Školy trápí nerovnost v kvalitě i přetíženost ředitelů. O stavu českého školství přijdou diskutovat přední experti

pátek 4. prosince 2020 ·

České školství se musí zásadně proměnit, jinak bude společnost čelit velkým problémům. Až 50 procent současných profesí se dá plně automatizovat, člověka v nich tedy může nahradit některý typ stroje. Aby se lidé na trhu práce udrželi, musí se učit nové dovednosti. Dalším alarmujícím faktem je, že ředitelům škol až polovinu pracovního času zabere administrativa a zajištění provozu školy, místo aby se věnovali pedagogickým tématům. Vyplývá to z průzkumu společnosti McKinsey & Company, který prezentovali řečníci konference o vzdělávání PREF Conference 2020, která se uskutečnila 26. listopadu. Informují Hospodářské noviny. 


Odborníci tam mimo jiné upozornili na fakt, že český vzdělávací systém je extrémně decentralizovaný. Z toho také plyne odlišná podpora škol, a tudíž i rozdílná úroveň škol. Ředitelé jsou přetíženi administrativními a technickými úkony, odborné a podpůrné kapacity jsou roztříštěné. V českém vzdělávacím systému je také neuvěřitelné množství aktérů, což systém zatěžuje a zpomaluje. 

Na konferenci navazuje také diskuse u kulatého stolu, která se bude konat v pondělí 7. prosince.

Jako řečníci zde vystoupí i někteří z účastníků PREF Conference 2020, například Daniel Prokop nebo David Souček, ředitel výzkumné společnosti Kalibro. Dále se diskuse zúčastní Dana Hádková z organizace Dítě badatel. Je lektorkou a pedagožkou, která se věnuje přemýšlivým a nadaným dětem. Stejně tak u diskusního stolu usednou Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb organizace Člověk v tísni, nebo Tereza Vítková, učitelka na Základní škole Úhonice a vítězka kategorie Mimořádný výkon ankety Hvězdy výuky na dálku. 

Čtenáři mohou do debaty zasílat své dotazy. 



Další informace naleznete zde

42 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
4. prosince 2020 v 21:24  

Jeden expert vedle druhého. Zajímalo by mě, kdo z nich má tušení, co dělá ředitel různých typů škol.
Podle toho to pak vypadá. Dskuze pro diskuzi.
Když neexistují lidé, kteří se tím cíleně zabývají nebo nejsou pozváni. To nemyslím ty, co si z toho dělají živnost. Nebo "aktivisty" experty na všechno.

Ivo řekl(a)...
5. prosince 2020 v 7:58  

Jsou 3 typy managerů ve školství:
1. ÚPLNÍ IGNORANTI - absolutní nezájem o dění ve škole v úskoprsém zájmu o granty a projekty, ze kterých sype bakšiš... To v tom lepším případě - v horším ani to ne...
2. Despotičtí manipulátoři "přepadávající" už tak vyčerpané kantory v jednotlivých hodinách - hodno bossingu, včetně manipulací s žáky podporujících "bonz" na své učitele. S těmito učiteli soucítím a již mnohokrát jsem tady na těchto vláknech psal prosbu o zavedení psychotestů na tyto pozice návaznosti na zkoušku z AJ na úrovni minimálně B1.

3.Manager, který má empatii a lidskost (TO JE VÝHRA) s vysokým emocionálním koeficientem, a takových škol´je bohužel jako šafránu...

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 10:59  

Pane Ivo,

tento stav má dvě příčiny:

a) Zrušení školských úřadů vládou Miloše Zemana. Tyto úřady při konkursech dokázaly korigovat některé úlety. Nyní má hlavní slovo starosta (primátor) a rada obce.

b) Neexistence karierního řádu, který by nastavil nutné parametry pro to, aby se zájemce vůbec mohl do konkursu na ředitele školy přihlásit.

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 11:09  

Dodatek.

Pane Ivo,

za sebe musím napsat, že mám dlouhodobě a i nyní v současnosti. ředitele ze skupiny 3 a jsem tomu velmi rád.

Jirka řekl(a)...
5. prosince 2020 v 11:53  

za sebe musím napsat, že mám dlouhodobě a i nyní v současnosti. ředitele ze skupiny 3 a jsem tomu velmi rád.

