Kulatý stůl SKAV a EDUin: Co přispěje k bezpečnému klimatu ve školách?

pátek 18. listopadu 2016 ·

Cílem kulatého stolu je hledat odpovědi na otázky: Co se děje ve školách, že je potřeba se věnovat více tématu bezpečí? Kdo se čeho ve škole bojí? A proč? Jak si představujeme bezpečné klima ve škole? Co považujeme za vhodná opatření, která podpoří bezpečné klima ve školách? Přinášíme také výběr tezí ze stanoviska SKAV k tomuto tématu.

Ze stanoviska SKAV:

Bezpečným klimatem ve stálé skupině rozumíme takové vztahové prostředí, ve kterém je možné svobodně uplatňovat osobní práva a zájmy, aniž by docházelo k potlačení lidské důstojnosti, fyzickým nebo emočním zraněním.

Bezpečné klima ve stálé skupině prakticky znamená, že jako její člen můžu:

● být v jakémkoli ohledu jiný než ostatní, pokud tím nenarušuji účel skupiny,
● chovat se jinak než ostatní, pokud přímo neomezuji jiné členy skupiny a nepřekračuji dohodnutá vztahová pravidla,
● svobodně přijímat a opouštět členství v neformálních skupinkách, které se utváří na základě společného zájmu, cíle či potřeby,
● vyjadřovat a ctít odlišné názory; ty jsou přijímány s respektem,
● otevřeně mluvit o konfliktech a problémech ve vztazích ve skupině s cílem konflikt vyřešit tak, aby byla zachována důstojnost všech stran konfliktu,
● podílet se na tvorbě a změně vztahových pravidel skupiny.

Z uvedeného pro třídní kolektivy vyplývá:

● Potřeba vytvořit a prosazovat vztahová pravidla, která může každý žák spoluutvářet a navrhovat jejich změnu; všichni žáci rozumí u každého platného pravidla jeho smyslu, dodržují ho a znají důsledky jeho porušení. ● Vysoká různorodost žáků ve třídě z hlediska názorů, zájmů apod. přispívá k toleranci a tím zvyšuje bezpečí jejích členů.
● Podmínkou bezpečného klimatu je vzájemný respekt; ne nutně přátelské vztahy mezi všemi členy kolektivu.
● O porušování domluvených pravidel, konfliktech a vztahových problémech je třeba otevřeně hovořit, hledat jejich příčiny, snažit se vyjasnit a pochopit stanoviska stran konfliktu.
● Pedagog je zodpovědný za cílené vytváření a udržování zdravých vztahů mezi všemi členy kolektivu a tím i bezpečného klimatu třídy, proto je nositelem hodnot a postojů odrážejících rovnoprávnost a hájících lidskou důstojnost ve všech situacích.
● Pokud není naplněna základní potřeba bezpečí, má to negativní vliv na všechny ostatní procesy ve třídě, zejména efektivitu učení.

Pozvaní účastníci panelové diskuze:
· Karel Dvořák, ředitel SOU Ohradní, Praha 4, předseda Sdružení učňovských zařízení ČR
· Lucie Hermánková, lektorka programu Minimalizace šikany, vedoucí služeb, Linka pro rodinu a školu
· Martin Procházka, ředitel Pražského inspektorátu, ČŠI · Libuše Slavíková, ředitelka ZŠ Zahradní, Chomutov
· Soňa Tomková, metodička prevence, ZŠ a MŠ Praha - Vinoř

Moderuje: · Tomáš Feřtek, EDUin

Kulatý stů se koná 24.11. v ZŠ Vodičkova 22, Praha 1 od 10:00 do 12:00


Více informací naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.