Jiiří Karen: Balvany na hřbetech přepracovaných vyučujících

úterý 20. prosince 2016 ·

„České školství je podle mě v hluboké krizi, která má řadu kořenů, řadu příčin a přehršel různých symptomů a důsledků. Neschopnost zformulovat a uskutečnit jasnou a přehlednou vizi vzdělávacího systému se následně promítá ve vyhořelých učitelích a učitelkách a hluboce nevzdělaných žácích, jejichž základním životním cílem je hlavně nebýt ve škole. Tématem mého textu bude schizofrenie číslo jedna, kterou můžeme pracovně nazvat´´Balvan inkluze na hřbetu přepracovaných učitelů´," píše Jiří Karen v Deníku referendum.

Karen mimo jiné píše:

Jiří Karen (ostravan.cz)
Přestože považuji obecně ideu společného vzdělávání všech za přínosnou, rozhodně nesouhlasím s některými aspekty, které sebou realizace inkluzivních principů v českých podmínkách nese.

Novela školského zákona nese řadu výrazně pozitivních rysů – například garance financování pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a pro asistenty pedagogů. O to spíš bychom měli zaměřit naši pozornost na jeden její konkrétní problematický aspekt – požadavky na výkon učitele.

Dnešní vzdělávací systém vyžaduje, aby byl učitel: výkonným úředníkem, brilantním psychologem, morální autoritou, odpovědným dozorcem, pomocnou manuální silou, speciálním pedagogem, průvodcem vzdělání, chápavým vychovatelem, zkoumavým sociologem, expertem ve svém oboru, angažovaným občanem, kulturně vzdělaným nositelem hodnot, tvůrcem vzdělávacích programů, perfektním komunikátorem, empatickým moderátorem mezi rodiči, školou a dětmi, silnou osobností a tak dále.

To všechno v podmínkách, kdy plat začínajícího učitele dosahuje výše nějakých 21 tisíc hrubého a kdy musí učitel na základní škole odučit 22 vyučovacích hodin týdně (realitě to bývá nějakých 24–25 hodin přímé pedagogické činnosti týdně včetně suplování). Je to zhruba pět vyučovacích hodin denně, což se někomu může zdát málo („učitelé si odučí pět hodin a jdou na oběd“), přičemž podle některých studií reálně učitel denně pracuje (když se započtou všechny ostatní pracovní činnosti) 8–9 hodin denně.


Celý text naleznete zde

8 komentářů:

Nowak řekl(a)...
20. prosince 2016 v 19:40  

Text v DR začíná takto (a stojí za to si přečíst víc než výše uvedený výňatek):
"Vcházím do třídy. Hluk, řev, létající PET lahve. Žáci můj příchod ignorují, musím vyvinout veškeré úsilí, abych je zklidnil. Už po první hodině se cítím jako po celodenní šichtě. Ještě mě čeká dalších pět."

Ygrain řekl(a)...
20. prosince 2016 v 20:32  

" Problém je u vás učitelů – spočívá v tom, že se nedokážete dostatečně namotivovat. Základ je změnit své myšlení a otevřít ho změně a novému."
Přesné vystižení současného přístupu k učitelské profesi. Po obvoďákovi nikdo nechce, aby byl mozkovým chirurgem, od taxikáře nikdo neočekává, že bude umět řídit traktor, ale učitel musí zvládnout všechno, a když ne, je to pouze a jedině jeho chyba.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
21. prosince 2016 v 6:58  

Pokud bych byl účasten školení, kde by se školitel choval způsobem popsaným v článku, poslal bych jej do zadele, odešel a sepsal na toho arogantního zmetka stížnost.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. prosince 2016 v 7:42  

Pane Stanzle, přesně toto jsme s kolegyní udělaly na školení, které stálo 2000,-na osobu,bylo z výzvy 57 a mělo úroveň přednášky výše popsané.Panu přednášejícímu jsem řekla, že kdybychom se pouze my účastníci sešli v hospodě bez něj a sdělili si své poznatky, vyšlo by to levněji a mělo by to větší efekt. Pán se nafoukl.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. prosince 2016 v 7:59  

Oni jsou většinou nafukovací. Podívejte na pedteora Václavíka.

Ygrain řekl(a)...
21. prosince 2016 v 8:11  

Pročež obrážím pouze semináře od Oxford University Press, které jsou zdarma, většinou odpoledne, takže nezameškám, a pokud se mi aktivity nehodí, aspoň si poslechnu pěknou angličtinu od kultivovaného přednášejícího. Takový ***, který natvrdo řekne, že problémy učitelů jeho ani nikoho jiného nezajímají, se tam nevyskytuje.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. prosince 2016 v 14:47  

Já si taky vybírám jména a hlavně lidi, co mají odučíno a vědí o čem hovoří. Ta školení většinou jsou k něčemu. Školení z výzvy bylo povinné, jinak by škola nemohla čerpat další peníze.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
21. prosince 2016 v 15:46  

Tak to jste, paní Karvaiová, udělaly s kolegyní to nejlepší. Pokud si máme jako učitelé vážit sebe sama, což je dle mého soudu první předpoklad k tomu, aby si nás vážili i ostatní, je nutné jednat v podobných situacích rázně, ne úťáple. Hodně lidí má momentálně pocit, že učitel musí vždy chápat, musí být tolerantní, musí to a musí ono. To lze do jisté míry akceptovat ve vztahu k žákům, ale ne k podobně arogantním panákům.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.