To se pak lehce odsuzují "plačky", které se snaží být nároční a spravedliví pod řediteli prvních dvou skupin. Také se snáze odolává tlaku nesoudných rodičů. Asi jsme narazili na další vrchol "trojúhleníku".

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 12:14  

Pane Jirko,

já jsem do školy s takovým ředitelem šel cíleně a vybral jsem si tu školu i za cenu velkého dojíždění.

Měl jsem ale i ředitele, který se zástupkyní vedly školu do kopru a co se tam dělo, to bylo dost nepředstavitelné. Tak jsem odešel. Byla to špatná volba. Za více než 30 let praxe zatím naštěstí jediná.

O tlacích rodičů vím dost a dost. Vždy se mi ale vyplatilo s rodiči otevřeně komunikovat o tom, co děláme a proč to děláme. I výrazně alternativní rodič pak pochopí, proč se jeho dítě tvrdým drilem učí velkou násobilku zpaměti.

Kupodivu největší střet jsem měl ale s bývalými učitelkami. Domnívám se, že kázeň ve třídě je základem efektivní výuky. Začínáme přesně se zvoněním, žáci musí být připraveni atd. .... Kupodivu největší problém s tím měly dvě bývalé učitelky, kterým se nelíbilo, že toto po jejich vnoučátkách požaduji, přestože ony samy byly proslulé rázným vyžadováním kázně. Sice přišly rozezlené, ale pak jsme si sedli, porovnali jsme si, co vyžaduji já a co vyžadovaly blahé paměti ony .... no a ukončili jsme vzpomínáním na staré dobré časy. V pohodě. Chce to zkrátka naslouchat a komunikovat.

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 12:25  

Považuji téma diskuse za důležité, ale domnívám se, že nešťastně motá dohromady dvě rozdílné věci.

Byrokracii ve školství nebudu komentovat, aby pan Komárek nemusel mazat.

Něco zcela odlišného ale je ona "nerovnost" v kvalitě. Oblíbeným tématem lamentací je, že české školství upadá, achich ouvej ach. Jenže při pročítání srovnávacích testů je očividné, že české školství není žádný jednolitý amaroun. Jsou v něm safra velké rozdíly.

V některých oblastech ČR jsou zaznamenány špičkové výkony, v jiných je to ale úroveň afrického rozvojového státu.

Je tedy nutné nastolit otázku: Co je příčinou takového stavu? No a pak začít sbírat data a otevřít diskusi, do které budou přizváni především učitelé z praxe.

Nu a nyní to nejožehavější. Sběr dat a diskusi nesmí křivit tlak některých aktivistů, kteří se "řešením" školských problémů živí.

Možná by i Česká škola mohla přispět tím, že bude zveřejňovat efektivní výukové strategie, metody atd. učitelů z praxe.

Silvie A. řekl(a)...
5. prosince 2020 v 16:25  

Despotičtí manipulátoři "přepadávající" už tak vyčerpané kantory v jednotlivých hodinách

Ředitel mojí školy má opravdu jiné starosty nežli hospitace, a "přepadení" z jeho strany by byl zázrak. Dohled nad učiteli má na starosti zástupce. Je osvědčeným zvykem hospitace hlásit předem.

Nicméně, stane se, že mi zástupce něco chce a přijde mi to sdělit do hodiny, neplánovaně a nečekaně. A co má jako být? Co je na tom špatného?

Eva Adamová řekl(a)...
5. prosince 2020 v 17:25  

V současné době distanční výuky jsou spíše přetížení školní ajťáci a učitelé hlavních předmětů na druhých stupních škol.

A k našemu panu řediteli, ten je kompilát všech třech typů:

1. Úplný ignorant je v současnosti v naprostém nezájmu o to, jakým způsobem probíhá online výuka v Teams, což vede k tomu, že si ani nedovede představit, že to někteří učitelé pojali na rozdíl od jiných tak, že jsou opravdu schopni online učit velmi efektivně a úspěšně.

2. Despotický manipulátor v případech, kdy má kantor na věc jiný názor.

3. Manažer, který má velkou empatii k některým neschopům, které na škole máme. Ti ho totiž na jeho postu nikterak neohrožují.

