Na konečnou verzi kariérního řádu jsme hrdá, říká Kateřina Valachová

úterý 1. listopadu 2016 ·

„Dojít k tomuto řešení bylo fakt hodně těžké. Moje zadání se celou dobu soustředilo na učitele. Chtěla jsem vědět, jak on zlepší sám sebe, jakou dostane podporu, aby skvěle učil naše děti. Proto jsem odmítala papíry, razítka či manažerské kompetence, které se původně měly ověřovat. Na konečnou verzi jsem hrdá a až v tento okamžik se s kariérním řádem plně ztotožňuji. Upřímně řečeno, doteď jsem si za ním úplně nestála,“ říká ministryně školství Kateřina Valachová v rozhovoru pro server Aktuálně.cz.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Kateřina Valachová (vláda.cz)
Jaké budou příplatky za postup do jednotlivých stupňů?

Učiteli ve druhém kariérním stupni by se měl zvýšit plat o tisíc korun, společně s tarifním posunem celkově o dva tisíce korun. Pedagogovi ve třetím stupni stoupne plat celkově o více než pět tisíc korun.

Kariérní řád bude v první fázi zajímavý především pro začínající učitele. Jak bude probíhat jejich adaptační období?

Začátečníci budou mít uvádějícího učitele – zkušenějšího pedagoga ze stejné školy. Ten jim bude pomáhat, navštěvovat jejich hodiny a radit jim na základě svých zkušeností. Začínající učitel bude mít plán profesního rozvoje, komise pro postup do druhého kariérního stupně bude posuzovat, jestli ho naplnil...

Uvádějící učitel za to bude mít příplatek nebo snížený úvazek?

Dostane tři tisíce korun k platu navíc, a to hned od září 2017...

Plánujete i jiné příplatky?

Ano, nově zavádíme příplatky za výchovného poradce, to bude zhruba jeden až dva tisíce korun měsíčně, a stejnou částku pro kariérního poradce pro volbu střední školy. Příplatky, na které byli učitelé doposud zvyklí, zůstávají. V roce 2021 pak s prvními učiteli ve třetím stupni naběhnou další příplatky za koordinátora vlastního hodnocení školy a mentora profesního rozvoje.


Celý rozhovor naleznete zde

31 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
1. listopadu 2016 17:32  

Mě se chce blít.

Fanda Moudry řekl(a)...
1. listopadu 2016 17:54  

Kariérní poradce pro volbu SŠ = výchovný poradce. Ty 4 000,- bodnou a za stejnou "práci" jako dnes.
3000,- Kč pro uvádějícího učitele - jsem neskutečně zvědavý.
400-800,- Kč pro třídního učitele, který maká jako šroubek.Jaký to nepoměr.
A kolik dostane koordinátor koordinátorů? A zbude ještě na základní tarifní plat běžně vyučujícího kantora? A bude mít na tento "pokus" MŠMT peníze, pač současné volební preference ČSSD jsou na 14%. Z toho plyne, že za necelý rok s největší pravděpodobností paní hrdou Kateřinu neuvidíme.

old pratavetra řekl(a)...
1. listopadu 2016 18:27  

Skromný dotaz. Např. pokud přijmu eléva (elévku) na 1. stupeň, pak netuším, odkud vytáhnu prvostupňového uvádějícího učitele, když nebude mít snížený úvazek. Každý ministr by měl mít za sebou učitelskou praxi na základce, maturitních středních školách a učňáku. Pak by mohl teprve prohlašovat, že je na něco hrdý, když se mu podaří něco smysluplného do školství prosadit. V tomto případě říkám: "Na konečnou verzi naší ministryně jsem cokoliv, jenom ne hrdý."

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. listopadu 2016 18:50  

Mě se chce blít.

Tuším, že se konečně blíží doba celospočenského docenění role pytliků.
Teď vám budeme dobří, že?

