládež nečte a nezvládá složitější texty. Vždyť ředu let je vychovávána v duchu, že nic nemusí, učení a povinnosti jsou týrání. Místo aby znala fakta ze školního vzdělávání podléhá demagogiím na netu. Byla zrušena jakákoliv podpora volnočasových aktivit mládeže.
Kulturnost a vzdělanost obyvatelstva klesla rapidním způsobem. A dál klesá. Státní politika to podporuje. Myslí si, že hloupý volič bude poslušnější a snáz zmanipulovatelný. Jenže si neuvědomuje, že s tím narůstají sociální problémy a občan snáze podlehne xenofobiím. Dostáváme se do situace před válkou. Místo židů jsou viníkem přistěhovalci a uprchlíci. Kam to spěje je zřejmé. A superkorektnost politiků to spíš prohlubuje, než by to zastavila.
Jediná možnost řešení je podpora vzdělanosti. Podpora volnočasových aktivit. Řekl bych, vzdělávat obyvatelstvo i proti jejich vůli.

Unknown řekl(a)...
2. prosince 2016 v 9:13  

mladé moderátorky na čt24 nezvládají vyslovit dvě věty za sebou a pro mladé moderátory je nepřekonatelné slovo o více nežli čtyřech slabikách o cizích slovech nemluvě,a to prosím ty texty čtou !!! , jak by to vypadalo,
kdyby to říkali z hlavy ?

jir řekl(a)...
2. prosince 2016 v 9:39  

"Ministerstvo vnitra připravuje pro úředníky školení, které bude organizovat Národní bezpečnostní úřad (NBÚ). „Bude ve formě e-learningu. Zaměstnanci státní správy by si měli osvojit základy digitální hygieny. Neklikat na tohle, neotevírat tamto, nechodit sem. Zní to banálně, ale je potřeba, aby to lidé opravdu dodržovali," popisuje Daniel Bagge z NBÚ. Rád by do těchto školení zahrnul také poučení, jak třídit informace a filtrovat obsah. "

To ten člověk necítí, co to vypouští z úst? To už mi bude za chvíli i předepisovat značku toaletního papíru?

MM řekl(a)...
2. prosince 2016 v 10:39  


Nehodlám komentovat hloupě rezolutní závěry zrovna z "Eurabie" (tupě jednostranné pohledy najdeme na všech pólech názorového spektra).
Dovolím si však upozornit na skutečný důvod, proč ony školní malůvky u části veřejnosti vyvolaly - mírně řečeno - pozdvižené obočí. A u mě jako pedagoga pocit, že jakýsi kolega z horlivosti cosi ošklivě zmatlal.

Zadáním onoho školního "projektu" je totiž pouhé povrchní srovnání zevních projevů křesťanství a islámu, zřejmě s úmyslem prokázat, že jde o dvě "normální" náboženství, která se liší jen vnějšími znaky (kříž a půlměsíc, kostel a mešita, Ježíš a Mohamed...).

Kdo nežije uzavřený v názorové bublině mulktikulturalistického dogmatu, musí seznat, že podobné srovnání je zavádějící. Stejně, jako by bylo zavádějící například vnější porovnání masarykovského Československa a nacistického Německa konce 30. let:
My máme lva, Němci mají orlici. Náš nejvyšší představitel má plnovous, jejich má knírek. Nejvyšší hory v ČSR jsou Tatry, v Německu Alpy. Naším hlavním městem protéká Vltava, jejich metropolí protéká Spréva. My máme Máchu, oni mají Goetha. Smetana a Wagner, kulajda a eintopf...
Prostě idylické srovnání dvou půvabných středoevropských zemí. Proč bychom tedy my Čechoslováci měli být vůči Německu obezřetní, viď xenofobe Čapku?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. prosince 2016 v 11:00  

http://info.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=570940

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
2. prosince 2016 v 16:35  

A ony to nejsou dvě "normální" náboženství?

Vít Tomis řekl(a)...
2. prosince 2016 v 20:35  

Neklikat na tohle, neotevírat tamto, nechodit sem.
Tak ještě dva či tři podobné kroky a začneme lepit nálepky „Pamatuj, že poslouchání zahraničního rozhlasu je zakázáno a trestá se káznicí nebo i smrtí“.

vstek řekl(a)...
3. prosince 2016 v 13:17  

http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/domaci/v-cr-je-128-000-neziskovek-neziskovy-sektor-vytvari-0-7-pct-hdp
Máme se jak na zámku, ať to trvá věčně. Na jednu neziskovku připadá cca 80 občanů ČR. Lidičky, kdo jiný na to má?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.