O tom, že bych hodlala školu, na které působím 35 let, opravdu neuvažuji. A to i z toho důvodu, že ať se rozhlížím po okolních školách, jak se rozhlížím, tak vidím, že by to bylo z bláta do louže. A dojíždět na školu, na které působí pan Brom přes celou republiku skutečně nemíním.

Silvie A. řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:26  

Sběr dat a diskusi nesmí křivit tlak některých aktivistů, kteří se "řešením" školských problémů živí.

Avšak to je požadavek DALEKO mimo realitu. Je evidentní, že ministr naslouchá právě aktivistům, zatímco názory frontlajnových učitelů jsou mu srdečně lhostejné.

Což silně olivňuje můj názor na prospěšnost a použitelnost sběru dat a diskuse pro směřování českého školství. Snažím se udržet status quo.

Silvie A. řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:37  

mohla přispět tím, že bude zveřejňovat efektivní výukové strategie, metody atd. učitelů z praxe

Pokud má kdokoli (třeba učitel z praxe) chuť (atd. apod.) publikovat svoje poznatky, může to velice snadno učinit na rvp.cz .

Jirka řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:40  

Je tedy nutné nastolit otázku: Co je příčinou takového stavu? No a pak začít sbírat data a otevřít diskusi, do které budou přizváni především učitelé z praxe.

Pane Brome, v takové diskuzi jste byl a ani vy sám jste nenaslouchal učitelům z praxe, kteří celý život sbírají data a zkušenosti. Kdo zachrání školy, které jsou ve špatném stavu, když bude každý Brom dojíždět do školy, kde to ještě funguje nebo fungovat může? O tom byla ta diskuze, ze které jste odešel povýšeně středem a nechal ubohé plačky, aby se plácaly ve svém marasmu. Otevřená diskuze s rodiči pomůže jen u těch, kteří jsou ochotni naslouchat. Stejné platí pro ředitele, zřizovatele, experty i mistry pedagogických umění.

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:52  

Paní Silvie A.

rvp.cz je moje srdeční záležitost. Zažil jsem tam skvělou atmosféru v období, kdy tam pracovali skvělí lidé, kteří vykřesali z ničeho funkční stránky s velkou čteností. Pak ale přišel určitý zvrat a od té doby už jen čtu.

S tím nasloucháním ministra máte pravdu. Mate nějaký nápad, jak to změnit. To, co napadlo mě, je zatím dost nepoužitelné

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:58  

Pane Jirko,

naslouchal jsem, ale plačkám skutečně nemohu pomoci. Za svoji praxi jsem pomáhal jednu školu zachránil před zánikem a na jedné jsem spoluvytvářel ŠVP a změnu, na kterou hleděli s respektem v širokém okolí.

Také jsem mohl jen sedět a hořekovat, ale to není moje cesta. Nyní jsem si vybral školu, kde se dá jít opět o kousek dál.

Silvie A. řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:59  

Co je příčinou takového stavu?

Jakého stavu? Jako že v některých lokalitách v Česku je mizerné školství? Elementární, drahý Watsone. Příčinou je nízká důležitost, kterou většina společnosti přisuzuje školství a vzdělání.

Existují profese a zájemci o uplatnění v těchto profesích (budoucí ajťáci, lékaři, stavaři, atd.), kde si vzdělání cení, ale ti si to vzdělání dokáží obstarat bez přispění českého státního školství. A proti většině společnosti je jich hrstka. Těm ostatním buď jde o bumážku, nebo je vzdělání (oprávněně) nezajímá vůbec.

A proto neveselá realita českého školství není a nebude předmětem politického boje a skutečného zájmu politiků. Ochotně to školství ponechají aktivistům.

Eva Adamová řekl(a)...
5. prosince 2020 v 21:15  

"Za svoji praxi jsem pomáhal jednu školu zachránil před zánikem a na jedné jsem spoluvytvářel ŠVP a změnu, na kterou hleděli s respektem v širokém okolí.
Nyní jsem si vybral školu, kde se dá jít opět o kousek dál."

