Výsledky šetření TIMSS 2015: Čeští žáci jsou nadprůměrní v matematice i přírodovědě. Učitelé i žáci jsou ve škole nespokojení

úterý 29. listopadu 2016 ·

Šetření Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) se zúčastnili žáci 4. a 8. ročníků z 57 zemí. (V České republice se testování žáků v rámci TIMSS týkalo pouze 4. ročníku ZŠ, pouze 4. ročníky testovalo 49 zemí). Šetření probíhá ve čtyřletých cyklech od roku 1995. Letos dosáhli čeští žáci nadprůměrných výsledků, jejich chuť se matematiku a přírodovědu učit, je ale podprůměrná. O výsledcích informuje MŠMT.

                      
Matematika:

Výrazně nejlepších výsledků v matematice již tradičně dosáhli žáci východoasijských zemí. Z evropských zemí si nejlépe vedli žáci Severního Irska a Ruska. Výsledek českých žáků 4. ročníků v matematice je nadprůměrný a jeho hodnota je 528 bodů. Čeští žáci přitom zaostali za žáky devíti členských zemí EU, které se do šetření zapojily. Srovnatelné výsledky měli se žáky z Nizozemska, Maďarska, Bulharska a Kypru.

Přírodověda:

Také v přírodovědě mají čeští žáci nadprůměrný výsledek, jeho hodnota je 534 bodů, což je více než v matematice. Statisticky významně lepší výsledek než čeští žáci měli žáci jedenácti zemí, mezi které se zařadily čtyři evropské země - Rusko, Finsko, Polsko a Slovinsko, s dalšími devíti evropskými zeměmi měli čeští žáci srovnatelný výsledek. Vůbec nejlépe si vedly Singapur a Korejská republika.

Vývoj výsledků v čase:

Do šetření zaměřeného na žáky 4. ročníku ZŠ se ČR zapojila v letech 1995, 2007, 2011 a 2015. V roce 1995 dosáhli čeští žáci velmi dobrých výsledků a byli nadprůměrní v matematice i v přírodovědě, v roce 2007 pak byl zaznamenán statisticky významný pokles v obou předmětech, v matematice šlo o největší zhoršení ze všech zemí. Od té doby se čeští žáci jak v matematice, tak v přírodovědě statisticky významně zlepšili. Přestože se v matematice zlepšili do roku 2011 a následně i do roku 2015, ČR spolu s Nizozemskem jsou jedinými dvěma zeměmi, které mají průměrný výsledek horší než v roce 1995. V přírodovědě dosáhli čeští žáci v roce 2011 srovnatelného výsledku s rokem 1995 a přibližně stejnou úroveň vědomostí a dovedností prokázali také v roce 2015.

Čeští učitelé i ředitelé škol hodnotí podmínky pro výuku matematiky a přírodovědy velmi dobře, ovšem výsledky žáků tomu úplně neodpovídají. Zde sehrávají svou roli další faktory, které výsledky ovlivňují. „V českých školách je kladen malý důraz na studijní úspěch jednotlivých žáků a školní klima je v mezinárodním srovnání hodnoceno jako průměrné,“ informoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Učitelé navíc již tradičně vyjádřili malou spokojenost se svým povoláním. Čeští žáci pociťují rovněž velmi malou sounáležitost se školou a velmi neradi do ní chodí. „ČR patří k zemím, kde je chuť žáků učit se matematiku a přírodovědu podprůměrná,“ doplnil ústřední školní inspektor s tím, že v případě matematiky a přírodovědy je nízká také sebejistota českých žáků, která se navíc od roku 2011 v matematice ještě snížila.


Podrobnosti naleznete zde

3 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
29. listopadu 2016 v 12:48  

Zajímavý je graf na straně 36, který se týká počtu odučených hodin matematiky a přírodovědy za rok. Vzhledem k tomu, že počet odučených hodin přírodovědy je nejnižší ze všech zemí a že počet odučených hodin matematiky je jeden z nejnižších, jsou naše výsledky téměř zázračné.

tyrjir řekl(a)...
29. listopadu 2016 v 13:46  

Ten zázrak ale jaksi končí na střední škole....

Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/11/stredoskolaci-dopadli-v-cestine-i.html

Eva Adamová řekl(a)...
29. listopadu 2016 v 14:33  

No, když budeme srovnávat podobně jako to udělala ČŠI nejhorších 30 % žáků na konci devítky se všemi páťáky na konci pětky a ještě jim přihodíme do stejného časového limitu deset obtížnějších úkolů (páťáci budou mít v testu 20 úloh, deváťáci 30, z toho 10 stejných s páťáky), nemůže to pro tyto čtverkaře a propadlíky nikdy dopadnout dobře.

Takže ani tak nejde o jakýsi zázrak, ale o naprostou stupiditu ČŠI. Doporučuji přečíst si tematickou zprávu k tomuto zázračnému testování. Je zveřejněná i na pedagogickém infu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.