Vladimír Stanzel řekl(a)...
1. listopadu 2016 19:34  

Pane Komárku, chybička se Vám do titulku vloudila, "jsme hrdá" je dílo šotkovo.

Já bych ovšem na místě paní ministryně hrd nebyl, ba právě naopak. Styděl bych se před učiteli a chodil kanály. Asi proto nejsem politik, ale pouhý venkovský učitel.

Jirka řekl(a)...
1. listopadu 2016 20:09  

Kdybych měl účet v Atlasu hub a potkal se tam s kolegou Sáčkem, tak bych mu dneska likoval, až bych brečel. Díky za trochu smíchu od srdce po těžkém dnu.

Jirka řekl(a)...
1. listopadu 2016 20:15  

Proč nejste hrd?
Zřejmě víte o politice prd!

Zdravím kolegu venkovského učitele. U nás už se ani děti nestydí. Rudnou jenom vzteky a Praha je mnohem dál. Myslím ve vývoji.

Miloslav Novotný řekl(a)...
1. listopadu 2016 20:26  

Tak jsme si přečetli, o čem to je. U vědomí toho, že kvalifikace Mgr. Valachové je „o právu“, překvapuje mě, že v rozhovoru používá budoucího času. Paní magistro, legislativa není platná právní úprava, jak kdekdo hlásá, nýbrž proces tvorby zákonů. Váš návrh je před prvním krokem legislativního procesu, zatím tedy není ani vládní. Jestli to pod záminkou „máme to v programovém prohlášení“ vláda pošle Parlamentu, kde to koalice spěšně pod heslem „máme to v programech“ protlačí, pak nastane ta Vaše budoucnost těsně před volbami. Když jste nechtěla vypadnout z resortu, kterému nerozumíte a kterému svými hrdopyšnými nesmysly škodíte, hned po krachu inkluze v září, vypadnete po volbách. Tu přerozdělovací imitaci nápravy ostudného odměňování ve školství, zvanou kariérní řád, každý Váš nástupce zruší, poněvadž zdědí problém úbytku pedagogů ve stádiu strmého pádu do té propasti, o které se zmiňujete.
P.S. Mám dva syny, lékaře a středoškolského učitele. Jako profesionálové si oba vedou velmi dobře. Plat mají asi 3:1. Jděte se vycpat.

tyrjir řekl(a)...
1. listopadu 2016 21:58  

S většinou toho, co zde řekl pan Novotný musím, bohužel, souhlasit. Obávám se, že v tom, že následující vláda ten zpackaný Kariérní řád učitelů zruší, nemusí mít nutně pravdu. Tak jako u RVP a tzv. Inkluze je tu háček v tom, že jeho vznik je zčásti financovaný z EU dotací. Zrušení by tedy mohlo znamenat vracení části EU dotací...

Jsem názoru, že pro české školství by bylo nejlepší, kdyby tento koordinátorsko mentorský Kariérní řád, který, myslím, přes mnohé připomínky skutečných odborníků objektivně zanedbává možnosti efektivního odborného růstu VŠECH učitelů, neprošel Vládou nebo Parlamentem ČR.

J.Týř

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
2. listopadu 2016 7:53  

Kariérní řád zavádějící zbytečné pozice je potřeba důrazně odmítat.

mirek vaněk řekl(a)...
2. listopadu 2016 8:00  

Bude to někomu stát za to dělat ze sebe šaška pro mizerných 5000,- navíc za určitě spousty práce, když mimo školství bude brát mnohem víc za menší stres?

Janek Wagner řekl(a)...
2. listopadu 2016 8:14  

Podklady pro jednání vlády, včetně publikovaných včera odpoledne, naleznete na:
Kariérní řád: Hodnocení dopadů regulace novely zák...
Kariérní řád: Teze vyhlášky o standardu učitele (v...
Kariérní řád: Teze vyhlášky o atestačním řízení v ...
Kariérní řád: Platné znění dotčených částí zákona ...
Kariérní řád: Návrh novely zákona č. 563/2004 Sb.,...
Kariérní řád: Důvodová zpráva k novele zákona č. ...
Kariérní řád: Předkládací zpráva k novele zákona č...