Nezlobte se na mne, pane Brome, ale kantorů, kteří přebíhají ze školy na školu mnoho neznám. A ti, které znám, a činí tak, stojí většinou za pendrek. Opravdu dobrého kantora si většinou ředitelé váží a dělají vše pro to, aby školu neopustil.

Zdeněk Brom řekl(a)...
5. prosince 2020 v 21:48  

Paní Adamová,

žil jsem usedle dost dlouho, ale život je změna.

Máte pravdu, dobří ředitelé se velmi snaží o udržení. Posun vpřed ale někdy žádá přesun.

Ivo řekl(a)...
6. prosince 2020 v 10:31  

Opravdu dobrého kantora si většinou ředitelé váží a dělají vše pro to, aby školu neopustil.

Což ovšem ne vždy toto tvrzení je pravdivé. Manager 1 a 2 skupiny tak činí pravý opak...:-( :-(

BP řekl(a)...
6. prosince 2020 v 11:00  

Paní Adamová, nemáte pravdu. Nechci tím říci, že jsem nepostradatelná učitelka a ve svém věku už nejsem ani tak výkonná jako před léty. Problém je v tom, když Vás ředitel zaměstná jako zástup za MD, tak, bohužel, byť byste pro něj byli lepší variantou než navrátivší se maminka, musí s Vámi pracovní poměr ukončit, protože takový je zákon.

Robert Čapek řekl(a)...
6. prosince 2020 v 12:26  

Je hezké, jak pí Adamoví nešetří svého pana ředitele. Ale sama by měla být ráda, že je "manažer, který má velkou empatii k některým neschopům, které na škole máme". JAk jinak nazvat učitelku, které se stýská po jednotném, socialistickém školství a které už mnohokráte předvedla své názory, které mají do dobrého vzdělávání daleko.

Nedojíždějte do školy pana Broma, pí Adamová, bylo by to zbytečné. Nemáte co nabídnout. Neučíte moderně, nehodnotíte správně pedagogicky a vaše vyhořelost je vidět stále ve vašich názorech. Jsou školy, kde si učitele vybírají - podle kvality! - a kde není měřítkem jen to, že daní učitelé pouze bydlí v daném městě. Hrozná představa, že? A také: v mnoha profesích se lidé za lepší prací stěhují. Protože různé firmy znamenají různé druhy příležitostí a pozic. Například ve vysokém školství není snad odborná autorita, která by nezměnila pracoviště, často z jenoho konce republiky na druhý. Přestaňte už svoje zápecnictví vydávat za pozitivum. Nikdo vás nechce, nikdo vás nepřemlouvá, nikdo vás nevítá. Budete tedy tam, kde vás trpí ředitel, protože cítí "empatii k neschopům".

Eva Adamová řekl(a)...
6. prosince 2020 v 12:50  

Ty tři body byly pane Čapku spíše ironií na adresu všech ředitelů, než, že by se to mělo týkat zrovna toho našeho. Ale Vy naprosto nemáte na to, abyste to pochopil, Vaše kognitivní schopnosti Vám to prostě neumožňují.

A že si žádný ředitel neponechal na škole Vás, pane Čapku, co? Proč byl každý rád, že se Vás zbavil? Nechcete se podělit o své zkušenosti? Nebylo to náhodou i tím, že jste o školách, na kterých jste působil, blinkal nechutné nesmysly na svém blogu?

Vy prostě závidíte učitelům, kteří mají svou práci a lidi kolem sebe rádi. Závidíte všem učitelům, kterých si jejich ředitelé cení, protože vidí dobré výsledky jejich práce, a proto tyto typy učitelů pomlouváte, kde se dá. Vás prostě nikde nikdo nechce a já se vůbec nedivím, vždyť jse neschopný a sebestředný bambula.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2020 v 14:10  

Paní Adamová, pan Čapku,

diskutujte, prosím bez osobních útoků a znevažování. Děkuji!

Robert Čapek řekl(a)...
6. prosince 2020 v 16:35  

Pí Adamová, musím se smát vašemu: Proč byl každý rád, že se Vás zbavil? Vy jste s nějakým ředitelem mluvila? :-) Nebo je to přání otcem myšlenky jako u vás vždy? Ale k věci: já mám moc rád učitele, kteří mají rádi svou práci. Jako já. Nemusím nikomu závidět, nikdo si totiž už roky neužívá svou pedagogickou práci jako já. Nebudu ani komentovat ten nesmysl, že bych já snad někdy kritizoval dobrou práci - vždy totiž kritizuji jen tu špatnou, samozřejmě. Vy, zastánkyně osnov a frontálky z roku 82 byste ani dobrou učiteslkou práci nepoznala.

