Ředitelka ZŠ se ptá: Jak stát garantuje přípravu učitelů, když se nám hlásí jako kvalifikovaní kantoři prodavači?

úterý 15. listopadu 2016 ·

Na včerejší konferenci Škola pro budoucnost – budoucnost pro školu se nejvíc hovořilo o přípravě pedagogů a požadavcích na jejich profil, píše server deník.cz. Pavla Jedličková, ředitelka 28. ZŠ Plzeň, na konferenci popsala, jak shání nové učitele: „Loni jsme chtěli vyměnit učitele zeměpisu a dějepisu. Přihlásilo se 24 zájemců, 
z nich 15 bylo kvalifikovaných a tři prošli pohovorem. Dopadlo to tak, že jsme si nechali původního pedagoga, s nímž jsme nebyli zcela spokojeni. A když jsme potřebovali matematikáře, přihlásili se zcela vážně prodavači a dealeři. Ptám se, jak stát garantuje přípravu učitelů, když se nám hlásí jako kvalifikovaní kantoři prodavači?"

Podle Jedličkové je třeba, aby z fakult vycházeli univerzálněji zaměření lidé, kteří učit chtějí a první rok před tabulí je nezlomí. Rozhodující roli vidí v práci uvádějících učitelů. „Největší potíž je, že absolventi vlastně neznají jinou než frontální výuku, nejdou za žáky, neumějí s nimi komunikovat a vytvářet si s nimi vztah. Skoro bych řekla, že se jich bojí," naznačila Pavla Jedličková.

Tomáš Janík z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity upozornil, že se změnou struktury žáků (inkluze, migrace, vyšší počty dětí) se zvyšuje nejen tlak na učitele, ale také na příliv jiného typu odborníků, kteří nemají pedagogické vzdělání.

„Tento trend je nežádoucí, směřuje k dekvalifikaci a znevažování profese, což může být promyšlená cesta k privatizaci školství, k byznysu se vzděláním," uvedl Janík. Zároveň řekl, že Česko je po Japonsku zemí, kde se kantoři nejvíc bojí, že nároky na ně kladené nezvládnou.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
15. listopadu 2016 v 13:33  

"Ptám se, jak stát garantuje přípravu učitelů, když se nám hlásí jako kvalifikovaní kantoři prodavači?"

No tak, jako kvalifikovaní asi ne, že? A nevím, jak může paní ředitelku v Plzni překvapit, že sehnat matikáře není jednoduché. A to ještě asi nezkoušela sehnat fyzikáře.

Faktem je, že stát dneska negarantuje vůbec nic. Vysoké školy jsou autonomní a je jim vcelku jedno, co děti studují, hlavně že mají povolené obory a dostávají na ně peníze.

Na fakultách produkujících absolventy pedagogických oborů si student může nakombinovat aprobaci dle libovůle a situace je pak taková, že tyto fakulty každý rok vychrlí dohromady tisíc občankářů, tisíc rodinkářů, stovky češtinářů, angličtinářů, dějepisářů, zeměpisářů, biologů, desítky chemikářů či matematiků a fyzikářů utrousí pár. A to ti chemikáři, matikáři a fyzikáři ještě nekončí ve školství.
Doba, kdy byl obor matematika-fyzika preferenční s tučným preferenčním stipkem a bralo se na něj dvakrát tolik lidí, jako na jiné obory s matematikou, je dávno pryč.

Unknown řekl(a)...
15. listopadu 2016 v 17:37  

A to ti zbylí důchodci a skoro důchodci s obory matematika, fyzika, chemie jsou ještě konfrontováni s názory alternativců, že je třeba zrušit nadřazení přírodních věd. Nejlépe je asi zrušit tyto předměty nebo je okleštit tak, aby neděsily děti. Tzn. žádné vzorce, matematika na úrovni počtů, žádné převody jednotek, rýsovaní, deskriptiva, ...už nikdy žádnou hrozbu!!!

Tajný Učitel řekl(a)...
15. listopadu 2016 v 18:14  

Zákon o kvalifikaci mluví jasně. Mohou je kvalifikovaní. Musí být. Jiní nejsou hodni. Uhm... Ti ale nechtějí, nebo neumí až tak moc. Ti, kteří umí a chtějí, jdou na soukromé školy za soukromé peníze. Možná bude k zajištění provozu škol potřeba vysokoškoláků jiných, nebo dokonce prodavačů? Niet. Dekvalifikace. Dáme takové peníze učitelům aby se mohli uživit a povolání se stalo atraktivním? Err...Ne. Zavedeme nový KŘU, kde má učitel o 5 litrů víc po x letech a papírové pakárně gigantických rozměrů.

Už tomu vážně věřím. To JE komplot na privatizaci státního školství z dílny mšmt. Ženiální.