Tomáš Barták řekl(a)...
2. listopadu 2016 9:32  

Kariérní řád má být jeden:
Jasně stanovené tabulky a dostatek peněz pro ředitele škol, aby mohli ocenit své učitele.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
2. listopadu 2016 9:52  

Učitel zaplatí úhradu za konání atestačního řízení nejpozději do týdne

Výsměch učitelům. Kolik platí voják za povýšení?

mirek vaněk řekl(a)...
2. listopadu 2016 12:27  

"Základem nového kariérního systému se podle tohoto návrhu stane třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích učitele a jejich gradaci směrem k rostoucí kvalitě práce učitele a zvyšování rozsahu jeho práce."

Už jsem se bál, že nám přidají peníze bez přidané práce.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. listopadu 2016 13:14  

Kolik že ta sranda bude stát? Myslím tím ten poplatek.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. listopadu 2016 13:15  

Taky se mi líbí, že nic nesmí být starší 5 - 10 let. Takže všechna ta školení předtím se nepočítají, jo?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
2. listopadu 2016 13:28  

Základní návrh byl zmetek. Co z toho mohlo vzejít? Jestliže je na tohle paní ministryně hrdá, pak ztrácí soudnost a chce si jen odškrtnou další splněný úkol.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
2. listopadu 2016 19:13  

Tak jsem provedl výcuc standardu. Nikde jsem nenašel, jak se budou jednotlivé body vykazovat, ale i tak je čtivo nesmírně výživné, pro něž platí hustiské "nepřátel se nelekajte, na množstvie nehleďte:

1.1.1 Znalosti cílů vzdělávání
1.1.2 Znalosti kontextů vzdělávání
1.1.3 Znalosti o žácích
1.1.4 Znalosti o řízení třídy
1.1.5 Znalosti kurikula
1.1.6 Znalosti obsahu vyučovaných předmětů
1.1.7 Didaktické znalosti obsahu
1.1.8 Další (specifické) znalosti a dovednosti
1.2.1 Sebepoznávání
1.2.2 Rozvoj profesního já
1.2.3 Další profesní rozvoj a vzdělávání

2.1.1 Plánování – cíle
2.1.2 Plánování – obsah
2.1.3 Plánování – metody
2.1.4 Plánování – ohled na možnosti a potřeby žáků
2.2.1 Metody výuky – aktivní učení
2.2.2 Metody výuky – adaptivita
2.2.3 Motivování a aktivizace žáků
2.2.4 Diferenciace a individualizace
2.2.5 Zprostředkování učiva
2.3.1 Učební prostředí
2.3.2 Soudržnost třídy a spolupráce
2.3.3 Kázeň a řízení třídy
2.3.4 Podmínky učení
2.4.1 Postupy hodnocení
2.4.2 Pozorování žáků a dokumentace pokroků
2.4.3 Vymezování kritérií hodnocení
2.4.4 Poskytování zpětné vazby pro zlepšení
2.4.5 Individualizace při hodnocení
2.4.6 Podpora žáků při sebehodnocení
2.5.1 Shromažďování informací o výuce
2.5.2 Analýza a hodnocení výuky
2.5.3 Návrhy na zlepšení výuky
2.5.4 Zdůvodňování výukových přístupů a postupů

3.1.1 Účast na životě školy
3.1.2 Sdílení a spolupráce s kolegy, vzájemná podpora
3.1.3 Řešení problémů
3.2.1 Jednání s rodiči
3.2.2 Sdílení poznatků a vedení dialogu o dítěti, spolupráce v individualizaci vzdělávací cesty
3.2.3 Sdílení poznatků a vedení dialogu o výuce
3.3.1 Spolupráce se školami
3.3.2 Spolupráce s poradenskými zařízeními
3.3.3 Spolupráce dalšími partnery
3.3.4 Spolupráce s profesními asociacemi a odbornými komunitami
3.4.1 Prezentace školy
3.4.2 Rozvoj školy
3.4.3 Inovace ve škole a ve výuce