Robert Čapek řekl(a)...
6. prosince 2020 v 16:36  

Ale malý pokus, pí Adamová: z těch stovek vět (naschvál nepíšu myšlenek), co jste tu na České škole napsala, najdete alespoň jednu, která by ukazovala, že máte svou práci ráda? Jděte do minulosti, najděte jakékoliv téma, ke kterému jste se vyjádřila pozitivně a dejte vědět. Byť jedinkrát. Jste tu jeden z nejzarytějších haterů a stěžovatelů, žluč a vyhořelost z váš čiší a vy tu budete psát o učitelích, co mají rádi svou práci?

Pokuste se alespoň jednou neodpovídat mi přesně tím, co napíšu já o vás a mějte odvahu si přiznat pravdu. A čekám na nějakou ukázku ;-)

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 16:42  

Paní Silvie
Ředitel mojí školy má opravdu jiné starosty nežli hospitace, a "přepadení" z jeho strany by byl zázrak. Dohled nad učiteli má na starosti zástupce. Je osvědčeným zvykem hospitace hlásit předem.
U nás je to stejné. Myslím, že jsem takovouhle přepadovku od ředitelů nezažil ani na mých bývalých školách.
Ale vím o škole, na níž ředitelka o přestávkách obcházela po chodbách a poslouchala za dveřmi. Kdo mohl, utekl.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 17:02  

Paní Adamová
Jde o to, čemu říkáte "přebíhat". Já jsem třeba na třetí škole - na té první jsem byl prostě už moc dlouho, a z druhé jsem odešel proto, že jsem dostal lano na lepší místo. Fyzikářů je málo...
Základky jsou něco jiného, ale místo na dobré střední škole se neshání tak lehce.

Na druhou stranu moje dojíždění je na maximu, co je ještě únosné. Pokud má člověk rodinu, nemůže si vybírat lokalitu podle libosti, to máte pravdu. A zrovna tak máte pravdu, že v některých oblastech si člověk nevybere, resp. místa, která za něco stojí, jsou obsazená.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 17:22  

v jiných (oblastech ČR) je to ale úroveň afrického rozvojového státu
Vítejte v klubu pobrekávajících plaček, co jen sedí a říkají achich ouvej, pane Brome.
To je hned, člověk se do něj dostane, ani o tom neví ;o)

Já bych to zas nedramatizoval.
Pokud myslíte snahu ze strany dětí a podporu školy ze strany rodičů, tak patrně budeme hluboko pod úrovní rozvojových států.
Podmínky však máme mnohem lepší.
Učitele v Africe si posuzovat netroufám, nic o nich nevím. Vím něco o Vietnamu.

Co se týká onoho přístupu, je to otázka motivace. Dítě někde v Ugandě ví, že když se naučí číst a psát, dostane lepší práci a nebude mít hlad (kdysi jsme takhle financovali indickou holčičku). Ve Vietnamu to platí taky, jen nestačí být gramotný. Tady podobná motivace odpadá a dítě ví, že když bude nejhůř, stát stejně poskytne podporu. A že učitelé budou v podstatě prosit, aby se ráčilo něco naučit nebo aspoň nerušilo ostatní. V Ugandě se těžko někdo stará o to, zda se žáci baví... ve Vietnamu se o to nestarají určitě.
A jinak v tom Vietnamu je učitel dost prestižní profese. Ne kvůli penězům, obchodníci mají často víc.

Existuje prostě něco jako lokální kultura, která se samozřejmě liší stát od státu, ale jistě se bude lišit i kraj od kraje.

Eva Adamová řekl(a)...
6. prosince 2020 v 17:25  

"Vy jste s nějakým ředitelem mluvila?"

Ano.