Nowak řekl(a)...
15. listopadu 2016 v 22:44  

Divný nadpis, divná paní ředitelka, divná konference!
Stát by se samozřejmě měl pokoušet starat, aby školství běželo a bez učitelů to nejde. Ale jestli se paní ředitelce na jedno místo přihlásilo 15 kvalifikovaných uchazečů, tak co chce? Proč si stěžuje na stát? Že jejím pohovorem prošli 3 uchazeči? Jak je to možné? Jestli byli kvalifikovaní, pak mohla stanovit jakési pořadí. Ale jak mohla říct, že uchazeč o místo s vhodnou kvalifikací neprošel? Jaké zvláštní požadavky mimo řádnou kavlifikaci škola chtěla? A že se přihlásili i prodavači? Jak tomu má stát bránit? Nějakým zákonem, hrozbou trestu odnětí svobody?
A na té konferenci nikdo v diskuzi nereagoval na tyto najasnosti? A Deník.cz si vybral z celé konference jako hlavní infomaci zrovna tuto podivnou ředitelku? Jak asi na této ZŠ probíhal konkurz na místo ředitelky? Bylo tam taky 24 uchazečů z toho 15 kvalifikovaných a mezi nimi vyhrála tato paní jako ta nejschopnější?

tyrjir řekl(a)...
15. listopadu 2016 v 23:57  

Jestli se panu Bělobrádkovi podaří ten "Masakr motorovou pilou" (odtržení vědy a VŠ od MŠMT do jiného nového ministerstva) bude to, nač paní ředitelka poukazuje, ještě horší. Padla na té letošní konferenci s názvem BUDOUCNOST PRO ŠKOLU alespoň zmínka o tom chystaném "masakru"?

Vystoupení paní ředitelky bylo, myslím, především vystoupení manažerské. Úředníci a manažeři mají často rádi pobočníky - asistenty, koordinátory, mentory atd. I když tím roste byrokracie a mnohdy se zmenšuje efektivita práce na základní úrovni. Paní ředitelka myslím tak trochu pochválila ten manažerský kariérní systém a pozastavila se nad některými fenomény. K podstatě problémů však, myslím, nešla.

J. Týř

tyrjir řekl(a)...
16. listopadu 2016 v 1:42  

Dovoluji si veřejně položit tři otázky paní ministryni školství, která zodpovídá za resort školství a za konferenci ŠKOLA PRO BUDOUCNOST - BUDOUCNOST PRO ŠKOLU II, panu předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, který tuto konferenci zaštítil, a panu předsedovi Vlády ČR, který zodpovídá za práci vlády:

1. Jak se na přípravě konference MŠMT názvem ŠKOLA PRO BUDOUCNOST - BUDOUCNOST PRO ŠKOLU II (konference) a na její realizaci, včetně vystoupení na konferenci, podíleli

a) věcné příslušní náměstci a ředitelé odborných útvarů MŠMT,
b) pracovníci organizací přímo řízených MŠMT - zejména pracovníci Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) a Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV),
c) relevantně reprezentativní zástupci učitelů a zřizovatelů z regionálního školství?

2. Nakolik systémově odráží příprava, program, průběh a výstupy této podle názvu bilančně programové konference hlavní problémy veřejného školství v ČR a zodpovědnost MŠMT za jejich řešení?

3. Odpovídá práce MŠMT v oblasti koncepční, organizační a kontrolní svou účelnosti a efektivitou

a) Kompetenčnímu zákonu a Vládnímu prohlášení 2014,
b) dalším právním předpisům České republiky a Evropské unie?

J.Týř




Josef Soukal řekl(a)...
16. listopadu 2016 v 7:46  

Otázky pana Týře jsou velmi případné.

Unknown řekl(a)...
16. listopadu 2016 v 19:32  

"Ministryně uvedla, že pokud se situace státních škol a jejich učitelů rychle nezlepší, širší privatizace školství je reálná."
Netuším, čí cíl je privatizace školství, ale Kateřina Valachová s její klikou nás k němu přiblížila nejvíce ze všech dosavadních ministrů školství a ve svém úsilí nepolevuje... a pak ještě ČERPAT, ČERPAT!..
Co by opravdu pomohlo - zrušit MŠMT, metodické řízení školství přenechat ČŠI jako politicky nezávislé instituci a finanční jednomu odboru ministerstva financí - to je však sci-fi.
Byla by tu jistá naděje, kdyby si však Andrej Babiš tolik nenotoval s komisařkou Jourovou. Takže zbývá nečekat na Godota, nehrát s nimi tu jejich hru, žít a pracovat jako v totalitě - hlupákům a kariéristům navzdory :-)

tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2016 v 2:57  

DNES od 12:50 bude v Otázkách VM paní ministryně školství debatovat s rektorem Masarykovy univerzity o financování a kvalitě VŠ a o propojení studia a praxe.

Zdroj:
https://mobile.twitter.com/katavalachova/status/800056221067866116

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.