Vladimír Stanzel řekl(a)...
2. listopadu 2016 19:19  

A lahůdka k tomu. Zvýraznil jsem místa hodná pozornosti - jak široce soudruzi a soudružky na ministerstvu přemyšlují:

Úhrada za atestační řízení
VARIANTA NULOVÁ
Úhrada za atestační řízení nebude stanovena. Náklady spojené s atestačním řízením budou hrazeny z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tato varianta neplní účel zvýšení motivace a odpovědnosti účastníků atestačního řízení a znamená negativní dopad na finanční prostředky státního rozpočtu.
VÝCHODISKA PRO VARIANTY 1 A 2
Důvodem pro zavedení povinnosti hradit úhradu za atestační řízení je zvýšení odpovědnosti a motivace účastníků atestačního řízení za jejich profesní rozvoj. Úhrada nebo poplatek za atestaci jsou běžné i v jiných oblastech regulovaných povolání. Úspěch v atestačním řízení je spojen s možností výkonu navržených specializovaných činností a zvýšením platu.
Úhrada za atestační řízení přichází v úvahu jen pro atestační řízení pro třetí kariérní stupeň, nikoliv k atestačnímu řízení na konci adaptačního období pro přechod do druhého kariérního stupně. Je tomu tak proto, že přechod do druhého kariérního stupně je povinným krokem každého začínajícího učitele, kdežto postup do třetího kariérního stupně je projevem vůle učitele.
Výše úhrady vychází z kalkulace nákladů spojených s atestačním řízením, které zahrnují:
mzdové náklady na členy atestačních komisí,
mzdové náklady na metodiky atestačních řízení,
počáteční a průběžné vzdělávání členů atestačních komisí,
náklady na organizační zajištění atestačních řízení (ONIV).

VARIANTA 1
Atestační řízení pro třetí kariérní stupeň je předmětem úhrady. Výše úhrady bude stanovena vyhláškou. Úhrada je příjmem organizace pověřené zabezpečováním atestačních řízení a odpovídá plné výši nákladů spojených s atestačním řízením. Tato varianta nebude znamenat nutnost pokrýt finanční dopady ze státního rozpočtu v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Bude naplněn účel úhrady – zvýšení motivace a odpovědnosti účastníků atestačního řízení.
Tato varianta se jeví jako nejvhodnější v případě, že úspěch u atestačního řízení a s ním spojený postup do vyššího kariérního stupně bude doprovázen zlepšeným odměňováním. Z hlediska předpokládaných dopadů na státní rozpočet je tato varianta výhodná, neboť nepředpokládá nutnost pokrýt náklady atestačního řízení – ani zčásti – z prostředků státního rozpočtu.
VARIANTA 2
Atestační řízení pro třetí kariérní stupeň je předmětem úhrady. Úhrada je příjmem organizace pověřené zabezpečováním atestačních řízení a je stanovena v nižší výši nákladů spojených s atestačním řízením. Tato varianta bude znamenat nutnost pokrýt finanční dopady ze státního rozpočtu v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Bude naplněn účel úhrady – zvýšení motivace a odpovědnosti účastníků atestačního řízení.
Tato varianta se jeví jako vhodnější v případě, že úspěch u atestačního řízení a s ním spojený postup do vyššího kariérního stupně nebude doprovázen zlepšeným odměňováním. Z hlediska předpokládaných dopadů na státní rozpočet je tato varianta méně příznivá než varianta 1, neboť předpokládá nutnost pokrýt část nákladů atestačního řízení z prostředků státního rozpočtu.