"najděte jakékoliv téma, ke kterému jste se vyjádřila pozitivně"

K tomu, co vyvádí v současné době ministerstvo školství, vláda a ostatní instituce se bohužel pozitivně vyjádřit nedá.
Namátkou:

Vládě v létě chyběly modely vývoje epidemie, dokazují dokumenty

Trasování ve školách? Ozvěte se vy nám, píše hygiena ředitelům

Nedostatek bytů dohání Praha koupí ubytoven. Mají v nich bydlet bezdomovci, chudí, senioři, ale i učitelé

MŠMT: Jak tento rok proběhnou přijímací a maturitní zkoušky. Školy nemusí využít jednotné přijímačky

atd.


A ostaní články, které zde zveřejňuje pan Komárek, jsou většinou takové blbosti, že si z toho musím dělat legraci nebo to většinou vůbec nečtu.
Namátkou:

Průzkum mezi asistenty pedagoga vypovídá o celkovém stavu ve školách

Školy trápí nerovnost v kvalitě i přetíženost ředitelů. O stavu českého školství přijdou diskutovat přední experti

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020 - Výroční zpráva ČŠI

Pojetí revize RVP podle SKAV

Nevzdělané děti stojí Česko 18 miliard ročně, vyplývá ze studie CERGE. V jednom ročníku jich je 20 tisíc

Výtvarná soutěž na podporu romských dětí

atd.

A tomu, čím se živíte Vy, pane Čapku, já neříkám pořádná práce. Vy totiž doslova tyjete na jednom z největších problémů našeho školství, a to na nesmyslných školeních placených z šablonového šílenství.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 17:30  

Paní Silvie
Myslím, že i udržení statu quo proti snahám reformátorů je značným úspěchem. Stačí na to, aby člověk ve srovnání s okolím stoupal vzhůru.

Robert Čapek řekl(a)...
6. prosince 2020 v 17:34  

Paní Adamová, jste lhářka. Tedy pokud nebudete nějakého ředitele jmenovat. Ale prozradím vám jedno: nikdy jsem žádného ředitele neměl. Samé ředitelky ženy :-)

A to, že nedokážete za ty roky a ty stovky postů nalézt ani jeden, který by ukazoval vaší radost z učitelské profese, je dobře ilustrativní. Ty titulky si strčte za klobouk, včetně vašeho trzení že "Výtvarná soutěž na podporu romských dětí" je blbost. To si já nemyslím a dobří učitelé (mezi které nepatříte) také ne.

Vyhořelá, negativní, totalitní a nekvalitní, což je zřejmé, to jste vy, pí Adamová.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2020 v 17:38  

A už to opravdu stačilo, paní Adamová a pane Čapku...

Silvie A. řekl(a)...
6. prosince 2020 v 19:11  

jsem takovouhle přepadovku od ředitelů nezažil

Mně šlo hlavně o to, pane Portwyn, zjistit, co na tom komu vadí. A podobně, proč někomu vadí, když si studenti nahrávají jeho přednášku.

BTW, nedávno jsme to nahrávání řešili na naší škole. Kdo tomu jen trošku rozumí, ví, že nahrávání online synchronní lekce na MS Teams NELZE zabránit. Nicméně někdo stále požaduje administrativní zákaz.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 19:18  

Paní Silvie
V pohodě, já jen píšu své zkušenosti.
O nahrávání by měl být informován nahrávaný - ze zákona, pokud se nemýlím. Pokud by se mne zeptali, tak samozřejmě můžou.
Když vysílám online hodinu, musím počítat s tím, že budu nahráván, o tom žádná. Opak je nevynutitelný.
Pokud to nezapomenu zmáčknout, nahrávám hodiny sám. Většinou teda ten úsek, kde vykládám.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 19:21  

Ad přepadovky
No, je dobré, když ředitelka řekne před hodinou, že přijde, aby to mělo smysl - k čemu by třeba bylo, kdyby seděla 40 minut na čtvrtletce?
Nezažil jsem myslím to, aby mi před hodinou neřekli.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 19:29  

Ještě mne napadlo s tím nahráváním:
Podle mne má na PREZENČNÍ hodině ZŠ smysl, když je nahrávána celá třída. Soustředit se jen na učitele je jednostranné. Někdy to může být i forma šikany, když sehraná skupina provokuje a přitom natáčí.
Jednou jsem zažil, že žáci měli spory s kolegou. Dohodli jsme se, že se tedy ty hodiny budou nahrávat. Oni naštelovali kameru tak, že zabírala pouze jeho. On to následně odmítl, a měl pravdu - konflikt šel z obou stran, bylo by to nefér. Kamera správně nastavená by měla preventivní efekt, krotily by se obě strany. Takhle ne, děti by rozsekaly hodinu na hadry s vědomím, že teď mohou všechno.

Silvie A. řekl(a)...
6. prosince 2020 v 19:54  

Dohodli jsme se, že se tedy ty hodiny budou nahrávat.

Kdysi, před mnoha lety, byl problém s kázní v jedné třídě. Nikdo mi neurčoval směr záběru (na studenty, samozřejmě). Každý student viděl, kam kamera míří (na něj). Pomohlo to bleskově, do jisté míry - některé "srandičky" pokračovaly. Dodnes to používám v jednom propagačním videu.

Student si zpravidla nenahrává celou přednášku, ale jen nějakou kritickou část. A rozhoduje se okamžitě. Proto to povolení nahrávat dostává hned v září.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 21:22  

Student si zpravidla nenahrává celou přednášku, ale jen nějakou kritickou část. A rozhoduje se okamžitě. Proto to povolení nahrávat dostává hned v září.
Jasný, ale to povolení MÁ.
Druhá věc je, že teď o distanci se projevilo, že když (naši) žáci dostali hotové materiály, ať už textovou nebo video formou, měli tendenci nic si nepsat a spoléhat na to, že pak všechno najdou na počítači. Nenašli, samozřejmě, protože se na to ani nepodívali a nevěděli, kde co je. Musel jsem začít průběžně zkoušet, což považuju za opruz a ztrátu času.

Silvie A. řekl(a)...
6. prosince 2020 v 21:59  

žáci dostali hotové materiály, ať už textovou -- Správně.

nebo video formou, -- Nevím, nevím. Jako třešnička na dortu dobrý, ale ve video klipu nikdo nic (strojově) nenajde.

měli tendenci nic si nepsat a spoléhat na to, že pak všechno najdou na počítači. -- Obecně správně, ale musí si to nejdřív zaorganizovat do osobní DB.

Nenašli, samozřejmě, protože se na to ani nepodívali a nevěděli, kde co je. -- IMO je schopnost vyhledání součástí informatického myšlení. Ale nevím, jak je to naučit.

Musel jsem začít průběžně zkoušet -- Jasně. Ti mí průběžně řeší úlohy. Někteří studenti si potřebné údaje najdou v mých materiálech, někteří si to najdou samostatně čert-ví-kde na webu, což je dvojsečné. Osvědčují samostatnost, ale často nerozumí tomu, co nachází.

Ivo řekl(a)...
7. prosince 2020 v 7:27  

Pane Petře"
Je osvědčeným zvykem hospitace hlásit předem."
...jak na které škole a jak "u koho"

Petr Portwyn řekl(a)...
7. prosince 2020 v 9:13  

ve video klipu nikdo nic (strojově) nenajde
Předpokládám, že si mysleli, že to najdou "lidsky" :o)

Obecně správně, ale musí si to nejdřív zaorganizovat do osobní DB.
No a to je právě to "podívání se". Když to jen stáhnete a uložíte...

IMO je schopnost vyhledání součástí informatického myšlení. Ale nevím, jak je to naučit
IMO taky, ale musí se do toho vložit nějaké mentální úsilí. Třebana to naučení se...

Poslední odstavec - přesně tak.
Zkoušení = mj. řešení úloh (u mne hlavně fyzikálních). Když zapomenete vzoreček a vyhledáte si ho, je to super. Když si myslíte, že vyhledáte řešení úlohy, kterou si učitel vymyslel včera večer, tak to není moc dobrý nápad...

Petr Portwyn řekl(a)...
7. prosince 2020 v 9:13  

Pan Ivo
Míněno u nás.

Petr Portwyn řekl(a)...
7. prosince 2020 v 9:15  

Ještě k tomu zkoušení: Když řeší úlohy celá třída prezenčně, frčí to. Když se přihlašují, zapínají mikrofony, občas je z druhé strany minutu ticho... Fakt mrhání časem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.