Charlie řekl(a)...
2. listopadu 2016 22:01  

Tohle už není na občanský neklid, ani stávku. Tohle je na defenestraci a pořádné vymetení Augiášova chléva v Karmelitské.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. listopadu 2016 22:29  

výcuc standardu

A to by mne zajímalo, jestli jsou ta ustanovení požadována komplet v průniku, nebo ve sjednocení nějak procentuálně, nebo CO?
Že ty standardy jsou vesměs pojímány jako že, kdo si na co vzpomene, že by se to tak nějak hodilo. Si říkám, proč tam nenechali i tu kvalitu očního kontaktu a pohybu po učebně. Jako když se balili na svoji cestu Klapkovi tři muži ve člunu o psu nemluvě. Také, co by se asi tak mohlo hodit. Až vyšlo najevo, že tokem řeky Temže nemůže projet loď takových rozměrů...

Ygrain řekl(a)...
2. listopadu 2016 22:44  

9.5.1.3 nauka o jsoucnu jakožto jsoucnu
9.5.1.4. vztah s vesmírem a díky za ryby

Už se nemohu dočkat, až se s písní na rtech a jiskrou v oku všichni vrhneme vstříc světlým zítřkům budování kariéry. Kateřinu pak budeme nejméně blahořečit a pověříme ji vypracováním kariérního řádu politika.

Fanda Moudry řekl(a)...
2. listopadu 2016 23:16  

Tento kariérní řád je poslední hřebíček do rakve šancí ČSSD na přijatelnou porážku v podzimních parlamentních volbách 2017, pač to i díky kantorům pro ČSSD skončí debaklem. Potom už Kateřina nebude vytvářet vůbec nic.

laimes28 řekl(a)...
3. listopadu 2016 4:12  

VÁCLAV NECKÁŘ - KATEŘINO

Tajný Učitel řekl(a)...
3. listopadu 2016 7:33  

Je klíčové si uvědomit, že můžeme přestat věřit, že úředníci vědí a rozumí tomu, co dělají, o motivech nemluvě. Jakmile tomu přestaneme věřit, je snadnější to pochopit.

mirek vaněk řekl(a)...
3. listopadu 2016 10:20  

On tomu někdo ještě věřil?

Je to zase jen způsob jak nahnat učitele neziskovkám na nesmyslná školení. Jenže jim nedochází, že nebudou mít koho. Už teď jsem ve 30-ti členém sboru učitelů školy 6. nejmladší(jedna mladší kolegyně dala včera výpověď) a 7. nejdéle sloužící(včetně ředitele).

Takže už jen čekám, kdy vyhlásí ring volný a zavedou krizový plán - bakaláři do škol, případně kdo udrží křídu a moč do škol.

Je čas doplnit svůj profil na Linkedln a čekat na nabídky.

jir řekl(a)...
3. listopadu 2016 12:37  

2.5.1 správná odpověď je b)

Fanda Moudry řekl(a)...
3. listopadu 2016 16:03  

3. listopadu 2016 10:20
mirek vaněk

Učitelské povolání se stává díky obrovské byrokracii a málo penězům pro mladé naprosto nepřijatelným. "Mnoho práce za málo muziky". Jednou nohou v kriminále, buzerace od rodičů, na mnoha školách "výživné vedení", spousty "vyhořelých kantorů,... jsou vskutku lákadlem až na posledním místě.

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. listopadu 2016 20:24  

A vsechny ty shora uvedene ......... budete vest ve svem profesnim portfoliu. Myslim, ze ty 4 hodiny spanku pote co si udelam vsechny sve povinnosti, budou stacit.

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. listopadu 2016 21:52  

budete vest ve svem profesnim portfoliu

Nějak zvlášť to nesleduji. Tuším, že pojem 'portfolio' znamená snad jakýsi balík cenných papírů. Jak si mám představit to 'profesní portfolio'?
Všechny svoje pedagogicky cenné papíry mám vesměs v elektronické podobě. Za tři roky bych je mohl poskytnout za, řekněme, deset tisíc. To 40 káčé za papír.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.